• جمعه / ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400121309889
  • خبرنگار : 71656

با تاکید وزیر ارشاد بر تقویت اقتصاد هنر و عدالت فرهنگی

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در این مراسم وزیر ارشاد با اشاره به لزوم تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، همچنین بر عدالت فرهنگی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز ـ جمعه ـ ۱۳ اسفند ماه در حالی که نمایشگاه آثار آن ۳۰ بهمن ماه به پایان رسیده بود، برگزار شد. 

این مراسم با اجرای سعید اسلام‌زاده، مدیر رسانه‌ای جشنواره به میزبانی تالار وحدت و با حضور محمدمهدی اسلامی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدعباس میرهاشمی(دبیر کل جشنواره)، امیر راد (دبیر هنری جشنواره)، هادی مظفری(مدیر اداره کل هنرهای تجسمی) و احسان آقایی(رییس موزه هنرهای معاصر تهران) با کمی تأخیر آغاز شد.

محمد مهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در این مراسم با تبریک فرا رسیدن ماه شعبان، اظهار کرد: «ما امسال برای اولین بار از آقای رییس جمهور برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم و یک هم اندیشی خوبی با حضور اساتید حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی، برگزار شد.»

او ادامه داد: «یکی از امتیازات بزرگ جشنواره امسال تجسمی فجر برگزاری در سطح استانی بود. یکی از شعارهای اصلی دولت مردمی موضوع عدالت فرهنگی است و عدالت فرهنگی یعنی بتوانیم در همه جای کشورمان زمینه‌های بلوغ ظرفیت‌های جوان و مستعد را فراهم کنیم.»

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

او اضافه کرد: «این نگاه در جشنواره امسال تجسمی فجر دنبال شد و در ۲۷ استان و دو منطقه آزاد همزمان با تهران ما جشنواره‌های استانی را هم داشتیم.»

او از معرفی دبیر دوره پانزدهم جشنواره تجسمی فجر به عنوان ابتکار معاون امور هنری یاد و از این اقدام تقدیر کرد و گفت: «تأکید من همواره این بوده که با عزم و برنامه‌ریزی دقیق برای سال آینده بتوانیم برای تحقق شعارهایمان تلاش کنیم.»

اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: «اگر ما کار آموزشی قوی‌ای را دنبال کنیم، ان شاءالله شاهد ظهور استعدادهای قوی‌ خواهیم بود. همین بحث را الان در دستور کار داریم. یک ستاد عالی برای آموزش در مناطق مختلف کشور راه اندازی کردیم. ما الان در ۷۲ شهرستان کم برخوردار دوره‌های رایگان آموزش هنری را در بیش از ۵۰ رشته آغاز کرده‌ایم.»

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

او ادامه داد: «اگر ما معتقد هستیم باید کارهای بنیادی انجام دهیم، یکی از کارهای بنیادی همین گسترش دوره‌های آموزشی است که در دستور کار است و گسترش پیدا خواهد کرد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اظهار کرد: «از دیگر نکاتی که در بحث هنرهای تجسمی به دنبال آن هستیم، تقویت اقتصاد هنر و فرهنگ است. اقتصاد هنر یکی از محورهای اصلی در حوزه معاونت هنری است. ما می‌دانیم این کار آفاتی دارد و داشته و برای پی‌ریزی یک کار دقیق که به بهتر شدن اقتصاد هنرمندان منجر شود، در حال برنامه ریزی هستیم.»

او با اشاره به سفرش به لبنان با هدف شرکت در هفته فرهنگی ایران در این کشور، اظهار کرد: «معتقدیم موضوع اقتصاد هنر یک سرفصل جدی در برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است.»  

او با اشاره به اجراهایی که هنرمندان موسیقی ایرانی در لبنان داشته‌اند، اظهار کرد: «هرجایی هنرمندان ما فرصت عرض اندام پیدا کنند، فضای آنجا را به تسخیر خودشان در می‌آورند.»

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

در بخشی از مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره تجسمی فجر، اعلام شد که دبیری جشنواره پانزدهم با حکم محمود سالاری بار دیگر به سیدعباس میرهاشمی محول شده است. 

میرهاشمی در سخنانی ضمن تشکر از هنرمندانی که در این دوره از جشنواره شرکت  کردند، اظهار کرد: «در این دوره چند اتفاق خوب هم‌ برای جشنواره رخ داد؛ ازجمله آنها حضور رییس جمهور در موزه هنرهای معاصر تهران و بازدید از نمایشگاه «آینه در آینه» بود که اتفاق مبارکی است و توجه دولت‌مردان را به حوزه هنرهای تجسمی جلب کرد. همچنین گستردگی جشنواره در سراسر کشور و بخش تجسم هنر که جشنواره را در سطح کشور فراگیر کرد و اضافه شدن بخش ایثار و فداکاری و بخش مقالات.»

او ادامه داد: «بخش ایثار و فداکاری پاسداشتی بود برای فعالان اجتماعی و نیز بخش مقالات که به امید تولید دانش باید بار جشنواره در دوره های بعدی را به دوش بکشد.»

او در پایان حضور گسترده هنرمندان در بخش طوبای زرین ـ بخش اصلی جشنواره هنرهای تجسمی فجر که به شکل رقابتی برگزار می‌شود ـ را باعث امیدواری دانست.

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

در ادامه این مراسم به جهت شرایط کرونا و اینکه مخاطبان از طولانی شدن روند سخنرانی‌ها خسته نشوند، پیام های کوتاه محمود سالاری و هادی مظفری به صورت تصویری و در قالب ویدئویی از قبل ضبط شده، در سالن پخش شد.

در این راستا، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام ویدیویی که پخش شد، از دست اندرکاران و مسوولان برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر قدردانی کرد و گفت: «امیدارم برگزاری این جشنواره به کشف استعدادهای جدید و رونق بیش از پیش هنرهای تجسمی و اقتصاد هنر بیانجامد.»

هادی مظفری نیز در پیامی ویدیویی چنین گفت: «جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نسبت سایر جشنواره‌های هنری جشنواره جوانی است اما عزیزانی که مسیر حرکت این جشنواره را از دوره اول تا چهاردهم دنبال کرده‌اند شاید بتوانند این قضاوت را داشته باشند که جشنواره در مسیر اعتلاء و حرکت رو به جلو قرار گرفته است.»

در ادامه از شش نفر از مفاخر هنرهای تجسمی تجلیل و نشان عالی هنرهای تجسمی به آنها اهدا شد.

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

این هنرمندان عبارت بودند از: محمد بهرامی(طراح گرافیک)، شجاع الدین شهابی(مجسمه‌سازی)، علی اشرف صندوق آبادی (خوشنویسی)، اسماعیل عباسی(عکاسی)، زنده یاد اصغر کفشچیان مقدم (هنرهای جدید) و رضا لواسانی(بینارشته‌ای).»

همچنین از کتاب جشنواره که شامل مجموعه آثار هنرمندانی است که در جشنواره شرکت داشته‌اند توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

در ادامه اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره به شرح زیر اعلام شدند:

برگزیدگان بخش ایثار و فداکاری: در دو رشته عکاسی مرتضی جابریان و در رشته مجسه‌سازی هنگامه صالح زهتاب.
بخش رشته تصویرسازی: ریحانه رحیم‌پور و علی عباس‌نیا تجلیل شدند و مریم سادات سیادت به عنوان برگزیده اعلام شد.
بخش رشته خوشنویسی: کاظم خراسانی، علی خیری‌حبیب آباد و مجید داستانی تجلیل شدند و محمدفاتح نطنزی به عنوان برگزیده اعلام شد.
بخش رشته رسانه‌های هنری جدید: علیرضا امین‌مظفری، مرضیه غلام‌شاه ماهانی تجلیل شدند و الهه عبدالله زاده به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش رشته طراحی گرافیک: محمد افشار و زینب ربانی‌خواه تجلیل شدند و کار گروهی هیات هنر شامل محمدرضا چیت‌ساز، میکائیل براتی و صادق ایلی به عنوان برگزیده اعلام شدند.

جشنواره تجسمی فجر تمام شد


در بخش رشته عکاسی: غلامرضا احمدی و مهدی محبی‌پور تجلیل شدند و صابر قاضی به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش کارتون و کاریکاتور: فاطمه باقری هفشجانی و علیرضا پاکدل تجلیل شدند و احسان چراغی به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش مجسمه‌سازی: نسیم ابوالقاسم و ونوشه شکری تجلیل شدند و نسرین شاهپوری‌آذر به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش رشته نقاشی: مصطفی سروریان و سالی سمیعی‌کاشی تجلیل شدند و پریا مالمیر به عنوان برگزیده اعلام شد.
در بخش نگارگری: حبیب‌الله سوخته‌سرایی، نازی عظیمی و فرید هنرور تجلیل شدند. هادی فقیهی به عنوان برگزیده اعلام شد.

جشنواره تجسمی فجر تمام شد

* این گزارش از ابتدای برگزاری مراسم به روزرسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha