• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1400120907123
  • خبرنگار : 71641

مشمولان مالیات خانه‌های خالی بخوانند

مشمولان مالیات خانه‌های خالی بخوانند

در شرایطی که براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، صاحبان خانه‌های خالی فقط یک روز دیگر برای پرداخت مالیات متعلقه فرصت دارند، آن دسته از مشمولان که نسبت به مشمولیت خود به دلیل خالی نبودن واحد مسکونی مورد نظر، ثبت نکردن اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان و ... اعتراض دارند، می‌توانند پرداخت این مالیات را با ذکر توضیح قبول نکنند.

به گزارش ایسنا، در راستای اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاکنون برای ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه قبض مالیاتی صادر شده است که با وجود اتمام مهلت پرداخت مالیات در پایان بهمن ماه، طبق اخطار مجدد سازمان امور مالیاتی به صاحبان خانه‌های خالی این افراد تا ۱۴۰۰/۱۲/۱۰ فرصت دارند تا مالیات خود را بپردازند و در غیر اینصورت سازمان امور مالیاتی اقدام لازم را انجام خواهد داد. 

در این بین، برخی از افرادی که پیامک سازمان امور مالیاتی مبنی بر پرداخت مالیات خانه‌ خالی را دریافت کرده‌اند، نسبت به مشمول شدن برای این مالیات اعتراض داشتند و طبق اعلام آن‌ها از آنجا که فراموش کردند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است؛ درحالیکه در حال حاضر در آن خانه سکونت دارند. 

همچنین، برخی از مخاطبان به ایسنا اعلام کردند که برای ملکی از آنها مالیات خانه خالی تعیین شده که این خانه مدتی است تخریب شده و در حال ساخت است. 

در این زمینه، پیگیری‌های از سازمان امور مالیاتی بیانگر این است که پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی از طریق درگاه خدمات الکترونیک سازمان به نشانی My.tax.gov.ir صورت می‌گیرد و در این درگاه افراد می‌توانند اینکه مشمول مالیات واحدهای خالی از سکنه هستند یا خیر را مشاهده کنند.

علاوه بر این، وقتی وارد صفحه مربوط به مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه می‌شوند، با دو گزینه "پذیرش و پرداخت" و "عدم پذیرش" مواجه خواهند شد که این افراد می‌توانند به هر دلیلی مالیات تعیین شده را قبول ندارند، با ذکر توضیح قبول نکنند تا مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار گیرد. 

مشمولان مالیات خانه‌های خالی بخوانند

طبق این گزارش، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است که این وزارتخانه با راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان نسبت به ثبت اطلاعات سکونتی افراد اقدام کرد و کسانی که در مهلت تعیین شده نتوانستند این اطلاعات را ثبت کنند، خانه آن‌ها به عنوان خاله خالی به سازمان امور مالیاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی معرفی شد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۱۸:۰۷

ما که فعلاً مشمول نان خالی هستیم. اینهم خوشبختانه مالیات ندارد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۰۹ ۲۱:۵۷

اصلا یک خانه خالی هست برای چی باید مالیات بده ؟؟؟؟ از قدیم گفتن ۴ دیواری اختیاری .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۰۸:۳۱

سلام و عرض ادب پیامک مالیات بر خانه های خالی از سکنه برای بنده ارسال شد. این در حالی است که حدود ۵ سال پیش این واحد فروخته شده و متعلق به بنده نیست. چرا وقتی اطلاعات درست ندارند با اعصاب و روحیه مردم بازی میکنند. بدون حتی یک عذر‌خواهی ساده. اگر با زدن کد ملی کل اطلاعات شخص داده میشود پس چرا این همه بی تدبیری؟؟؟؟؟؟ با تشکر

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۰ ۱۴:۱۱

شما که برای خانه خالی مالیات میبندید و مالک را مجبور میکنید که ملک را اجاره دهد .حداقل از صاحب خانه هم حمایت کنید.مستاجر 7ماه اجاره نداده‌.و قانون از مالک حمایت نمی‌کند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۰۳:۴۸

بابا این دیگه آخرشه دو ماه آمدیم کارگری خانه که باهزار بدبختی درست کردیم حالا اختیارشم نداریم باید مالیات بدیم بابا شکم شماسیر پشت میز نشستین من مجبورم برای یه لقم نان که شکم زن وبچه ام سیر کنم خانه زندگیم را ترک کنم برم سرکارحالا مالیات هم بهش اضافه شد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۰:۵۳

بنده آپارتمانم را سال 97 فروختم ولی الان آن آپارتمان به نام من ثبت شده و مشمول مالیات خانه خالی شده ام. وقتی می‌خواهم وارد سایت مالیاتی بشوم و اعتراضم را ثبت کنم پیغام می‌دهد: «در حال حاضر امکان ورود به سیستم وجود ندارد. لطفا در ساعات آتی مراجعه فرمایید.» آنقدر حجم مراجعات به سایت بالا است که سیستم جواب نمی‌دهد. معلوم هم نیست این ساعات آتی کی خواهد بود. در حیرتم از این همه دقت و به روز بودن بانکهای اطلاعاتی. خدا به ما رحم کند! و باعث و بانی این اذیت و آزار را ... کند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۲:۴۳

با سلام جانباز شیمیایی هستم.درد خودم کمه مالیات خانه خالی هم اومده زدم سییستم صفرریال نشان میده خانه خالی نیست اعصابم داغون لطفا راهنمایی کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۰:۴۷

با سلام . آقا من فاز هشت پردیس دنبال خرید مسکن مهر هستم . تا چشم کار میکند خانه خالی دست بنگاه است و دلال برای فروش . بنظرم از این خانه ها مالیات بگیرید که از امکانات دولتی استفاده کردند خیلی واجبتره تا خانه های شخصی مردم . بلکه ارزان شود و ما هم بتوانیم فاز هشت پردیس صاحبخانه بشویم. ممنون

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۵۴

با سلام . خواهشمند است مالیات را اول از خانه های مسکن مهر پردیس فاز 8 شروع کنید که با امکانات دولتی ساخته شده اما الان نفعش را دلالان می برند . من دنبال خرید در فاز هشت پردیس هستم . با آنکه خانه خالی زیاد الی ماشاالله هست اما همه دلالها با هم هماهنگ هستند و قیمت چندان پایین نیامده است . لطفا جدیتر از مالیات این بخش شروع کنید که انصافا از کسی که با امکانات خودش خانه ساخته بیشتر مستحق پرداخت مالیات هستند و نتیجه آن از دو طرف به نفع کشور است . با تشکر از مسئولین محترم این سایت.

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۰ ۱۸:۲۰

بسیاری از واحدها درحال حاضر آماده اجاره دادن نیستند ؛ازجمله بدلیل نشست زمین دچارشکست دیوارها شدند و باید بازسازی بهمراه تقویت اسکلت شوند وکلی پول لازمه که اینگونه واحدها آماده اجاره بشوند؛ که بودجه لازم را مالک ندارد؛ واین ظلم مضاعفی است که این گونه مالکین دست تنگ رانه تنها کمک مالی نمی‌کنیم بلکه بهش مالیات هم می‌بندیم!

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۷ ۰۸:۱۳

ملک من یک روز خالی نبوده اما برام پیامک اومده. اخه کی میاد ملک 24 ساله رو خالی نگه داره؟ عدم پذیرش زدم اما تا الان رسیدگی نکردن. خوب باید به کجا شکایتم رو بفرستم؟

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۱ ۱۳:۵۰

سلام . بنده یک خانه کوچک روستایی. 4 سال پیش در گیلان خریداری کردم و جهت تعطیلات از ان استفاده می کنم دو سال است مالیات واحد خالی برایم ارسال می کنند و سامانه اداره دارایی هم پاسخگو نیست .راهنمابی بفرمایید شکایت خود را ازبابت این مالیات ارسالی در کدام مرجع پیگیری نمایم

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۳۱ ۱۶:۵۷

چرا باید برای خانه ای که الان ساکن آن هستیم مالیات خالی از سکنه بیاد از کجا فهمیدند خونه خالیه

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۰۱ ۰۸:۴۳

با وجود عدم پذیرش پیامک مالیات گزاف می آید نمیدونم به کجا باید مرا جعه کنم اول ۳۲ میلیون بود حالا شده ۶۴ میلیون اداره مالیات هم هیچکس جواب نمیده

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۱۰ ۱۸:۰۶

در سایت اداره مالیات بخش مالیات بر خانه خالی کلید عدم پذیرش را زدم . و بعد از مدتی نوشته شده که " عدم پذیرش شما ثبت شد" میخواهم بدانم بعدش چی میشه؟ کی جواب قطعی و نهایی به دستم میرسه.