• سه‌شنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۴۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400121008027
  • خبرنگار : 50294

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت:

دبیرخانه شهرجهانی کلاش؛ ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان

دبیرخانه شهرجهانی کلاش؛ ظرفیتی برای توسعه گردشگری کردستان

ایسنا/کردستان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، احداث دبیرخانه شهرجهانی کلاش مریوان را ظرفیتی برای توسعه گردشگری استان عنوان کرد.

یعقوب گویلیان در بازدید از عملیات احداث دبیرخانه شهرجهانی کلاش مریوان، اظهار کرد: مریوان به‌‎عنوان یکی از گردشگرپذیرترین شهر کردستان، با قدمت و پیشینه تاریخی فراوان در بسیاری از حرفه‌های صنایع‌دستی، دارای شهرت و اعتبار جهانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، عنوان کرد: بافت کلاش، یکی از این حرفه‌های خاص و پردرآمد مردان و زنان سخت‌کوش و هنرمند این دیار است که از طریق آن امرار معاش خود را تامین می‌کنند.
 
وی بیان کرد: این هنر صنعت به دلیل دارا بودن شاخصه‌های لازم، شهریورماه سال ۹۶ در شورای ثبت جهانی صنایع‌دستی یونسکو به عنوان پنجمین شهر ثبت شده ایران جهانی شد.

گویلیان افزود: راه‌اندازی دبیرخانه‌ای برای این رویداد مهم، امری ضروری بود که خوشبختانه در راستای توسعه، ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان کلاش‌ مریوان و سایر مناطق دیگر استان، آموزش، بازاریابی، فروش و پیگیری مشکلات کلاش‌بافان و همچنین تعامل با سازمان‌ها و نهادهای مختلف، این دبیرخانه در حال احداث است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، یادآور شد: ثبت جهانی کلاش باعث شد این صنعت در جهان به برندی تبدیل و مورد توجه بیش از پیش مردم و مسئولان قرار گیرد و در جذب گردشگرداخلی و خارجی تأثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: قدمت بافت این کلاش در بین مردم مریوان به یک‌هزار سال پیش برمی‌گردد و زنان و مردان این شهرستان با میل و رغبتی خاص آن را از موادی کاملا طبیعی، دست‌ساز و بدون استفاده از هرگونه مواد صنعتی و آلاینده می‌بافند.

گویلیان گفت: این شهر با بیش از چهارهزار هنرمند بیشترین بافنده کلاش را در استان دارد، به طوری که بیشترین آموزشگاه‌های کلاش‌بافی، کارگاه‌های تولید کلاش و فروشگاه‌های کلاش در این شهرستان فعال است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، خاطرنشان کرد: امیدواریم این دبیرخانه بتواند توسعه بیش از پیش صنایع‌دستی مریوان و همچنین استان را فراهم آورد و موجب توسعه گردشگری در استان شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha