• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121410223
  • خبرنگار : 71477

رایزنی تلفنی شویگو و گوترش پیرامون اوکراین

رایزنی تلفنی شویگو و گوترش پیرامون اوکراین

وزیر دفاع روسیه و دبیرکل سازمان ملل در تماسی تلفنی با یکدیگر درباره اوضاع و شرایط در اوکراین گفت‌و گو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را از انگیزه‌های مسکو برای آغاز "یک عملیات نظامی ویژه" مطلع کرد و به عدم تمایل اوکراین برای اجرای توافق‌نامه مینسک به مدت هشت سال، نفوذ افرادی با دیدگاه‌های "نئونازی" در ارتش و نهادهای دولتی و بمباران مناطق دونباس اشاره کرد.

شویگو گفت: به علاوه، کشورهای غربی سال گذشته به طور قابل توجهی ارسال تسلیحات به اوکراین را افزایش دادند و کی‌یف را برای حل این درگیری از طریق زور آماده ساختند.

وی افزود: حمایت کشورهای غربی به اندازه‌ای الهام بخش کی‌یف شد که ادعاهایی را در رابطه با مالکیت تسلیحات هسته‌ای اعلام کرد. معنای موجودیت اوکراین به مخالفت خصمانه با روسیه تغییر کرد و با تلاش غرب، اوکراین به سرزمینی تبدیل شده که تهدیدی جدی برای امنیت روسیه محسوب می‌شود.

شویگو به گوترش اطمینان داد که نیروهای مسلح روسیه "تنها از سلاح‌هایی با دقت بسیار بالا استفاده می کنند و تنها زیرساخت‌های نظامی را هدف می‌گیرند."

وی گفت: ارتش روسیه غیرنظامیان را تهدید نمی کند، به اهداف غیرنظامی شلیک نمی کند و کاملا از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی می‌کند.

وزیر دفاع روسیه افزود: تشکیلات ناسیونالیست و نئونازی که در آنها مزدوران خارجی نیز وجود دارند، از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند، تانک ها، توپخانه‌ها، خمپاره‌ها و سیستم‌های راکت انداز چندمنظوره را در مناطق مسکونی قرار می‌دهند و باعث می‌شوند تا ما در واکنش به طرف مردم صلح‌طلب شلیک کنیم.

شویگو همچنین از گوترش خواست تا از مقامات اوکراینی بخواهد مسیرهای بشردوستانه را برای خارجی‌ها از جمله دانشجویان که توسط "نئونازی‌ها گروگان گرفته شده اند"، ایجاد کنند.

وی گفت: نئونازی‌ها به طرف دانشجویان چینی که تلاش می‌کردند خارکیف را ترک کنند، شلیک کردند. دو تن از آنها زخمی شدند. صدها خارحی در تلاشنمد تا این منطقه جنگی را ترک کنند اما اجازه این کار به آنها داده نمی شود. در حقیقت آنها گروگان گرفته شده اند و جانشان در خطر است.

گوترش به نوبه خود از شویگو به خاطر تخلیه پرسنل سازمان ملل از اوکراین که در صلح و بدون هیچگونه اتفاقی صورت گرفت، تشکر کرد. وی همچنین از شویگو خواست تا به افزایش تعامل نهادهای سازمان ملل با ارتش روسیه در زمینه مسائل بشردوستانه در اوکراین کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha