• پنجشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1400121209018
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

80 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی می شوند

80 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی می شوند

ایسنا/سیستان و بلوچستان با همکاری بهزیستی بیش از 80 درصد نوزادان متولد شده در حوزه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا- دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در نشست مراقبت شنوایی ضمن گرامیداشت روز شنوایی با بیان این مطلب گفت: شنوایی نوعی معلولیت پنهان و یکی از شایعترین ناهنجاریهای بدو تولد محسوب شده و در جوامع مختلف به دلایلی نظیر فقدان نمود ظاهری آن درکودک، ناآشنا بودن خانواده ها باعلایم اولیه آن، عدم اطلاع از خدمات موجود، و دانش ناکافی متخصصین دربارۀ میزان شیوع و عوارض بسیار جدی آن که با تأخیر زیاد شناسایی میگردد، باعث بروز اثرات منفی جدی بر روند رشد گفتار، زبان و شناخت کودک خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، با توجه به استفاده گسترده دنیا از الکترونیک، بیش از یک میلیارد نفر در معرض کاهش شنوایی هستند که از این تعداد حدود 200 میلیون نفر دچار کاهش شنوایی مزمن بوده که قابل درمان است.

دکتر طباطبایی بر فرهنگ سازی و مراقبت شنوایی گوش تاکید کرد و افزود: بهترین زمان غربالگری شنوایی نوزادان قبل از یک ماهگی، بهترین زمان تشخیص مشکلات شنوایی قبل از سه ماهگی و بهترین زمان انجام اقدامات درمانی و مداخله ای قبل از 6 ماهگی کودک می باشد.

وی گفت: ایمنی کودکان در برابر بیماری های عفونی، غربالگری، تشخیص و مداخله بهنگام کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، کنترل مواجهه با صداهای بلند، پیشگیری از مصرف مواد مخدر روان گردان و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر غربالگری کم شنوایی نوزادان در شش بیمارستان و سه مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه انجام می شود.

گفتنی است: 3 مارس مصادف با 12 اسفند ماه روز جهانی شنوایی با شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید" نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha