• چهارشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1400121108918
  • منبع : نمایندگی مازندران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری مطرح کرد

راه‌اندازی خط تولید "دکستروز" برای اولین بار در مازندران

راه‌اندازی خط تولید "دکستروز" برای اولین بار در مازندران

ایسنا/مازندران عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری از راه‌اندازی خط تولید "دکستروز" برای اولین بار در مازندران خبر داد.

پرفسور رضا اسماعیل‌زاده کناری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دکستروز یک ماده گیاهی است که در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود و از غلات به دست می آید، اظهار کرد: دکستروز یک قند ساده و متعلق به خانواده کربوهیدرات ها است.

وی تصریح کرد: بدن انسان می تواند این ترکیب را به سرعت به عنوان منبع انرژی برای رفع نیازهای انرژی استفاده کند زیرا به سرعت جذب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با بیان اینکه تولید کنندگان مواد غذایی از دکستروز به شکل مایع یا پودر استفاده می کنند، گفت: مقدار کالری دکستروز مانند سایر کربوهیدرات ها ۴ کیلوکالری در گرم است اما قدرت شیرین سازی دکستروز کمتر از ساکاروز است.

اسماعیل‌زاده افزود: دکستروز و ساکارز هر دو انرژی بدن را تأمین می کنند، اما تأثیر متفاوتی بر سطح قند خون دارند. دکستروز شاخص گلیسمی بالایی دارد به این معنی که به سرعت سطح قند خون را افزایش می دهد، بنابراین یک منبع عالی انرژی است، در حالی که برای تجزیه ساکارز به آنزیم های گوارشی نیاز است، دکستروز آماده جذب فوری است.

وی با بیان اینکه برخی از بدنسازان از دکستروز به عنوان مکمل بعد از تمرین برای پر کردن ذخایر گلیکوژن استفاده می کنند، گلیکوژن شکلی از گلوکز است که بدن برای انرژی ذخیره می کند. هنگامی که فردی یک تمرین شدید انجام می دهد، بدن مقداری از گلیکوژن ذخیره شده خود را مصرف می کند. بسیاری از بدنسازان قرص یا پودر دکستروز را به آب اضافه می کنند و بعد از تمرین آن را می نوشند تا ذخایر گلیکوژن را در سریع ترین زمان ممکن برای کمک به ترمیم عضلات پر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه دکستروز در طیف وسیعی از مواد غذایی نیز کاربرد دارد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دکستروز اغلب در محصولات پختنی و دسرها و همچنین غذا های بسته بندی و فراوری شده یافت می شود. این ماده همچنین به عنوان یک نگهدارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری محصولی که به آن اضافه شده است مانند مربا استفاده می شود.

وی ادامه داد: دکستزوز اغلب نیز در دونات، مافین ها یا آب نبات استفاده می شود زیرا این ترکیب جاذبه الرطوبه است و باعث می شود که بیاتی به تاخیر بیفتد، لازم به ذکر است که دکستروز در وسایل آرایشی و بهداشتی نیز به کار برده می شود.

مدیرعامل هلدینگ واستریوش در پایان خاطرنشان کرد: شرکت مهندسین مشاور اشن زاینده رود در حال حاضر، خط تولید دکستروز را در استان مازندران راه‌اندازی  و این پروژه را به صورت کلید استارت (صفر تا صد) مدیریت کرده است، مشاوره، طراحی، ساخت دستگاه ها، نظارت و راه اندازی از جمله خدمات شرکت مهندسین مشاور اشن زاینده رود جهت خط تولید دکستروز بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha