• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400120906998
  • خبرنگار : 71573

برگزیدگان جایزه «غنی‌پور» معرفی شدند

برگزیدگان جایزه «غنی‌پور» معرفی شدند

برگزیدگان بخش‌های مختلف بیست و یکمین جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور معرفی شدند.

به گزارش ایسنا،‌ محمد ناصری عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر این دوره از جشنواره در مراسم پایانی این جایزه که همزمان با سالروز درگذشت شهید حبیب غنی‌پور ، امروز (دوشنبه ۹ اسفندماه) برگزار شد، اعلام کرد: هیئت‌داوران بخش رمان بزرگسال در این دوره از میان ۱۶۴۵ اثر چاپ اول منتشرشده در سال ۱۳۹۹ در این بخش، ۳۱ عنوان را بعد از چند مرحله ریزش به مرحله نهایی آوردند که پس از مطالعه دقیق و بحث و تبادل‌نظر و گفت‌وگو در جلسات حضوری سرانجام پنج اثر را به‌عنوان نامزدهای نهایی بخش رمان بزرگسال معرفی کردند که قبلاً اسامی آن در اطلاعیه‌های قبلی جشنواره معرفی‌شده است.

نهایتاً هیئت‌داوران که در این دوره ابراهیم زاهدی مطلق، گلعلی بابایی و مصطفی خرامان بودند، کتاب «صنم» نوشته ملیحه ذوالفقاریان از انتشارات سروش را به‌عنوان تنها کتاب سال دوره بیست و یکم در این بخش انتخاب و معرفی کردند.

برگزیدگان جایزه «غنی‌پور» معرفی شدند

 همچنین بنا بر اعلام محمد ناصری،  داوران بخش نوجوان پس از بررسی ۷۱۱ اثر چاپ اول منتشرشده در سال ۱۳۹۹ در این بخش، ۴۱ عنوان را بعد از چند مرحله ریزش به مرحله نهایی آوردند که پس از مطالعه دقیق و بحث و تبادل‌نظر و گفت‌وگو در جلسات حضوری سرانجام چهار اثر را که در اطلاعیه‌های قبلی جشنواره معرفی‌شده‌اند به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند. اما پس از معرفی رسمی نامزدها،‌ هیئت‌داوران این بخش در جلسه بررسی مجدد بحث و تبادل‌نظر کردند و کتاب «آتیش پاره» نوشته فاطمه بختیاری از انتشارات کتاب جمکران را به‌عنوان «اثر تقدیری» بخش نوجوان معرفی کردند.

برگزیدگان جایزه «غنی‌پور» معرفی شدند


 داوری این بخش از جشنواره بر عهده حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی و محمدعلی قربانی بوده است.

دبیر این دوره از جشنواره همچنین اعلام کرد: داوران بخش کودک پس از بررسی ۹۷۵ اثر چاپ اول منتشرشده در سال ۱۳۹۹ و چند مرحله ریزش ۵۹ عنوان را به مرحله نهایی رساندند. در مرحله نهایی این ۵۹ اثر توسط همه داوران دقیق مطالعه شد و با بحث و تبادل‌نظر سرانجام پنج اثر را که در اطلاعیه‌های قبلی جشنواره معرفی‌شده‌اند به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند.
اما پس از معرفی رسمی نامزدها،‌ هیئت‌داوران این بخش در جلسه بررسی مجدد بحث و تبادل‌نظر کردند و اثر «نامه‌های موش بی‌سواد» نوشته سپیده خلیلی از انتشارات مدرسه را به‌عنوان «اثر تقدیری» بخش کودک معرفی کردند.

برگزیدگان جایزه «غنی‌پور» معرفی شدند


هیئت‌داوران این دوره در بخش کودک، ناصر نادری، محمدحسن حسینی و علی‌اصغر جعفریان بودند.

 حمایت وزارت ارشاد از جایزه غنی‌پور


دبیرخانه جایزه شهید حبیب غنی‌پور ضمن تبریک به برگزیدگان این جایزه به خاطر موفقیتشان در کسب رأی داوران، اعلام کرده بر اساس خبری که از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به دبیرخانه رسیده است، به نویسندگان برگزیده مبلغ پنج میلیون تومان و به تقدیرشدگان مبلغ سه میلیون تومان اهدا خواهند کرد.
 

 بیانیه جایزه غنی‌پور

در بخشی از بیانیه پایانی بیست‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور می‌خوانیم: «خداوند زیبا و زیبایی‌آفرین را از عمق جان سپاسگزاریم که توفیق برگزاری بیست‌ویکمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور را به اعضای شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه(ع) ارزانی داشت.

مراسم پایانی این دوره نیز به دلیل شرایط ویژه کرونایی و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل غیرحضوری و هم‌زمان با شب عید بزرگ مبعث و سالروز شهادت حبیب عزیز در عملیات کربلای ۵ برگزار می‌شود.

عید مبعث، عید بزرگی که مژده برانگیختن انسانی نمونه و متخلق با فضیلت‌های اخلاقی و مزین به وحی و عصمت، یعنی وجود نازنین حضرت محمد بن عبدالله صلی‌الله علیه و آله و سلم را به همراه دارد؛ پیامبری که فلسفه بعثت او، رهانیدن بشریت از زنجیرهای درونی و بیرونی است؛ رستگاری از درون و عدالت و آزادگی در بیرون؛ احترام به حقوق انسانی و گسترش حق و عدالت در جوامع بشری.

همان گمشده‌ای که جامعه ایران را در انقلاب اسلامی به تکاپو واداشت و حکومتی از بطن باورهای دینی و اراده جمعی مردم شکل گرفت.

جایزه مردمی و مسجدی شهید حبیب غنی‌پور، که باهمت چهره وارسته و مؤمن ادبیات معاصر ایران، زنده‌یاد امیرحسین فردی شکل گرفت و باهدف قدردانی از ادبیات داستانی خلاق و متعهد در جامعه ایران ادامه یافت اینک به گام بیست‌ویکم خود رسیده است؛ جایزه‌ای‌ که می‌کوشد با رعایت معیارهای ادبی و جنبه‌های زیبایی‌شناختی آثار داستانی، تألیفی خلاق در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال، به درون‌مایه‌های انسانی، اخلاقی و دینی، با نگاه ویژه‌تر اعتنا کند.

در این دوره، داوران جشنواره به نقد و بررسی آثار تألیفی حوزه ادبیات داستانی کودک، رمان نوجوان و رمان بزرگسال در سال ۱۳۹۹ پرداخته‌اند.

اعضای هیئت‌داوران بخش کودک معتقدند توجه به ثبت و انتقال تجربه‌های نویسندگان پیشکسوت ادبیات داستانی کودک به نویسندگان تازه‌نفس، ضروری است و لازم است نهادهای مرتبط به حوزه فرهنگ و کتاب به این موضوع اهتمام جدی بورزند. کمبود منابع آموزشی کاربردی و بومی و فنی در حوزه نظریه‌پردازی ادبیات داستانی کودک، جدی است. نقش مراکز دانشگاهی مرتبط و اهتمام افراد صاحب‌نظر در این حوزه، ضرورت دارد. کم‌توجهی به «تخیل و زبان کودک» و «دغدغه‌های امروزی کودکان» و «تنوع گونه‌های مختلف داستانی» در تحلیل کلی آثار این حوزه مشهود است. توجه به «ویرایش زبانی» و «رعایت اصول حرفه‌ای در تولید کتاب» و «جنبه‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی کودکان» از اصول مغفول‌مانده در تولید برخی از آثار حوزه کودک است. گرایش و سرمایه‌گذاری برخی ناشران به تولید رمان‌های تألیفی کودک به‌ویژه معرفی چهره‌های تازه و مستعد به عرصه آفرینش این آثار قابل‌تحسین است.

هیئت‌داوران بخش نوجوان معتقد است در سال ۱۳۹۹، رمان نوجوان به لحاظ کمّی و کیفی افت شدیدی را تجربه کرد که احتمالاً یکی از دلایل آن رکود ناشی از شیوع کرونا و تبعات آن بوده است. اما نباید از نظر دور داشت که این گروه سنی حساس که در مرحله بلوغ جسمی و ذهنی قرار دارند، بیش از هر چیزی به ادبیات متعهد، هویت‌ساز و آگاهی‌بخش نیازمند هستند. لذا جا دارد، مدیران فرهنگی کشور با آسیب‌شناسی دقیق و فراهم کردن تمهیدات و تسهیلات مناسب، از حوزه ادبیات کودک و نوجوان به نحوی شایسته حمایت کنند و نسبت به پرورش فکری آینده‌سازان میهن اسلامی بیش از این‌ها اهتمام داشته باشند. 

 تنوع ناشران در این دوره بسیار کم بوده و همین عناوین اندک و میان‌مایه را نیز چند ناشر بزرگ به بازار عرضه کرده‌اند. طوری که در یک نگاه می‌توان مشاهده کرد که اغلب ناشران کم‌بنیه از نظر مالی در شرایط فعلی بازار نشر، به حاشیه رانده شده‌اند، که خود زنگ خطری جدی است و ادامه این وضعیت می‌تواند به نوعی انحصارگرایی فرهنگی در حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان منجر شود.

هیئت‌داوران بخش رمان بزرگسال معتقد است: رمان‌های سال ۹۹ عمدتاً از روحیه انتقادی برخوردارند. از نسل قدیم (بالای ۵۰ سال) کمتر رمانی می‌بینیم اما از نویسندگان بین ۳۰ تا ۴۰ سال آثار بیشتر است. محتوای آثار هم بیشتر اجتماعی است یا تاریخی. آثار سیاسی هم اغلب نمادین و با رویکرد روایت از عصر پهلوی است. دلیل این اتفاق هم به نظر می‌رسد نقد وضعیت کنونی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha