• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400120906872
  • خبرنگار : 71560

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱

مخالفت مجلس با حذف بند اعطای معافیت سربازی به مشمولان مقیم خارج

مخالفت مجلس با حذف بند اعطای معافیت سربازی به مشمولان مقیم خارج

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بند مربوط به اعطای کارت معافیت سربازی در ازای دریافت ۱۵ هزار یورو به مشمولین نظام وظیفه مقیم خارج از کشور مخالفت کردند.

به گزارش ایسنا، در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس و  در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، احمد امیر آبادی فراهانی پیشنهاد حذف جزء ۱ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ لایحه بودجه را مطرح کرد و در نهایت نمایندگان با حذف این بند مخالفت کردند.

احمد امیرآبادی در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: اولا اعطای معافیت سربازی به مشمولین نظام وظیفه که مقیم خارج هستند با اصل ۱۱۰ قانون اساسی مغایر است و نیازمند مجوز ستاد کل نیروهای مسلح می باشد تا جایی که بنده مطلع شدم تاکنون مجوزی صادر نشده است و در سالهای گذشته نیز نظام وظیفه و نیروهای مسلح با چنین مواردی مخالفت داشتند.

سید علی یزدی خواه در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: مهمتر از بحث درآمدی این موضوع بحث فرهنگی آن می باشد. خیلی از ایرانی های مقیم کشور که در آنجا به دنیا آمدند برای بازگشت به کشور دچار نگرانی هستند که ممکن است در هنگام خروج با مشکلاتی مواجه شوند. خیلی از این افراد بالای ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارند ما باید این فرصت را در اختیار این افراد قرار دهیم.

علی کریمی فیروزجایی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: از زمان طرح این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق با واکنش های منفی زیادی از سوی گروههای مختلف مواجه بودیم این که ما راه فراری برای دور زدن قانون برای قشر مرفه جامعه فراهم کنیم دور از عدالت است. با این مصوبه یک طبقه ممتاز از آنجا که تملک مالی دارند فرزند خود را به خارج فرستاده و سپس برای آن معافیت می گیرد. ما نیز به پرورش سرباز حرفه ای تاکید داریم اما با این تصمیم تنها عده ای پولدار می توانند سربازی را بخرند و در حق طبقه ضعیف و متوسط جامعه ظلم می شود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام علیرضا سلیمی نیز در جریان طرح پیشنهاد حذف امیرآبادی در اخطاری بیان کرد: بحث اعطای کارت معافیت سربازی در قبال دریافت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو صرفا شامل ایرانی هایی می شود که در خارج از کشور به دنیا آمدند. ما ۶ میلیون ایرانی مقیم خارج داریم و حدود ۳ هزار میلیارد تومان ثروت در خارج کشور. بحث سربازی مشکلاتی را برای رفت و آمد این افراد به کشور و سرمایه گذاری در داخل فراهم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید اطلاعات غلط به نماینده ها داده شود که نتیجه آن مانند جذب منابع درآمدی حاصل از مالیات سیگار شود، اظهار کرد: با حذف بند مربوط به مالیات سیگار از لایحه بودجه بخشی از منابع که قرار بود در اختیار وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و صندوق ملی مسکن قرار بگیرد حذف شد. انتظار می رود کمیسیون تلفیق مجددا بر اساس امکانی که وجود دارد این موضوع را در کمیسیون تلفیق بررسی کرده و صرفا عدد و رقم مالیات را تغییر دهد.

بر اساس بند الحاقی ۳ تبصره ۱۰ ، مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل ۵ سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. مشمولین متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار می شوند.

در نهایت نمایندگان با پیشنهاد حذف این بند مخالفت کردند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۰:۱۱

«ممکن است یک کارگر ساختمانی به خرید خدمت سربازی فرزندش را که برای زندگی و تفریحی که در ایران وجود ندارد به خارج فرستاده باشد نیاز داشته باشد و ما نباید دسترسی مردم را این گونه قطع کنیم»

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۱:۳۱

چرا روحانیون به سربازی نمیروند ؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۵:۴۳

روحانیون هم سربازی میرن.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۲:۲۱

آقازاده هاسرتون سلامت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۲:۲۷

پس غایب داخل کشور چی؟ لطفا حذفش کنید‌

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۲:۵۵

حداقل فرزندان مشمول خدمت سربازی کمیته امداد و بهزیستی ب خدمت نروند ! و اینکه سربازی را کارمند گونه کنند مابقی مشمولین از بیکاری رو ب خدمت میارند و هم دولت ب خواسته اشان میرسند هم مشمولین.. نظام باید ب جای تنبیه برای همه تشویق برای یک نفر از تشویق و ترغیب ب خدمت برای همه استفاده کندتا زمینه نظام خشک و بسته و محدود نباشد و همه در یک جبهه قرار گیرند‌.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۴:۰۱

شما با این روش که پیشه کردید عملا کسانی که‌در خارج بدنیا آمده اند ودو پاسه هستند و دوملیتی هستند را از حقوق ایرانی بودنشان محروم کرده اید...یک نفر که تابعیت کشور دیگری هست ممکن است در آن کشور عضو نیروهای مسلح آن کشور باشد،، اینکه نمی‌تواند در دو کشور عضو نیروهای مسلح باشد مسخره هست،،

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۴:۰۲

مجلس بنا به مصلحتی طرح معافیت سربازان متاهل دارای دوفرزند را برای سیاست فرزند آوری از 30سالگی به 25 سالگی تغییر دهد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۵:۴۷

مجلس معافیت دوبرادری را تصویب کند دیگر خانواده هایی که دوفرزندشان خدمت رفته اند دیگر حق شان است فرزند سوم معاف شود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۶:۵۸

بهترین قانون اینه نه اونای که 8 سال غیبت دارم خدمت رو بخرن واونای که مقیم خارجن اوناهم 5 سال غایب بگیرن اینجور هم داخل ایران جوانها تکلیفشون روشن میشه هم اونای که خارجن هردو هم وطن هستن نباید به یکی بها بدین به یکی نه اگه قرار باشه قانونی اجرا کنین تا جوان از این وضع نجات پیدا کنه باید برا همه باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۷:۲۱

سلام.چرا مجلس متولدین ۲۲ بهمن ده بهمن سیزده ابان وروزهای خاص را نمگزاره برای معافییت.کسی هم گلایع ای نداره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۲۲:۳۳

شعر نگو

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۷:۳۰

سلام چرا مجلس روزهای خاص مثل ۲۲بهمن ۱۰ بهمن سیزده آبان وروزهای خاص دیگه را برای معافیت اجرا نمیگذاره تا کسی گرایی ای نداشته باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۷:۵۹

رزمندگان داوطلب درجنگ حضورداشتندکشوربیمه کردندحالامعسرفاقدبیمه نگران نباشیدرزمندگان برای دفاع وامنیت آماده هستندسربازولایت هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۲۰:۳۲

پس اینقدر شلوغش کردند متاهلین سن بالا را معاف میکنیم زود یادشون رفته طرح در مجلس مطرح کنند فقط توی سر خودشون میزنند برای آقازاده‌ها خارج از کشور

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۶:۰۶

معافیت مشمولین متاهل دارای 2 فرزند 30 سال و بالاتر چی شد؟ اصلا حرفی ازش نیست! یک مسوول در نظام وظیفه به من گفت که ستاد کل، مجلس و رسانه ها رو مجبور کرده از این طرح اصلا دیگه حرفی نزنن!