• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120907313
  • خبرنگار : 71660

اعتراضات به همه‌پرسی قانون اساسی در بلاروس و دستگیری ۸۰۰ تن

اعتراضات به همه‌پرسی قانون اساسی در بلاروس و دستگیری ۸۰۰ تن

اعتراضات به نتیجه همه پرسی اصلاحات قانون اساسی در بلاروس به دستگیری ۸۰۰ تن منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رای گیری با بزرگترین موج اعتراضات در چند ماه اخیر رو به رو شد و هزاران نفر در بلاروس به خیابان‌ها آمدند؛ جایی که الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس پس از انتخابات چالش برانگیز ۲۰۲۰، سرکوب گسترده‌ای را علیه مخالفان اعمال کرده است.

رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات بلاروس، امروز (دوشنبه) گفت، بیش از ۶۵ درصد از شهروندان این کشور طی همه‌پرسی که در ۲۷ فوریه (۸ اسفند) برگزار شد، به اصلاحات قانون اساسی رای مثبت دادند.

وزارت کشور بلاروس اعلام کرد: علی‌رغم درخواست‌ها و تماس‌های متعدد از کانال‌های مخرب تلگرامی جهت بی‌ثبات کردن وضعیت در بلاروس که از سوی شهروندان در خارج از کشور حمایت می‌شد، اعتراضات گسترده‌ای صورت نگرفت. افسران پلیس بر روی واکنش به معترضان و سرکوب اقدامات تحریک آمیز متمرکز هستند.

لوکاشنکو روز یکشنبه در یک مرکز رای گیری گفت که می‌تواند از روسیه بخواهد تا تسلیحات هسته‌ای را به بلاروس بازگرداند.

الکساندر لوکاشنکو عنوان داشت: اگر شما (کشورهای غربی‌) تسلیحات هسته‌ای را به لهستان یا لیتوانی و یا به مرزهای ما منتقل کنید، من به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مراجعه می‌کنم تا سلاح‌های هسته‌ای را که بدون هیچ قید و شرطی تقدیم کرده‌ام، برگرداند.

تیخانوفسکایا»، رقیب لوکاشنکو در انتخابات ۲۰۲۰ و رهبر اپوزیسیون تبعیدی از بلاروسی‌ها خواسته بود تا از این رای گیری همه‌پرسی برای اعتراضات علیه حمله روسیه به اوکراین استفاده کنند.

فیلم‌ها و عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که ده‌ها نفر روز یکشنبه در مراکز رای گیری در مینسک و سایر شهرها در بلاروس جمع شده‌اند و شعار "نه به جنگ" سر داده‌اند.

از طرفی غرب قبلا اعلام کرده است که نتایج همه‌پرسی را به رسمیت نمی‌شناسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha