• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400120906860
  • خبرنگار : 71145

مشاور اسد: تصمیم روسیه برای عملیات نظامی در اوکراین اقدامی ضروری برای حفظ منافع آن است

مشاور اسد: تصمیم روسیه برای عملیات نظامی در اوکراین اقدامی ضروری برای حفظ منافع آن است

مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در "دونباس" اقدامی ضروری برای حفاظت از امنیت ملی و منافع ملی روسیه است. وی همچنین بیان کرد که این اقدام نشان‌دهنده شکل‌گیری ساختار جدید نظام بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سوری (سانا)، بثینه شعبان، مشاوره ویژه ریاست جمهوری سوریه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اقدام روسیه در آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس اوکراین در جهت حفاظت از امنیت ملی و منافع ملی خود صورت گرفته است.
وی بیان کرد که غرب پس از طفره رفتن از تعهدات خود مبنی بر عدم گسترش ناتو به سمت شرق،  هیچ گزینه‌ای برای روسیه در اوکراین باقی نگذاشت.
شعبان خاطرنشان کرد که اگر روسیه این اقدام را انجام ندهد و عملیات نظامی خود را در دونباس آغاز نکند، ضرر روسیه بسیار بیشتر خواهد بود.
مشاور ریاست جمهوری سوریه بحران فعلی اوکراین را ناشی از روابط روسیه و غرب در دوره پس از فروپاشی شوروی دانست به عبارتی او تاکید کرد که در توافق صورت گرفته میان جورج بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا و جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق این کشور با میخائیل گورباچف، دبیرکل سابق حزب کمونیست شوروی، آلمان عضو ناتو گردید و غرب متعهد شد که از گسترش ناتو به شرق پرهیز کند در حالیکه تعداد اعضای ناتو از آن زمان از ۱۲ عضو به ۳۰ عضو، افزایش پیدا کرد.
شعبان افزود سوریه نیز این چنین رفتاری از غرب در تجربه خود دارد. زمانی که هنری کیسینجر در سال ۱۹۷۴ به سوریه سفر کرد و در مورد ضرورت آغاز روند صلح صحبت کرد، سوریه با قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل موافقت کرد و وارد روند صلح شد.
به گفته شعبان، این درحالی است که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ در هر مرحله، غرب به رهبری آمریکا نه به تعهدات خود عمل کرده و نه با گفته‌ها خود پایبند بوده است.
وی همچنین با اشاره به مساله فلسطین، گفت که این مساله نیز گویای عدم پایبندی غرب به هر توافق و تعهد است. به صورتی که تصمیمات و پیشنهادات اتخاذ شده از جانب سازمان ملل متحد در مساله فلسطین، هیچ گونه تغییری در راهبرد حمایتی کامل آمریکا از اسرائیل نداشته است.

شعبان تصریح کرد: غرب که اقدامات قهریه یک جانبه را علیه مردم سوریه تحمیل کرده، با روسیه نیز در حال انجام این کار است و از اینجاست که سوریه و روسیه نسبت به مسائل بین‌المللی و مواضع غرب، درک مشترک پیدا کرده‌اند.

وی همچنین در این راستا افزود: موضع روسیه در قبال سوریه در جنگ با تروریسم و استفاده از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل به نفع سوریه و جلوگیری از تهاجم غرب به آن نقاط اشتراکی میان دو کشور را بیش از پیش گسترش داد.
شعبان گفت که با توجه به هجوم گمراه کننده و شدید رسانه‌های غربی، باید روی واقعیت‌ها ایستاد و متوجه شد که اوکراین در مجاورت روسیه شریک تاریخی، استراتژیک و حیاتی است.

او اعلام کرد که مسکو اجازه نخواهد داد اوکراین عضوی از ناتو شود و کشوری دارای سلاح هسته‌ای در اطراف مرزهایش پا بگیرد چرا که این برای امنیت ملی روسیه بسیار تهدید کننده است و منجر به بحران امنیتی شدیدی برای روسیه خواهد شد.
به همین خاطر وی معتقد است که این تصمیم روسیه برای جلوگیری از ضرر بیشتر اتخاذ شده است.

شعبان افزود: غرب به دلیل حس برتری خود نسبت به سایر مردمان جهان، آنچه را برای دیگران می‌خواهد و اعمال می‌کند، در مورد خود به کار نمی‌گیرد، به عنوان مثال، آیا ایالات متحده، ورود مکزیک را از طریق اتحاد نظامی با روسیه و استقرار سلاح‌های هسته‌ای در این کشور می‌پذیرد؟

وی در ادامه مصاحبه خود اعلام کرد که بمباران رسانه‌ای علیه روسیه جهت تخریب و نابودی وجهه روسیه نزد مردمان جهان است، این ماجرا یادآور پروپاگاندای رسانه‌ای غرب علیه سوریه از زمان شروع جنگ داخلی(۲۰۱۱) است.

همچنین مشاور ویژه ریاست جمهوری سوریه بیان کرد که تمامی تحریم‌هایی که غرب به رهبری آمریکا علیه روسیه اعمال کرده‌اند، غیرقانونی و خلاف عرف و قوانین بین‌المللی است.

شعبان در انتهای این مصاحبه گفت: روابط سوریه و روسیه یک رابطه مستحکم و تاریخی است و امروز در حال تقویت است و امیدواریم آنچه امروز شاهد آن هستیم، تحولی جهانی را رقم بزند که به نفع مردم و پایان آخرین مرحله ذهنیت استعماری باشد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۰:۰۶

سوریه ای وجود ندارد الان آن سرزمین یکی از مستعمره های روسیه است و بدون پوتین اسد و دولت او هم نبود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۰:۰۸

جلو پوتین دم تکون بدین شاید تکه ای از استخون نصیبتون بشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۰:۳۹

این فرمایش مشاور اسد یعنی اینکه هر وقت رژیم جعلی و منحوس اسرائیل خاک همسایگانش را مورد حمله و تجاوز هوائی قرار میدهد آمریکا و متحدانش این را حق مشروع دفاع از خود برای اسرائیل تلقی میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۱۴:۴۴

جنگ سوریه هم از طرف مخالفین ضروری لازم و واجب بود جنگ از طرف هر کس محکوم و مطرود می باشد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۱۵:۰۹

اوشون مشاور هستند ؟ یا سخنگو ؟ قیامتتون پایدار

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۱۹:۱۳

آفرین اسد بپر وسط #روسیه سپر دفاعی سوریه هستش فقط اگر می خواهند راحت بشوند آمریکا را از آنجا دور کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۲۲:۵۶

یک کلام هم از مادر عروس، فقط اینو کم داشتیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۰۴:۰۷

پوتینشون در باتلاق اوکراین گرفتار شد ......باید وقتی می‌فهمیدند که بایدن افغانستان تخلیه کرد برای چی تخلیه کرد کسی فکرشم نمی‌کرد چون شکار مهمتری داششت قول آسیا همه گفتن نتوانست مقاومت کنه ....تا انگلستان وجود داره همه دولت‌ها روی یخ فوتبال ساحلی بازی میکنن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۰۶:۴۰

زوری نمیشه کشورها را با خود متحد کرد اول باید خودتو بسازی بعد اعتماد ملت خودتو جلب کنی، الان دانشمندان و افراد موفق روسیه خودشون می‌روند آمریکا، حالا میخواهی دور و بر خودتو بکشی بطرف خودت، نه نمیشه نه اقتصاد خوبی داری ونه تکنولوژی