• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400121108578
  • خبرنگار : 71062

سمینار «بهبود روابط انسانی در دوران پسا کرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» برگزار شد

سمینار «بهبود روابط انسانی در دوران پسا کرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت» برگزار شد

سمینار علمی با موضوع بهبود روابط انسانی در دوران پسا کرونا با الهام از آموزه‌های اسلام و مسیحیت در دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع) برگزار شد.

به گزارش ایسنا،در این سمینار پروفسور «یو آن سائوکا» دبیرکل شورای جهانی کلیساها،پروفسور «سیمون سین» رئیس دانشکده الهیات سوئیس،دکتر محمد حسین مختاری، نماینده رئیس جمهور در هیات امنای دانشگاه بین‌المللی اهل بیت (ع)،آیت‌الله رمضانی گیلانی دبیرکل محمع جهانی اهل بیت (ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی کردند.

در این سمینار،آیت‌الله رمضانی گیلانی با اشاره به ظرفیت‌ دانشگاه‌ها به عنوان یک فرصت طلایی برای برقراری تعامل درباره موضوعات مختلف از جمله گفت‌وگو ، اظهار کرد: گفت‌وگو کردن به دلیل نیاز ندارد.با توجه به وجود اشتراکات بین ادیان ابراهیمی، ما به هم‌افزایی میان ادیان در ابعاد گوناگون اعتقاد ویژه داریم. البته امروزه گفت‌وگو کردن نه تنها دربین ادیان ابراهیمی،بلکه بین ادیان بشری مطرح است و در این میان،عده‌ای به دنبال طرح ایده اخلاق جهانی هستند.

وی ادامه داد:گفت‌وگو نه تنها میان اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته،بلکه باید در بدنه جامعه به ویژه در بین دانشجویان نیز نیز وجود داشته باشد و حاکمیت در دنیا نیز نسبت به این موضوع باورمند باشند.زیر در سایه این گفت‌وگوها فرصت‌های طلایی برای بهبود وضعیت انسان‌ها حاصل می‌شود. انسان‌ها دوست دارند با هم زندگی کنند و البته این زندگی بر اساس تعامل، هم‌زیستی مسالمت آمیز، تلاش برای حل مشکلات،تعامل و توسعه ارتباطات است و برای تحقق این مهم باید دنبال راهکار باشیم. به ویژه اینکه در دوران کرونا یک سری مشکلات ایجاد شد و ضرورت و نیاز به راهکار خودش را بهتر نمایان کرد.

آیت‌الله رمضانی یادآور شد: یکی از علت‌ها به وجود آمدن مشکلات این است که یک تعریف دقیق از انسانیت نداریم و انسان‌ها را از معرفت‌شناسی جدا کردیم و افزایش فاصله انسان با معنویت و جدایی آن از ارتباطات،ذائقه‌های دیگری را به زندگی انسان‌ها وارد و آنها را از یکدیگر جدا کرد بنابراین باید مفاهیم دقیقی برای حل این مشکلات تدوین کنیم.

وی،وجود اضطراب،فقر،مواجهه با نوعی بردگی نوین، بی‌عدالتی و مشکلات محیط زیست را از جمله مشکلات انسان‌ها برشمرد و توضیح داد:امروزه با نوعی بی‌هویتی و اضطراب در جوامع انسانی مواجه هستیم حتی از نظر شخصی که این،مشکلی خطرناک محسوب می‌شود.  بر اساس آمارها،یک سوم مساحت جنگلی دنیا به دست انسان‌ها نابود شده است. از سوی دیگر با یک نوع بردگی نوین هم مواجه هستیم. یکی از وجوه بی‌عدالتی در دنیا حق «وتو» است است که برخی کشورها برای تبعیض و بی‌عدالتی از این حق استفاده می‌کنند بنابراین برای برقراری تعامل،هم‌افزایی و توسعه ارتباطات در راستای زندگی مسالمت‌آمیز و همراه با عدالت تمام سازمان‌های جهانی باید همکاری کنند. زندگی مسالمت‌آمیز هم به عقلانیت و معنویت نیاز دارد. البته باید خیلی زودتر از این به بحث عدالت پرداخته می‌شد. از سوی دیگر امروزه ما با نوعی معنویت انحرافی نیز مواجه هستیم که انسان‌ها را سمت پذیرش ستم سوق می‌دهد. این انحراف با اعلامیه حقوق بشر که همه شعار آن را می‌دهند هیچ نوع سازگاری ندارد.

آیت‌الله رمضانی افزود: دینی که با رحمت شروع می‌شود با انحراف سازگاری ندارد بنابراین باید به دنبال معنویت مسئولیت‌پذیر باشیم نه ستم‌پذیر.

وی گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا،شاهد رخدادهایی بودیم که ضربه زیادی به جوامع بشری وارد کرد و عدالت بشری نیز ضربه خورد و تعاملات کاهش یافت و بیشتر ارتباطات مجازی شد. حل مشکلات دیگران از آموزه‌های دینی محسوب می‌شود  و بر این اساس،مشکل دیگران مشکل من هم هست. مثلا در دوران اوج شیوع کرونا، روحیانیون و طلاب با حضور در بیمارستان‌ها کارهای بزرگی انجام دادند و احکام دینی مربوط به جان باختگان را انجام می‌دادند و اگر در دوران پساکرونا مشکلات حل نشوند،قهرها ادامه خواهد یافت

آیت‌الله رمضانی اظهار کرد:. احکام دینی باید بستر سلامت را فراهم کند.مثلا زکات می‌تواند روحیه تعاون را تقویت کند. باید با توجه عمیق با احکام اجتماعی دین، دوران پساکرونا را پشت سر بگذاریم تا از مشکلاتی همچون بی‌هویتی،خودکشی،فقز و آسیب‌های مختلف جلوگیری کنیم.

در ادامه این سمینار،پروفسور «یو آن سائوکا» دبیرکل شورای جهانی کلیساها گفت: شورای جهانی کلیساها همه به گفتمان تشویق می‌کند و با ایران در این باره ارتباط خوبی داریم. تا گفت‌وگویی انجام نشد مشکلی حل نخواهد شد. ما نگران مسایلی همچون گرم شدن زمین و آسیب دیدن کرامت انسانی هستیم. هدف اصلی شورای جهانی کلیساها با ۳۵۲ کلیسا از ۸۲۰ کشور با ۶۰۰ پیرو دستیابی به اتحاد میان انسان‌ها است.خداوند تنها خداوند مسیحیان نیست و همه ما خانواده بشریت هستیم و خداوند نیز خواستار وحدت بین انسان‌ها است. با وجود برخی اختلافات باید با هم ارتباط داشته باشیم. باید بپذیریم همه نمی‌توانند مثل هم فکر کنند بنابراین باید با هم گفت‌وگو کنیم.

وی ادامه داد: در دوران کرونا برای برقراری ارتباط از تکنولوژی استفاده کردیم اما چگونه می‌توانستیم عبادت را را آنلاین برگزار کنیم. البته این کار نباید ادامه داشته باشد چون انسان‌ها در کنار هم بودن را دوست دارند و اجتماعی هستند و نمی‌توانند منزوی باشند. در دوران کرونا درس‌های زیادی گرفتیم.مثلا خیلی تلاش کردیم به کسانی که مردم را از تزریق واکسن منع می‌کردند پاسخ بدهیم چون آنها واکسن را شیطانی تصور می‌کردند.

در ادامه این سمینار،پروفسور «سیمون سین» رئیس دانشکده الهیات سوئیس نیز گفت: باید انسان را به رسمیت بشناسیم و یک درک علمی از انسان داشته باشیم چون هر انسانی آرزو و هیجاناتی دارد. به رسمیت شناختن یک کنش مرزی نیست بلکه یک استعداد است و به روابط بین جوامع مربوط می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: برای بهبود روابط انسان تحت تاثیر کووید باید رفتارها را تغییر بدهیم و دیگران را با وحدت قلب ببینیم.دیدن با قلب، منجر به ،به رسمیت شناختن می‌شود.این نوع نگاه باید در میان سیاستمداران نیز وجود داشته باشد.قرآن وانجیل منابع غنی برای به رسمیت شناختن همدیگر دارند.

در بخش دیگر این سمینار دکتر محمد حسین مختاری درباره نقش اخلاق و دین در دوره پساکرونا،ضرورت تقویت اتحاد و هم زیستی مسالمت آمیز مطالبی بیان کرد و گفت: دین و اخلاق همیشه دو منبع هدایت و سعادت انسان هستند به همین دلیل،این موضوع پیوسته بین دانشمندان، روشنفکران و مکاتب فلسفی مطرح می‌شود.

وی افزود: آموزه‌های مشترک اخلاقی می‌تواند بر روی افراد جوامع تاثیر بگذارد و تنش‌های تاریخی و اجتماعی را برطرف کند و دین انسان‌ها را به سوی تکامل هدایت می‌کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha