• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1400121007958
  • خبرنگار : 71603

وزیر علوم در کنفرانس شیمی آلی

تلاش می‌کنیم دستاوردهای علمی را با دیگران به اشتراک بگذاریم/جایگاه ایران در رشته‌های علوم پایه

تلاش می‌کنیم دستاوردهای علمی را با دیگران به اشتراک بگذاریم/جایگاه ایران در رشته‌های علوم پایه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشمندان شیمی در طول تاریخ و تاریخ معاصر ایران نقش مهمی در رشد علمی کشور داشته‌اند، گفت: تلاش می‌کنیم هم دستاوردهای علمی خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم از دستاوردهای دیگران استفاده کنیم و روشن است که علمی که حصار به دور خود تنیده باشد برای هیچ‌کس فایده‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل در آئین افتتاحیه بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران گفت: در تاریخ معاصر می‌بینیم که در سال ۱۳۶۵ اساتید رشته شیمی دانشگاه شیراز اولین دوره دکترای تخصصی را در کشور راه اندازی کردند و راه اندازی رشته‌های دکترای تخصصی در کشور به تأسی از دانشگاه شیراز در سایر دانشگاه‌ها نیز ادامه یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۶ هزار سند علمی از دانشمندان ایرانی در پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است، گفت: دانشمندان و محققان شیمی نقش بسیار پررنگی در جایگاه علمی ایران در دنیا دارند.

دکتر زلفی‌گل با اشاره به اینکه دانشمندان و محققان رشته‌های مرتبط با علم و مواد شیمیایی و رشته‌های فنی مهندسی نقش مهمی در ارتقای تولیدات علمی ایران در دنیا دارند، گفت: در قرن حاضر نیز انتظار می‌رود که دانشمندان رشته‌های شیمی در سطح جهانی و ملی خط‌شکن و مرز شکن باشند و به قله‌های رفیع دانش نزدیک شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در رشته شیمی دانشجویان با نحوه به چالش کشیدن چالش‌های علمی و مسائل دشوار روبه‌رو می‌شوند، گفت: در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و در مراحل نگارش پایان‌نامه و رساله دکترا باید به دانشجویان، مهارت پژوهش آموزش محور یاد بدهیم و بیاموزیم که چگونه تحقیق کنند و هدف اصلی در پایان این مقاطع، آموزش روش تحقیق کردن و مواجهه با مسائل جدید است.

وزیر علوم تاکید کرد: امروز با شبکه جهانی علم در دنیا روبرو هستیم و ما هم تلاش می‌کنیم در اقیانوس علم دنیا مشارکت کنیم؛ هم دستاوردهای خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم و هم از دستاوردهای دیگران استفاده کنیم و روشن است که علمی که حصار به دور خود تنیده باشد برای هیچ‌کس فایده‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۲ به عنوان "سال جهانی علوم پایه" نامگذاری شده است، گفت: در بیشتر رشته‌های علوم پایه، ایران جایگاه بالایی دارد برای مثال در رشته‌های شیمی و ریاضی در دنیا رتبه ۱۲، در رشته فیزیک ۱۴، زمین‌شناسی ۱۶ و زیست‌شناسی ۱۳ دنیا را داریم که بسیار قابل تحسین و ارزنده است.

دکتر زلفی گل ابراز امیدواری کرد: ترتیبی در کشور اتخاذ شود که علاقمندان به رشته‌های علوم پایه ادامه تحصیل خود را در همان رشته‌های خود داشته باشند و به دلیل علاقه به بازار کار از رشته اصلی خود خارج نشوند.

وزیر علوم در پایان از برگزارکنندگان بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی ایران از جمله کمیته شیمی آلی انجمن شیمی و پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران قدردانی کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، بیست و هشتمین کنفرانس شیمی آلی انجمن شیمی ایران از امروز 10 اسفند به همت پژوهشکده فناوری‌های نوین پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و با همکاری انجمن شیمی ایران به صورت مجازی-حضوری توسط پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران آغاز به کار کرده و تا ۱۲ اسفند ماه ادامه دارد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha