• یکشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400120806410
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۸ اسفند

واکنش روسیه به انتقادها/تحلیل‌هایی درباره شروع جنگ/جدیدترین اظهارات ترامپ درباره مذاکرات

واکنش روسیه به انتقادها/تحلیل‌هایی درباره شروع جنگ/جدیدترین اظهارات ترامپ درباره مذاکرات

تحولات اوکراین/ مذاکرات وین و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، عملیات نظامی روسیه در اوکراین، واکنش و انتقاد  کشورهای غربی را در پی داشته است که از جمله می توان به توییت سفارت انگلیس در ایران در محکومیت این اقدام اشاره کرد.

سفارت روسیه در ایران در  توییتی به این انتقادات پاسخ داد و نوشت: آنهایی که در سال ۱۹۹۹ شهرهای غیر نظامی صربستان را تحت بمباران قرار دادند و در سال ۲۰۰۳ به طور غیر قانونی به خاک عراق تجاوز کردند، آنهایی که لیبی و سوریه را ویران کردند و از افغانستان فرار ننگین داشتند حق اخلاقی ندارند روسیه را محکوم کنند.»

سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین هم در ادامه تلاش ها برای خارج کردن هموطنانمان از این کشور، به شهروندان ایرانی توصیه کرد: به محض عبور از هر یک از نقاط مرزی اوکراین، ورود خود به کشور دیگر  را به سفارت های جمهوری اسلامی ایران در ورشو ، وین، بوداپست و بخارست اطلاع دهند و در مسیرهای تعیین شده از سوی همان سفارت حرکت کنند.

همچنین سفارت ایران در رومانی اعلام کرد: شهروندان ایرانی مقیم اوکراین که با خودرو شخصی خارج شده اند در صورت ورود به رومانی از مسیر بلغارستان و ترکیه ضروری است ویزای ترانزیتی از سفارت بلغارستان دریافت کنند.

این روزها تحلیل های بسیاری هم درباره دلایل حمله به اوکراین مطرح می شود.

که در همین رابطه کوروش احمدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل در پاسخ به این سوال که آیا "پوتین" با حمله به اوکراین به دنبال احیای شوروی سابق است؟ می گوید: تردیدی نیست که روسیه در جریان فروپاشی شوروی دچار عقب‌گرد و شکست و تحقیری جدی شد. پوتین هیچگاه مخفی نکرده که بازگرداندن عظمت روسیه و جبران شرایط ناشی  از فروپاشی شوروی در راس هدف‌های او قرار دارد. جمله معروف پوتین در ۲۰۰۵ به این مضمون که "فروپاشی شوروی بزرگترین فاجعه ژئوپلیتیک قرن بیستم بود" به خوبی این معنی را بازتاب می دهد.

تهدید پنهان جنگ اوکراین هم موضوع تحلیل مریم خالقی نژاد تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل بود که معتقد است: حمله روسیه به اوکراین و آتش جنگی که در شرق اروپا شعله‌ور شده، علاوه بر مصیبت و آوارگی که برای مردم اوکراین به ارمغان آورده اگر هرچه زودتر فروکش نکند، یک تهدید پنهان جهانی نیز به دنبال دارد که می‌تواند سال‌ها امنیت بین‌المللی را با چالش مواجه کند.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

اعزام ۱۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی به شهرهای مرزی در غرب اوکراین

بیانیه سفارت ایران در رومانی درباره چگونگی خروج شهروندان ایرانی از اوکراین

***

مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته ای موضوع جلسه غیر علنی امروز مجلس شورای اسلامی بود و محمدباقر قالیباف در این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره آخرین تحولات مذاکرات به نمایندگان پرداخت.

به گفته حسین نوش آبادی رئیس فراکسیون دیپلماسی بین المللی و منافع ملی مجلس، قالیباف گزارش اجماعی و کلی از جلسه دیروز شورای عالی امنیت ملی و مباحث مطرح شده ارائه کرده و همچنین درباره سیاستهایی که باید اعمال شود، و تصمیم گیری هایی که نسبت به این مسائل باید صورت گیرد،‌ توضیح داده است.

همچنین سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رییسه مجلس، ضمن تشریح جزییاتی از جلسه غیرعلنی امروز نمایندگان درباره مذاکرات وین افزود: تاکید بر این است که آمریکایی‌ها باید ضمانت بدهند. چارچوب مذاکرات باید در همین مسیر باشد؛ مجلس بر این موضوع نظارت می‌کند و ما از مذاکره کنندگان در چارچوب منافع ملی حمایت می‌کنیم.

در صورت موافقت نمایندگان هم  مجلس در روز سه شنبه هفته جاری علی رغم تعطیلی رسمی به مناسبت مبعث پیامبر، نشستی با حضور وزیر خارجه برای بررسی مذاکرات وین تشکیل خواهد داد.

بنابر آخرین تصمیمات شورای عالی امنیت ملی نیز امشب قرار است که علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مانده که حصول توافق را با چالش‌های مهمی مواجه نموده عازم وین شود.

اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در گردهمایی محافظه کاران آمریکا سخنرانی از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

ترامپ باری دیگر در این سخنرانی از تصمیم دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: حالا بایدن دست به دامن اوپک شده و در برابر ایران به التماس افتاده تا به توافق فاجعه بار هسته‌ای بازگردد.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر دنبال کنید.

فردا؛ نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی با حضور امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات

اعتماد و مذاکره مستقیم با آمریکا ساده لوحی است

باید از تضمین های دوره بایدن استفاده کنیم

***

همچنین گزارش کامل ایسنا از سیزدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) هشتم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha