• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121410290
  • خبرنگار : 71415

بولتون: پوتین منتظر دور دوم ریاست جمهوری ترامپ است

بولتون: پوتین منتظر دور دوم ریاست جمهوری ترامپ است

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت، ولادیمیر پوتین منتظر است تا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و رسیدن به دور دوم ریاست جمهوری اش، واشنگتن را از ناتو خارج کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از بیزنس اینسایدر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا این اظهارات را در جریان یک گردهمایی مجازی با واشنگتن پست با موضوع حمله روسیه به اوکراین بیان کرد.

بولتون در این اظهاراتش عمدتا از سیاست خارجی جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا در منطقه انتقاد کرد. در پایان این مراسم، مایکل دافی خبرنگار واشنگتن پست از او در مورد این پرسید که ترامپ چقدر به خارج ساختن آمریکا از ائتلاف ناتویی که شامل کانادا و بخش عمده اروپا نیز می شود نزدیک شد.

بولتون در کتاب خاطرات خود در مورد بررسی های ترامپ درباره مساله خروج از ناتو در سال ۲۰۱۸ نوشته و در پاسخ به این سوال گفت: "فکر می کردم او دست روی این قضیه گذاشت، اما حداقل در آن زمان از این موضع عقب نشینی نکرد."

بولتون ادامه داد: فکر می کنم ترامپ در صورت رسیدن به دومین دور ریاست جمهوری اش، آمریکا را از ناتو خارج کند و فکر می کنم پوتین منتظر این اتفاق است.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، ناتو را به عنوان یک مشکل اضافی می نگریست و معتقد بود کشورهای اروپایی سهمی عادلانه و کافی از جانب خود برای تامین بودجه دفاعی این ائتلاف پرداخت نمی کنند. بولتون، پیشتر در دولت جورج دبلیو بوش یکی از مقامات وزارت خارجه این دولت بود و در سال ۲۰۱۸ به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ معرفی شد و یک سال و نیم بعد از آن از این سمت برکنار شد.

چند روز پیش او به رسانه نیوزمکس در واکنش به صحبت مجری درباره اینکه این رئیس جمهور سابق آمریکا "به روسیه سختگیر بوده" گفت که ترامپ "به سختی می‌دانست اوکراین کجاست."

بولتون در پاسخ به این سوال که آیا از نحوه مدیریت مساله اوکراین از سوی دولت ترامپ راضی است یا خیر، به انتقاد از رئیس سابق خود پرداخت.

بولتون گفت: فکر می کنم کار در دوره او خیلی بد پیش رفت. در وضعیتی که علاقه اصلی رئیس‌جمهور سابق آمریکا واداشتن رودی جولیانی به دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با هدف تلاش برای یافتن سرور کامپیوتر هیلاری کلینتون (وزیر خارجه اسبق آمریکا و رقیب ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶) بوده، گفت‌وگو درباره مسائل ژئواستراتژیک سخت بود.

وی افزود: موقعیت اوکراین در گرداب سیاست های ریاست جمهوری آمریکا در چند سال گذشته، ایجاد یک رابطه مناسب با آمریکا را برای زلنسکی دشوار کرده، در حالی که به گفته بولتون آمریکا به طور بالقوه مهم ترین حامی اوکراین است.

ترامپ اولین تجربه استیضاحش از بابت ممانعت از ارائه کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین به منظور تحت فشار قرار دادن زلنسکی برای آغاز تحقیقات درباره بایدن و پسرش هانتر به اتهام فساد بود.

بولتون روز جمعه گفت که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و مارک اسپر، وزیر دفاع پیشین در آن زمان از بابت این رفتار ترامپ نگرانی پیدا کردند. او گفت: همه ما احساس می‌کردیم که باید امنیت اوکراین را تقویت کنیم و از کاری که ترامپ انجام می‌داد حیرت زده شدیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۳:۱۲

ما اول و آخر نفهمیدیم که این بولتن طرفدار چی و کی هست؟ یه روز با ترامپه، فرداش کتاب چاپ میکنه علیه ترامپ! یه روز میره در مراسم مجاهدین خلق قربون و صدقه منافقها رو میره، و کرور کرور پول بهشون میده، فرداش میاد راجع به وضعیت مردم داخل ایران نطق میکنه! یه روز با جمهوری خواههای آمریکا دیزی میزنه و یه روز با اپوزیسیونشون پیتزا خانواده میخوره! نمیدونیم که بولتون کلا فازش چیه؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۵:۱۱

خوب بخونی میبینی به همه نقد داشته چیزی راجب خوب بودن کسی نگفت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۵:۱۱

خوب بخونی میبینی به همه نقد داشته چیزی راجب خوب بودن کسی نگفت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۵:۱۱

خوب بخونی میبینی به همه نقد داشته چیزی راجب خوب بودن کسی نگفت

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۵:۱۸

آدمو یاد احمدی نژاد میندازه😕

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۴:۲۰

جان جان ، چرا به هیچ صراط مستقیمی راست نیستی جانم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۴:۳۵

اون روزی که روسیه برای مبادله نفت و گاز مثل صدام شروع به مبادله غیر از دلار کرد وارد خطوط قرمز آمریکا شد پس آمریکاییها از یک غیر سیاستمدار در اوکراین حمایت کردند و بهش پیشنهاد ناتو را کردند و او هم چون تخصص نداشت فورا گول خورد با اینکار وارد خطوط قرمز روسیه شدند که یا روسیه تضعیف جایگاهش را میپذیرفت و یا وارد جنگ میشد که قطعا تحریم و باز هم تضعیف میشد از طرفی جایگزین نفت و گاز روسیه حی و حاضر بود (کشوری که مرتب تحریم شده بود و بدنبال دادن امتیاز بود که تحریم ها برداشته شود) ایران بعنوان جایگزین نفت و گاز روسیه آماده توافق است و با این علم و جبر سیاسی اقتصادی این غرب بود که به توافق احتیاج داشت پس شروع به امتیاز خواستن از ایران میکند تا در توافق یک سری امتیاز هم بدست بیاورد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۵:۴۴

روس ها با بهانه ی انرژی اتمی سر ایران شیره مالیدن و بازار گاز اروپا رو از چنگمون در آوردند جالبه که هنوز یه سری پشت روسیه هستند!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۳:۳۱

گاز دادن به غرب یعنی پیروزی آمریکا بر شرق

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۶:۵۵

او اقای که از امریکا درجنگ روسیه و اوکراین دفاع می کنه یادش رفته ،حاج قاسم کی ترور کرد ،یادش رفته در عراق و سوریه مسکن و لیبی و افغانستان چقدر انسان بی گناه رو کشت ،اوکراین متعلق به روسیه هست ، پوتین اینقدر احمق نیست بشینه یه یهودی احمق اوکراین بکنه جایگاه ناتو و موشکهای اتمی ناتو و روسیه رو نابود کنند ،عاشق امریکا هستین بلیت بگیرین برین پیش عمو سام

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۴ ۱۷:۰۰

برا همین رهبری میگه ما باید خودمون قوی کنیم چه اقتصادی چه نظامی و خودمون بررسونیم به دانش روز دنیا ،تا انها به ما احتیاج داشته باشن روسیه و غرب وامریکا دوست هیچ کس نیست، پس سنگ امریکای جنایتکار به سینه نزننین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۹:۱۶

یه عده یادشون رفته تمام تسلیحات صدام روسی بوده و بیشتر از آمریکا در جهان به کشو های دیگه حمله کرده جوری از پوتین دفاع میکنن انگار قبله آمال شون هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۵۸

پوتین به پایان کمونیست کمک کرد...مرگ پوتین یعنی پیشرفت ایران و ایرانیان...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۲:۵۱

غرب دنبال تضعیف روسیه است و کشورهای نوظهور قبل از، حین و بعد از جنگ جهانی اول مثل ایران و ترکیه رو حمایت میکنه، قرارداد لوزان و سایکس پیکو داره نخ نما میشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۰

دشمن اصلی ایران روسیه نه آمریکا روسیه ایران تکه تکه کرد و منافع مارو تاراج از دیدگاه مذهبی تنها کشوری بوده ک به اماکن مذهبی ما حمله مستقیم کرده باعث تاسفه دولتمردان ایران از ترس شیر به کفتار روس پناه بردن.