• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400121108770
  • خبرنگار : 71610

/یادداشت - تایمز/

کسانی که فکر می‌کنند تحریم‌ها منجر به تغییر نظام مسکو می‌شود، به تاریخ نگاه نکرده‌اند

کسانی که فکر می‌کنند تحریم‌ها منجر به تغییر نظام مسکو می‌شود، به تاریخ نگاه نکرده‌اند

یک رسانه انگلیسی زبان در یادداشتی نوشت: اعتقاد سیاستمداران غرب به تاثیر تحریم‌ها به حدی است که مانع می‌شود لحظه‌ای درباره کارایی آن و تاثیر آن بر مردم عادی تفکر کنند. این افراد توجهی به تاریخ ندارند و اگر به تاریخ و به ویژه اتفاقات سوریه و عراق در زمان رژیم بعث این کشور توجه شود، مشخص خواهد شد که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه کافی نیست و منجر به سرنگونی ولادیمیر پوتین نخواهد شد و بهتر است که به جای استفاده از تحریم‌ها برای سرنگونی پوتین از این سیاست برای بازگرداندن روسیه به آغوش جامعه بین‌الملل استفاده شود.

به گزارش ایسنا، روزنامه تایمز در یادداشتی به موضوع تحریم روسیه توسط غرب و آمریکا پرداخت و نوشت: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه آن‌طور که از ماجرای سوریه به نظر می‌رسد، کافی نیست. برای سوری‌هایی که در وسط زمستان سرد در چادرهای خود دور هم جمع شده‌اند، بمباران شهر کی‌یف چیز وحشتناکی است که آن را درک می‌کنند و کسانی که در سایر مناطق سوریه و در مناطق تحت کنترل دولت این کشور زندگی می‌کنند، آنها بخش دیگری از جنگ اوکراین را درک می‌کنند و آن تحریم‌های غرب است که طی روزهای گذشته اعلام شد و شوک‌هایی را در اقتصاد روسیه ایجاد کرد.

صف‌های طولانی در مقابل دستگاه‌های خودپرداز یادآور دوران اتحاد جماهیر شوروی است و مشخص شد که این تحریم‌ها به جای توقف صادرات گاز، هسته سیستم مالی روسیه را که مبتنی بر ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر خارجی است را به همراه بانک مرکزی روسیه هدف قرار می‌دهد.

ناتو تایید کرده است که به خاطر اوکراین وارد جنگ با روسیه نخواهد شد؛ اما همانطور که بارها و بارها در تحریم‌های اعمال شده علیه عراق و سوریه ثابت شده است؛ سیاست تحریم‌ها به جنگ نزدیک‌تر است. همچنین در این زمینه می‌توان به تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی اشاره کرد.

آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس تیم بزرگی از دیپلمات‌ها و حقوقدانان را در اختیار دارند که تحریم‌ها را تدوین می‌کنند تا از انتقال انواع ارز، پروتکل‌های بانکی و ارزی جلوگیری کنند تا بیشترین آسیب را به هدف یعنی اقتصاد روسیه وارد کنند.

سیاستمداران غرب به شدت به تحریم‌ها اعتقاد دارند، طوری که هیچ یک از آنها لحظه‌ای فکر نمی‌کنند که آیا این تحریم‌ها ابزاری مؤثر و موفق هستند یا خیر؟ و همچنین به این مساله فکر نمی‌کنند که تحریم‌هایشان صرفا منجر به افزایش فقر میلیون‌ها شهروند می‌شود که هیچ دخل و تصرفی در سیاست رهبرانشان ندارند.

بسیاری از افراد خارج از احزاب سیاسی سوالات مذکور را مطرح می‌کنند؛ اما به آنها به دید مدافعان بشار اسد یا صدام نگاه می‌شود. رنج یک دهه پیش مردم عادی سوریه به دلیل جنگ و موارد دیگر، باید این سیاستمداران را به سمت لحظه‌ای مکث و تفکر در این باره سوق دهد. موضوع تحریم‌ها به راست و چپ ربطی ندارد؛ چراکه تعداد زیادی از منتقدان چپ تحریم‌های اعمال شده علیه عراق، سوریه و بعدها ایران از طرفداران اعمال آن بر رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در دهه هشتاد میلادی قرن گذشته بودند. درباره راستگرایان نیز باید به دفاع "مارگارت تاچر" از سیاست "تعامل سازنده" با آفریقای جنوبی اشاره کرد که معتقد بود تحریم‌های شدید منجر به سرکشی می‌شود.

حزب محافظه کار انگلیس، زمانی که مشتاق تحریم رژیم صدام بود، تمامی موارد فوق را فراموش کرد. تحریم صدام به پذیرش شروط غرب و یا سرنگونی او منجر نشد و بشار اسد نیز در جای خود باقی ماند.

این اولین درسی است که باید در مجازات پوتین به آن توجه کرد. کسانی که فکر می‌کنند تحریم‌ها منجر به تغییر نظام مسکو می‌شود، به تاریخ نگاه نکرده‌اند، مگر اینکه بیش از پیش نسبت به قدرت دموکراسی روسیه خوشبین‌ باشند. آفریقای جنوبی به معنای واقعی یک دموکراسی نبود؛ اما آفریقایی‌ها انتخابی فراتر از دولت خود داشتند و آنها لذت خود را از ورزش‌های بین‌المللی مانند کریکت و راگبی در نظر می‌گیرند؛ اما روس‌ها در آینده نزدیک چنین فرصتی نخواهند داشت. تمام این مسائل به معنای آن نیست که در زرادخانه دیپلماسی جایی برای تحریم‌ها نیست. به عنوان مثال نظام ایران و برنامه‌ هسته‌ای‌اش از مورد اختلاف‌ترین مسائل در سیاست خارجه کنونی آمریکاست. بالطبع با روابط عاطفی با اسرائیل مرتبط است. چه کشورهای اروپایی که در حال حاضر با پوتین روبه‌رو هستند از برجام حمایت کنند یا نکنند می‌دانند ثابت شده که استفاده از تحریم‌ها محرک اصلی در دیپلماسی با ایران است.

اما باید مدنظر داشت که آیا این تحریم‌ها بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای توقف استفاده از زور توسط روسیه است؟ و اینکه آیا مانند تحریم‌های ایران بخشی از سیاست چماق و هویج خواهد بود؟

اگر پوتین در جنگ خود علیه اوکراین موفق نشود، این اتفاق مانند اتفاقات صدام پس از جنگ ایران خطرناک خواهد شد. پوتین گفت: "اگر روسیه در جهان نباشد، چه نیازی به جهان هست؟". با این حال هیچ نشانه‌ای مبنی بر سرنگونی پوتین وجود ندارد، سیاست تحریمی که برای منزوی کردن او طراحی شده است، بی‌ارزش و مملو از خطر است. سیاست تحریم با هدف بازگرداندن روسیه به جامعه بین‌المللی، بهتر از محصور کردن یک روس محاصره شده در پناهگاه خود و مسلح به سلاح هسته‌ای و اعتقاد به هدف الهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۶:۲۸

خب چجوری باید برگردونن به آغوش جهان تحلیلگر محترم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۶:۲۸

تحریمها تا زمانی مردمان کشورها هزینه شو میدن هیچ فایده موثری نداره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۶:۳۱

کسانی که فکر می کردند با کشورگشایی می توانند امنیت و چیزهای دیگر برای خود بدست آورند، تاریخ را خوب مطالعه نکرده اند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۷:۲۹

اگراین پیزها را که می گذارید هاهاو می خواهید کشور روسی تحویل پلت دهید کورخوانده ایدخخخخخخخخخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۷:۳۸

پوتین گدرتمند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۱۶

وقتی شخصی نه کشور به هیچ صراط مستقیمی رضایت نمیده تکلیف چیست؟ مگر میشه یعنی اکثریت کشورها و آدمها اشتباه می کنند و فقط عده ای معدود و اقلیت که تعدادشان در دنیا به تعداد انگشتان دست هم نمی رسند درست می گویند و درست رفتار می کنند؟ پس تکلیف دمکراسی و نظر اکثریت و ... چی میشه؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۱۸

خانمان سوزتر از جنگ تحریم بوده و هست ما محرومان بدترین شکنجه ها و آسیب ها را از تحریم بخاطر عدم کفایت و تدبیر مسئولان کشور لمس کرده ایم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۲۹

تحریما هارت پورتشرو میخوابونن و منزوی و بی ارزش میشه در بین مردم کشورش و کل همینایی ک ازش میترسن و هی ... خیال میکنن مرده،بابا مرد باشین جلو یه خائن گردن کج نکنین،امریکا رو با روسیه مقایسه نکنید ،امریکاهی ها مردانگی دارن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۳۲

این تازه شروع کاره غرب که به تحریم علیه ملت های آزاده به خود میبالد بعد ها خواهد دید همین تحریم ها چه بلایی بر سر خود او خواهد اورد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۵۵

اونا نگاه نکردن تو اصلا نمیدونی تاریخ چیه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۸:۵۸

کسی نمی خواهد نظام روسیه فرو بپاشد، خودش دم به تله داد! و وارد جنگ شد. دوستان بهتر است عمیق تر به مسائل نگاه کنند!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۹:۲۹

قطعا هدف اول محدود کردن و مجاب کردن پوتین به رعایت حقوق بین الملل است. اینکه کشوری زور داشته باشد و به کشور دیگری دستور بدهد حق نداری وارد یک پیمان شوی چون من اجازه نمی دهم و در غیر این صورت به کشورت حمله نظامی می کند در دنیا طرفداری ندارد جز نوچه های پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۱۹:۴۸

سلام ودرودبرقهرمان بلامنازع جهان پوتین ،پهلوان دوستت داریم استکبارستیز،،شجاع ،متعهد ،مهربان ،،صبور،،وطن پرست ،،،خدا شاهده بزن کل ۵۱ ایالت امریکا بابمب هسته ای باخاک یکسان کن تادنیاازشراین کشورنامردقاتل قلدرزورگوی پیمان شکن کثیف نجات یابدبرن پوتین بزن پوتین برن انجاخراب کن بزن شیطان غرب نابودگردان ،،،((لعنت برترامپ وپمپوقاتل نامردپیمان شکن وحامیان این دو))((سلام ودرودبرپوتین لاوروف ودوستان پوتین ))

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۸ ۰۶:۳۲

گاز ورمه گاز ورمه ......

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۲۱:۳۱

بااین حرفاتون مغز ملت رو نگیرید پشت پرده زدوبندها بین آمریکاوروسیه انجام شده هرکدوم حقشونو ازجنگ میبرن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۲۱:۳۷

اگر پوتین در جنگ خود علیه اوکراین موفق نشود، این اتفاق مانند اتفاقات صدام پس از جنگ ایران خطرناک خواهد شد. پوتین گفت: "اگر روسیه در جهان نباشد، چه نیازی به جهان هست؟".

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۲۲:۱۵

پوتین در جنگفرسایشی شکست سخت خواهد خورد،ولی بسراق لقمه راحتر مانند مولداوی یا جمهوری اذر بایجدپ خواهد رفت ودر انجا توسط افراد خودی تررورخواهد شد‌

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۱ ۲۳:۱۸

پوتین بادست خودش ازبین خاهدرفت وسلام

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۰:۲۶

توخبرگزاری ایسنا هستی یا خبرگزاری سیا از چیدمان خبرها ت معلومه که غرب گرا مثل اصلاح طلبان وطن فروش هستی که رئیس شان می گفت باید موشک را کنار بگذاریم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۱:۱۰

پوتین کارش درست است، و مرد، خودش هست احسنت به جناب پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۱:۱۴

پوتین خوب میداند با آمریکا و اروپا چطور رفتار کند،تنها سیاستمداری است که خوب آمریکا و غرب را میشناسند و به امید خدا آنها را ادب میکند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۱:۵۳

این مردم عادی هستن که بهای سنگین سیاست بد خارجی راپرداخت خواهندکرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۲:۳۹

دلقک کمدین ننگ برتو زنان وبچه ها نابودکردی اقتصاد کشورتا۵۰سال نابودکردید مرگ بر پوتین دلقک اوکراین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۳:۱۴

تاریخ بیخیال ..الان و بچسب

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۴:۵۴

مهم نیست . همه با هم بمیریم . بهتره . خدا کنه جنگ بشه . تا کسانی که پول روی پول میزارن . به درک واصل بشن . در ضمن الان تحریم روسیه با همه جا فرق میکنه . سرمایه دار ها بدبخت شدن . همه دنیا روس‌ها را دیگه قبول ندارن . شاید در آینده مثل آلمان قابل احترام باشند . مقداری فکر کن . آمریکا عزیز هم بمب داره . بزنی . میخوری . آره دادش من .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۰۹:۳۶

روسیه کار درستی کرد قوانین جهان باید عوض شود شورای بین الملل باید شخم زده شود جهان از نظام غلط حاکم رها گردد.لذا این مهم میسر نخواهد شد مگر با نیروی انسانی ایران تکنلوژی وسلاح روسیه وحمایت مالی چین و...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۰:۲۰

باید کسانی که زلنسکی را تشویق به ناتو کرده اند تنبیه شوند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۰:۵۱

زنده باد روسیه زنده باد پوتین.مرگ بر امریکای خونخار

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۱:۳۲

مسلما بیشترین آسیب رو از این تحریمها طبقه ضعیف جامعه روسیه خواهند دید.که ظاهرا کم هم نیستن.وگرنه به پوتین و دوستانش خط هم نخواهد افتاد.هدف از بهانه جنگ و خود جنگ اوکراین صرفا تحریم روسیه و به تبعش تضعیف اقتصاد روسیه است.به عنوان یه پیش بینی اینو عرض می کنم که این مدل جنگ در انتظار چین هم خواهد بود به بهانه تایوان.و دقیقا مثل روسیه دنبال تضعیف اقتصاد رو به رشد چیت هم خواهند بود.به همین سادگی.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۲:۰۰

متاسفم برای قلمت که چنین تفکری داری تحریم‌های جهانی سقوط دولت کثیف پوتین به یاد داشته باش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۲:۲۰

نه عزیز اینطوریایی هم که میگی نیست،تحریم ها کمر شکن هست مخصوصا اگه صادرات نفت وگاز پوتین رو ازکشورهای اروپایی قطع کنن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۳:۰۸

آمریکا میخواد روسیه را صعیف کنه نه تغییر دهد افکار مر م را گمراه نکن آمریکا یه روسیه ضعیف میخواد فرقی نداره چه کسی در حکومت باشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۵:۲۱

پوتین وروسیه هیچی نیست .مرگ برپوتین ویارانش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۱۵:۳۳

با سلام کدوم هدف الهی مگه کمونیست نیستند؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۲۳:۴۱

سلام دربی خبری بودن خطرناک است کمی مطالعه کردن بد نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۲:۳۷

بالاخره بایدیکی دوتاکشورپیدامیشدجلوزورگویی غرب را میگرفت. چشم دیدن یکشورمستقل راندارن. شماغربزده هاکه ناراحتیت تیپ غربزدگان یااصلاحاتیون تشکیل بدیدبرید دفاع ازکودتاچیان یادستپروده اربابتون خخخ

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۲۰:۵۱

دم پوتین گرم ریشه سرطان و قبل از ریشه دواندن قطع کرد وگرنه اگر بدنبال اوکراین اذربایجان ترکمنستان وووووو عضو ناتو میشدن اگر هر یک واسه ما بتحریک امریکا شاخ میشدن وما رو وارد جنگ میکردن انوقت ما با ناتو یعنی 35 کشور باید میجنگیدیم دمش گرم افرین بر پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۲۱:۵۶

احسنت .اگر غرب و غربگرایان به این چیزها فکر میکردند امروز در دنیا با تحریم کردن ملتها این قدر گرسنگی و اوارگی را شاهد نبودیم.که اثر این تحریمها دودشان فقط در چشم ملتهاست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۲ ۲۳:۵۱

پوتین مسیحی هست از من و تو اعتقادش به‌فلسفه ی وجودی خدا بیشتر است و بیشتر به خدا ایمان داره فقط تو یکی خدا رو قبول داری

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۰:۰۳

تحریم به درد نمی خوره.مرگ پوتین جهانیان را شاد خواهد کرد واگذارش به الله باشه...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۰:۰۴

مرگ بر پوتین و کمونیست.مرگ بر طرفداران کافر پوتین مرگ بر دوستان پوتین در هر جای دنیا...لعنت الله بر پوتین و خاندان او.لعن..

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۰:۴۴

به هرحال روس ها ادم های بیخودی هستن . برای ما ایرانیان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۱:۲۵

مرگ بر پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۷:۵۲

جنگ اوکراین حاصل زیاده خواهی آمریکا وغرب هست . .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۰۹:۰۰

تحریم ممکن است باعث تغییر حکومت نشود. اما باعث نابودی کشور و ملت می شود. در ایران شاهد آن بودیم.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۳:۱۳

متجاوز همیشه بازنده است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۳:۱۴

متجاوز همیشه بازنده است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۳:۵۱

یک عده ذوق قدرت وزورشون رو میگنند وبی کله میرند با رقابت وجنگ ولی ایا فکر میکنید پوتین تمام جوانب رو در نظر نگرفته نمونه کاملش ایران بوده که تحریم شده پس همه احتمالات رو در نظر داشته ودر ضمن میدانند که حتی اگر دولت ها به زرنگی او نباشند احمق هم نیستند وهمگی عقل شان را روی هم میگذارند تا پوتین را متوقف کنند پس فکر ان هم کرده تا دهن کشور های دیگر را ببندد واضح ومشخص هست وهمه دیدیم که کسی جرات اظهار نظر یا دفاع نداشتند همه انهای که مترسیدند محافظه کار بودند ورای بی طرفی دادند چون آخرش را نمیدانند یا با روسیه پیمان دوستی داشتند