• پنجشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۲۵
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400121209302
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند

۵۰ هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند

ایسنا/اصفهان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از غربالگری شنوایی حدود ۵۰ هزار نوزاد در یکسال گذشته خبر داد.

مهدی دلاوری، امروز(پنجشنبه، ۱۲ اسفند) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: اجرای این طرح با مشارکت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و اداره‌های بهزیستی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل عملیاتی شد که ۱۴ نوزاد برای مرحله مداخله و درمان معرفی و شناسایی شدند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۵۰ درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و کودکان در صورت شناسایی به موقع با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری  هستند.

به گزارش ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تاکید کرد: ناشنوایی یک معلولیت خاموش بوده و نیمی از موارد کم شنوایی و ناشنوایی با اقدام‌های پیشگیرانه اولیه قابل پیشگیری هستند و درصد بسیار زیادی از آنها از طریق تشخیص زودهنگام، مدیریت مناسب از طریق جراحی و استفاده از وسایلی همچون سمعک و کاشت حلزون قابل درمان است.

دلاوری گفت: غربالگری شنوایی کودکان در دو نوبت شامل دوره نوزادی و سن ۳ تا ۵ سالگی انجام و در این فاصله  ارزیابی بروز عوامل خطر شنوایی صورت گرفته و غربالگری نوزادی در بدو تولد در بیمارستان یا پس از آن در مراکز غربالگری شنوایی انجام می‌شود.

وی افزود: آثار کم شنوایی بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، تاثیر در میزان فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیرگذار است و در افراد مسن به طور خاص، کم شنوایی می‌تواند منجر به زوال شناختی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به گسترش استفاده از فناوری‌های ارتباطات تاکید کرد: مهار و کنترل استفاده بی رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی در همه گروه‌های سنی جامعه یک ضرورت برای حفظ سلامتی شهروندان است.

 ۳ مارس، برابر با ۱۲ اسفندماه توسط سازمان جهانی بهداشت، به عنوان روز جهانی شنوایی و سلامت گوش نامگذاری شده که برای امسال شعار "مراقب شنوایی خود باشید تا یک عمر لذت ببرید" انتخاب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha