• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121108355
  • خبرنگار : 71477

اتحادیه اروپا برای حل تنش‌ها با چین نشست برگزار می‌کند

اتحادیه اروپا برای حل تنش‌ها با چین نشست برگزار می‌کند

معاون رئیس کمیسیون اروپا و رئیس تجارت اتحادیه اروپا اعلام کرد، اتحادیه اروپا اول آوریل (12 فروردین‌ماه) نشستی با چین به منظور کاهش تنش‌های رو به رشد میان این دو طرف برگزار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، والدیس دومبروفسکیس، معاون رئیس کمیسیون اروپا و رئیس تجارت اتحادیه اروپا گفت: می دانیم که در مرحله پیچیده‌ای از روابط با چین هستیم.

وی در این اظهارات به یک توافقنامه سرمایه‌گذاری میان اتحادیه اروپا و چین که به حالت تعلیق درآمده، اشاره داشت. این توافق پس از آن به حالت تعلیق درآمد که پکن برخی از اعضای پارلمان اروپا را تحریم کرد و همچنین مناقشه‌ای میان چین و لیتوانی پس از آنکه ویلنیوس به تایوان اجازه داد یک سفارت دوفاکتو را در این کشور افتتاح کند، شکل گرفت.

دومبروفسکیس گفت: کاملا مشخص است که باید به برخی از این موضوعات در عالی‌رتبه‌ترین سطح سیاسی رسیدگی شود تا ببینیم چطور می‌توانیم همکاری‌هایمان را بهبود بخشیم.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا گفت: این نشست احتمالا به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

اتحادیه اروپا چین را در برخی حوزه‌ها یک رقیب استراتژیک می بیند اما در برخی حوزه‌های دیگر از جمله مبارزه با تغییرات اقلیمی آن را یک شریک تلقی می‌کند. اتحادیه اروپا همچنین می‌خواهد چین را در جریان اصلاح قوانین تجاری در سازمان تجارت جهانی با خود همراه کند.

دومبروفسکیس اشاره ای نکرد که آیا حمله روسیه به اوکراین نیز یکی از موضوعات بحث در این نشست قریب‌الوقوع خواهد بود یا خیر اما گفت "این خطر وجود دارد که در پی این حمله، ائتلاف قوی‌تری میان چین و روسیه شکل بگیرد."

وی گفت: در واقع نشانه هایی وجود دارد دال بر اینکه این امر در حال وقوع است. همان طور که می دانید چین روید بسیار محتاطانه‌ای در خصوص این درگیری اتخاذ کرده است. آنها در واقع رویکرد جهان دموکراتیک غرب را دنبال نمی‌کنند و خطر همینجاست.

وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین تاکید کرده است: اختلاف میان چین و اتحادیه اروپا امری عادی است چرا که این دو طرف در مراحل توسعه متفاتی قرار دارند. توسعه چین برای اتحادیه اروپا یک فرصت است نه یک چالش. همکاری میان این دو طرف بزرگ‌تر از رقابت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha