• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400120907511

خراسان رضوی از قله موج امیکرون عبور کرده است؟

خراسان رضوی از قله موج امیکرون عبور کرده است؟

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: احتمالا از قله موج امیکرون عبور کرده‌ایم ولی هنوز در حال بررسی رفتار ویروس هستیم؛ اگر آمارها تا آخر هفته همچنان کاهشی باشد، به طور قطع می‌گوییم از قله موج عبور کرده‌ایم‌.

دکتر محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت بستری‌های استان طی ۲۴ ساعت گذشته گفت: در این مدت ۲۲۱ نفر بستری جدید در استان داشته‌ایم که این رقم طی ۱۰ روز گذشته کمترین عدد بوده ‌است. در حال حاضر مجموع بستری‌ها در استان به ۹۶۵ نفر رسیده که این دومین روزی است که بستری‌های ما در استان زیر ۱۰۰۰ نفر است. همچنین در حال حاضر ۲۳۷ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. 

وی در مورد وضعیت بستری‌ها در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۵ بستری جدید داشتیم که با این رقم مجموع بستری‌ها در این مجموعه به ۷۱۲ نفر رسیده و از این تعداد ۱۷۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر حدود یک هفته‌ای است که آمارهای ما کاهشی شده و به همین دلیل رنگ مشهد نیز از قرمز به نارنجی تبدیل شده است. 

پهلوان ادامه داد: اگر مردم این آمار چند روزه را ببینند و دوباره به عادی‌انگاری بازگردنند، آمارها دوباره صعودی خواهد شد.

وی افزود: رنگ نارنجی کرونایی به معنای هشدار و کمتر شدن گردش ویروس در سطح جامعه است ولی با کنار گذاشتن پروتکل‌ها به راحتی به رنگ قرمز باز خواهیم گشت. 

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روند مراجعات بیماران سرپایی خاطرنشان کرد: در موج‌های کرونا اولین قله‌ای که باید از آن عبور کرد، میزان مراجعه بیماران سرپایی است. در چندین روز گذشته مراجعه سرپایی ما کاهش داشته و بعد از آن وارد روند کاهشی میزان بستری‌ها شده‌ایم.

پهلوان گفت: در این روند کاهشی تقریبا ۳۰ درصد از تست‌ها مثبت است و به نسبت زمانی که حدود ۵۰ درصد تست‌ها مثبت بود، روند کاهشی مطلوبی‌ است. در کودکان نیز شاهد کاهش بستری و مراجعات بوده‌ایم و از شرایط بحرانی خارج شده‌ایم.

وی در مورد آمار واکسیناسیون بیان کرد: میزان تزریق واکسن افراد بالای ۱۸ سال در دوز اول ۹۶ درصد، دوز دوم ۸۴ درصد و در دوز سوم ۳۱ درصد است. همچنین میزان تزریق دوز اول در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال ۹۵ درصد بوده و دوز دوم را ۸۴ درصد تزریق کرده‌اند. در گروه سنی پتج الی ۱۲ سال نیز فقط ۱۰ درصد تزریق واکسن داشته‌ایم. 

رئیس کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در دوز سوم آمار ما بسیار کم است. انتظار داشتیم در این شرایط به بالای ۴۰ درصد تزریق در افراد واجد شرایط برسیم. ما نیازمندیم با واکسیناسیون دوز سوم در کشور ایمنی عمومی جامعه را بالا نگه داریم.

پهلوان ادامه داد: واکسن موضوعی ساده است که نه هزینه‌ای برای مردم دارد و نه وقت آنان را می‌گیرد اما باعث حفظ جان مردم می‌شود و در برابر سویه‌های دیگر کرونا که امکان دارد اتفاق بیفتد، آن‌ها را مقاوم می‌کند و ایمنی جامعه را بالا می‌برد.

وی خواستار افزایش سرعت تزریق دوز سوم شد و گفت: سرعت واکسیناسیون در دوز سوم و میزان مراجعات مردم کمتر از حد انتظار است. خواهشمندیم مردم هرچه سریع‌تر نسبت به تزریق دوز سوم اقدام کنند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha