• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1400121410649
  • خبرنگار : 71653

انتقاد از توجه نکردن به صنایع‌ فرهنگی

انتقاد از توجه نکردن به صنایع‌ فرهنگی

مجید قادری، کارشناس حوزه‌ اسباب‌بازی و عروسک می‌گوید: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدات فرهنگی کشور آشنا نبودنِ صنعتگران و هنرمندان با تولید صنعتی عروسک است. علی جانباز نیز توجه نکردن به صنایع‌ فرهنگی در برنامه ششم توسعه را بیانگر بی‌توجهی مدیران و برنامه‌ریزان به این موضوع مهم می‌داند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دبیرخانه‌ جایزه فیروزه، مجید قادری، داور هفتمین دوره جشنواره کالاهای فرهنگی بیان کرد: به‌عنوان کشوری که سابقه‌ طولانی در فرهنگ و هنر دارد و شخصیت‌های متعددی در ادبیات از اساطیر مختلف داریم، معتقدم خیلی از این اساطیر می‌توانند مناسب دنیای امروز بازطراحی شده و به‌عنوان عروسک‌هایی با تولید انبوه و صنعتی در اختیار مخاطبان قرار بگیرند.

این مدرس بسته‌بندی و طراحی اسباب‌بازی ادامه داد: اسباب‌بازی کالایی فرهنگی‌ست و فرهنگی‌ترین کالا در این حوزه «عروسک‌ها» هستند. این عروسک‌ها هستند که سبک زندگی و آرزوی مخاطبین کودکان و نوجوانان را از ابتدای تولد می‌سازند و اگر به آن‌ها بی‌توجه باشیم، همواره مصرف‌کننده عروسک‌های وارداتی خواهیم ماند.

او در ادامه به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های عروسک ایرانی پرداخت و گفت: اگر ما عروسک خارجی را که با فرهنگ دیگر کشورها ساخته‌شده و با نظام فرهنگی ما مغایرت دارد، وارد دنیای بچه‌ها کنیم‌، ناهنجاری‌های فرهنگی رخ خواهد داد. پس توجه به ایجاد ساختار تبدیل شخصیت‌های فرهنگی ایرانی به عروسک‌های صنعتی و ایجاد شیوه‌ها و روش‌های تولید صنعتی یکی از خلاءهای بزرگی‌ست که بایستی به آن توجه می‌شده، اما این اتفاق رخ نداده‌است.

قادری همچنین تاکید کرد: با آموزش‌ و با تلفیق دانش فنی و هنر، می‌توان کارآفرینان را به این حرکت دعوت کرد، اما باید بدانیم سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این زمینه لازم است تا بتوان سابقه‌ طولانی فرهنگ و هنر ایران را حفظ کرد و گسترش داد.

علی جانباز، دیگر عضو دبیرخانه جایزه فیروزه مطرح کرد: توجه نکردن به صنایع‌فرهنگی در برنامه ششم توسعه، بیانگر بی‌توجهی مدیران و برنامه‌ریزان به این موضوع مهم است. متأسفانه مسئله‌ توجه به صنایع فرهنگی، مسئله‌ فروش صنایع فرهنگی و مسئله بازارپردازیِ صنایع فرهنگی، به‌عنوان ‌یک موضوع اصلی در دستور کار نبوده و نیست. در سند ملی توسعه‌ فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز، باز به این مسائل توجهی نشده‌است. ما به‌عنوان دستگاهی ذی‌ربط، باید بدانیم که چه تکالیف قانونی‌ در راستای توسعه کالای فرهنگی برعهده‌مان است.

این فعال فرهنگی ادامه داد: در برنامه‌ ششم توسعه، حتی ‌یک‌بار اشاره‌ای به توسعه‌ صنایع فرهنگی، کالای فرهنگی و هدایای فرهنگی نشده‌است. ما الزام قانونی برای دستگاه‌ها و نهادهای مالی، مثل بانک مرکزی، وزارت بازرگانی و... نداریم و همچنان برای آن‌ها تکالیفی مشخص نشده‌ و حتی در این‌باره، تکلیف وزارت ارشاد نیز مشخص نیست.

جانباز که عضو شورای سیاست‌گذاری بخش هدایای فرهنگی در هفتمین دوره جایزه فیروزه نیز بوده، ادامه داد: در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد باید سوالاتی پرسیده‌شود؛ آیا تولیدکنندگان کالای فرهنگی می‌توانند عضو صندوق اعتباری هنر شوند؟ آیا هنرمند محسوب می‌شوند؟ این‌ها مشکلات و چالش‌های کسانی‌ست که در حوز کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی مشغول‌اند. حتی نبود تعریف درست از صنایع‌دستی همچنان مشکلی‌ست که این افراد با آن روبه‌رو هستند.

بر اساس این خبر، جایزه کالاهای فرهنگی(فیروزه) طی هفت دوره با شناسایی و تقدیر از طراحان و کارآفرینان حوزه عروسک فرهنگی، گام‌های موثری را در توجه به این هنر برداشته‌است و هفتمین دوره از این جشنواره، نیمه دوم اسفندماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha