• دوشنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400120907555
  • خبرنگار : 90057

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل؛ تاکید بر پایان فوری عملیات نظامی در اوکراین

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل؛ تاکید بر پایان فوری عملیات نظامی در اوکراین

نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه با حضور نمایندگان کشورهای عضو و با تاکید بر ضرورت پایان یافتن هر چه سریعتر عملیات نظامی روسیه به اوکراین برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مجمع عمومی ۱۹۳ عضو سازمان ملل متحد روز دوشنبه قبل از رای گیری این هفته برای منزوی کردن روسیه با ابراز تاسف از "تجاوز به اوکراین" و درخواست از نیروهای روسی برای توقف جنگ، نشست خود را درباره بحران اوکراین آغاز کرد. 

مجمع عمومی این هفته در مورد پیش نویس قطعنامه ای مشابه متنی که روسیه در روز جمعه در شورای امنیت ۱۵ عضوی آن را وتو کرد، رأی گیری خواهد کرد. هیچ کشوری در مجمع عمومی حق وتو ندارد و دیپلمات های غربی انتظار دارند این قطعنامه که نیاز به حمایت دو سوم دارد، تصویب شود.

در حالی که قطعنامه های مجمع عمومی غیرالزام آور هستند، وزن سیاسی دارند. ایالات متحده و متحدان، اقدام در سازمان ملل را فرصتی برای نشان دادن انزوای روسیه به دلیل حمله به اوکراین می دانند.

دیپلمات ها روز دوشنبه گفتند که پیش نویس قطعنامه در حال حاضر حداقل ۸۰ حامی دارد. قرار است بیش از ۱۰۰ کشور قبل از رأی گیری مجمع عمومی سخنرانی کنند.

نیکولاس دی ریویر، نماینده فرانسه گفت: "هیچ کس نمی تواند نگاه خود را برگرداند، امتناع یک گزینه نیست."

رئیس مجمع عمومی طی سخنانی علاوه بر درخواست برای توقف فوری این مناقشه خواستار تضمین‌های لازم برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به شهروندان اوکراینی شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات جاری بین روسیه و اوکراین در بلاروس منجر به آتش بس شود.

گوترش در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص بحران اوکراین گفت: «برای توسل به گفت‌وگو و بازگشت به روش‌های صلح‌آمیز دیر نشده است. امیدوارم مذاکرات [بین روسیه و اوکراین] به نتیجه برسد. آتش بس و راه حل صلح آمیز پایدار».

گوترش بر لزوم توقف جنگ و خشونت در اوکراین و اجرای کامل قوانین بین المللی تاکید کرد.

گوترش گفت که امیدوار است این گفتگوها "نه تنها به توقف فوری درگیری ها منجر شود، بلکه مسیری به سوی راه حل دیپلماتیک نیز ایجاد کند."

وی تصمیم روز یکشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای قرار دادن بازدارندگی هسته ای روسیه در حالت آماده باش را به عنوان یک "تحول وحشتناک" توصیف کرد و به مجمع عمومی گفت که درگیری هسته ای "غیرقابل تصور" است.

گوترش همچنین درباره تأثیر درگیری بر غیرنظامیان هشدار داد و گفت که این می تواند به بدترین بحران انسانی و پناهجویان اروپا در دهه های اخیر تبدیل شود.

او گفت: «اگرچه طبق گزارش‌ها حملات روسیه عمدتاً تأسیسات نظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند، اما ما گزارش‌های معتبری از ساختمان‌های مسکونی، زیرساخت‌های حیاتی غیرنظامی و سایر اهداف غیرنظامی داریم که خسارت‌های سنگینی متحمل شده‌اند»

سرگئی کیسلیسا، نماینده اوکراین دستور پوتین برای آماده‌سازی نیروهای هسته‌ای روسیه را «دیوانگی» توصیف کرد و با اشاره به خودکشی آدولف هیتلر گفت: «اگر پوتین می‌خواهد خود را بکشد، مجبور نیست از زرادخانه هسته‌ای استفاده کند، باید همان کاری را انجام دهد که مردی در برلین در سال 1945 در پناهگاه انجام داد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز طی سخنانی در این نشست اضطراری که با هدف یافتن راه های حل مناقشه جاری در شرق اوکراین برپا شده اوکراین را به نقض مفاد توافقنامه‌های سال ۲۰۱۵ مینسک متهم کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل سپس تاکید کرد که کی‌یف جایگاه و موقعیت ویژه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوهانسک را نادیده گرفته است.

وی همچنین یادآور شد که شهروندان این مناطق در برابر حملات اوکراین که از حمایت غرب برخوردار است از روسیه کمک خواستند.

سفیر روسیه در سازمان ملل در ادامه گفت که روسیه آغازگر خصومت‌ها نبود و تنها برای پایان دادن به جنگ وارد عمل شد.

وی اتهام‌های مطرح شده از سوی همتای اوکراینی خود در باره حمله روسیه به مناطق مسکونی و محیط‌های آموزشی و مراکز درمانی را رد کرد.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد همچنین تلاش اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو را تهدیدی برای امنیت کشورش توصیف کرد.

نبنزیا گفت: روسیه به دنبال نجات جان مردم در دونباس و مجازات عاملان هشت سال نسل کشی و جنایات است. اشغال اوکراین بخشی از برنامه های ما نیست. هدف از این عملیات ویژه حفاظت از مردمی است که در هشت سال گذشته توسط رژیم کی یف مورد سوء استفاده و نسل کشی قرار گرفته اند.

وی افزود: به همین دلیل است که باید اوکراین را غیرنظامی و غیر نظامی کرد.

او به عنوان یکی از نمونه‌های «جنایت وحشتناک» که دولت کی یف مرتکب شده،  به قتل مردم معترض به کودتای مورد حمایت آمریکا در کی یف اشاره کرد که در آن ۴۰ نفر در ساختمانی در اودسا زنده زنده کشته شدند.

نبنزیا گفت که مسکو به دنبال محاکمه هر کسی است که مرتکب چنین جنایاتی شده است، "از جمله شهروندان روسیه".

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به بیانیه رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در این باره در کنفرانس امنیتی مونیخ در ۱۸ فوریه، افزود: روسیه از خود در برابر "رژیمی" دفاع می کند که "خواستار دسترسی به سلاح های هسته ای است." 

 او گفت که قرار دادن تجهیزات نظامی ناتو در اوکراین، روسیه را مجبور به اتخاذ تدابیری می‌کند که مسکو و ائتلاف را «در آستانه درگیری» قرار می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۳:۰۷

پس از چهل سال جلسه ویژه اضطراری تشکیل شد