• پنجشنبه / ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400121209371
  • خبرنگار : 50416

همزمان با هفته منابع طبیعی اجرا می‌شود:

کاشت ۱۱۰۰ نهال به یاد شهدای ملایر

کاشت ۱۱۰۰ نهال به یاد شهدای ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان ملایر از افتتاح بند ملاتی احداث شده توسط خیرین روستای پیرخداوردی در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خبر داد و گفت: ۱۱۰۰ نهال و بذر به یاد یک هزار و ۱۰۰ شهید سر افراز ملایر کاشته می شود.

جواد زنگنه روز پنج شنبه ۱۲ اسفند ماه در جمع خبرنگاران به بیش از ۱۷۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی در شهرستان ملایر اشاره و اظهار کرد: ۱۵۴ هزار هکتار از آن کاداستر شده و برای ۱۴۷ هزار هکتار نیز اخذ سند انجام شده است.

زنگنه با بیان اینکه ۱۵۸ هزار هکتار از این میزان را مراتع تشکیل می دهند، تصریح کرد: مراتع شهرستان ملایر شامل مراتع درجه یک، درجه دو و درجه سه است و بیشترین مراتع در شهرستان مراتع درجه دو و متوسط هستند.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه شهرستان ملایر یکی از مسیرهای کوچ عشایر است، افزود: عشایر شهرستان تویسرکان به همدان از ملایر عبور می‌کنند و از پانزدهم اردیبهشت وارد شهرستان شده و بر اساس پروانه چرا به سمت مناطق ییلاقی خودشان می‌روند.

زنگنه با اشاره به فعالیت نهالستان قدس ملایر به عنوان بزرگترین تولید کننده نهال مطرح کرد: بطور میانگین بیش از یک میلیون اصله نهال شامل صنوبر، اقاقیا، زبان گنجشک، بادامک، زرشک و.... سالانه در این نهالستان با هدف تولید چوب و کاهش فشار بر جنگل های شمال، تولید می شود.

 وی جذب همیاران طبعیت را یکی از برنامه های فرهنگی هفته منابع طبیعی برشمرد و گفت: در حال حاضر ۸۰۰ نفر همیار طبعیت در سطح شهرستان فعالیت می کنند که ۴۰۰ نفر از آنان، امسال در سامانه ثبت نام کردند.

 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان ملایر بیان کرد: این افراد با عنوان مروج، دانش ‌آموزی و محافظ در راستای حمایت از منابع طبیعی و طبیعت فعالیت دارند. دیگر افراد علاقمند نیز می‌توانند با ثبت نام در سامانه، همیار طبیعت باشند.

وی به برنامه های پیش بینی شده هفته منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اشاره و اظهار کرد: امسال برنامه های هفته منابع طبیعی با شعار «ایران سرسبز، ایران قوی، همه با هم، جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی» از ۱۲ اسفند شروع و تا ۲۲ اسفند ماه ادامه دارد.

 زنگنه با بیان اینکه بیش از ۱۰ برنامه مختلف همزمان با هفته منابع طبیعی در سطح شهرستان ملایر اجرا می‌شود، مطرح کرد: دیدار با اصحاب رسانه، دیدار با امام جمعه، دیدار با قضات شهرستان و کاشت نهال در محوطه دادگستری ملایر و برگزاری مراسم درخت کاری با اعضای کنگره ۶۰ در محل بام ملایر از برنامه‌های هفته منابع طبیعی در شهرستان ملایر است.

 وی همچنین از برگزاری مراسم درختکاری در مناطق مختلف شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: مراسم درخت کاری در بلوار فردوسی، مراسم پیاده روی نیروهای بسیج شهرستان ملایر و غرس نهال، کاشت درخت در یادمان شهدای دانشگاه ملایر و برگزاری جلسه وبینار با حضور اساتید دانشگاه ملایر و تهران از دیگر برنامه های هفته درخت کاری است.

 زنگنه با اشاره به اجرای پویش ملی ایران سبز با مشارکت اداره ورزش و جوانان در محل تپه پرچم ملایر گفت:  کاشت درخت در شهرک صنعتی جوکار با همکاری محیط زیست و شرکت کارکنان در نماز جمعه از دیگر برنامه های این هفته در ملایر است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان ملایر کاشت نهال در تپه نوشیجان و روستای عشاق با همکاری کاروان نیکوکاری، هلال احمر و همیاران طبیعت ، تجلیل از فعالان نیروی انتظامی شهرستان ملایر و توزیع و کاشت درخت در پاسگاه های انتظامی شهرستان را از برنامه های این اداره در هفته منابع طبیعی برشمرد.

 وی از افتتاح بند ملاتی احداث شده توسط خیرین روستای پیرخداوردی در ۱۹ اسفند ماه خبر داد و افزود: مراسم کلنگ زنی بند جدید ، کاشت نهال و تجلیل از خیرین حوزه آبخیزداری از دیگر برنامه های این مراسم است .

 زنگنه توزیع بذر و نهال در پایگاه بام ملایر در بین کوهنوردان، گروهای فعال و .... را از دیگر برنامه های این هفته برشمرد و اضافه کرد: همچنین نحوه کاشت نهال در دامنه کوه گرمه با مشارکت بسیج سازندگی، شهرداری، هلال احمر و تربیت بدنی به صورت خانوادگی در روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ساعت ۶ و نیم صبح انجام می‌شود.

 وی از ارائه میز خدمت در محل برگزاری نماز جمعه و توزیع نهال در مراسم نماز جمعه در تاریخ ۲۰ اسفند ماه خبر داد و گفت: همچنین ۱۱۰۰ نهال و بذر به یاد یک هزار و ۱۰۰ شهید سر افراز ملایر در محل تپه پدافند با همکاری ادارات مختلف شهرستان کاشته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha