• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400121511001
  • خبرنگار : 71626

شورش علیه زبان فارسی!

شورش علیه زبان فارسی!

اسماعیل آذر با بیان این‌که می‌خواهند زبان‌های محلی را علیه زبان فارسی بشورانند اظهار می‌کند: باید در برابر هر چیزی که در تخفیف و تحقیر زبان فارسی از دیگری استشمام می‌شود، محکم بایستیم.

اخیرا با به میان آمدن پای برخی رسانه‌های خارجی، اختلاف نظرهایی درخصوص قیاس زبان فارسی با زبان‌های بومی و قومی که پیش‌تر نیز گاهی موجب شکل‌گیری بحث‌هایی می‌شد، شکلی دیگر گرفت و موجب ترند شدن هشتگ‌هایی همچون «منوفارسی» شد. ماجرا از این قرار بود که صفحه العربیه فارسی در توییتر مدتی پیش لینک کارزاری توییتری با عنوان «رنج به دلیل زبان مادری با هشتگ #منوفارسی» را به اشتراک گذاشت و پس از این خاکستر ماجرایی کهنه بار دیگر شعله‌ور شد. از همین‌جا بود که واکنش‌ها آغاز شد و بحث‌ها شدت گرفت. در عین حال، چیزی نگذشت که پای بی‌بی‌سی فارسی هم به ماجرا باز شد. 

در پی این ماجرا، اسماعیل آذر، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص اظهارنظرهایی مبنی بر مانع دانستن زبان فارسی برای زبان‌های قومی و بحث‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شود، اظهار کرد: یکی از خسارت‌هایی که هر انسان در طول تاریخ می‌برد، این است که تاریخ روزگار پیش از خود را مطالعه نمی‌کند. کافی است که تاریخ ایجاد کمپانی هند شرقی در هندوستان توسط انگلیسی‌ها را مطالعه کنیم که حدود ۲۰۰ نفر از ملکه جواز می‌گیرند تا شرکتی را در هندوستان باز کنند و خرید و فروش ادویه داشته باشند، چرا که دریانوردان از فلفل و ادویه‌ها روی آب بیشتر استفاده می‌کردند و ادویه بسیار گران شده بود. کار خودشان را با این درخواست به عنوان یک شرکت در سال ۱۶۰۰ (میلادی) در هندوستان آغاز کردند ولی ۲۰۰ سال بعد، زبان مردم هندوستان که پارسی بود، به انگلیسی تبدیل شد.

او افزود: اگرچه زبان مادری پادشاهان سلسله بابریان ترکی بود اما آن‌ها عشاق زبان پارسی بودند و این زبان را به عنوان زبان رسمی اعلام کرده بودند و بر آن اصرار داشتند اما انگلیسی‌ها همه این‌ها را زیرپا گذاشتند و این تلاش‌ها را ساقط کردند و زبان فارسی را که زبان ارتباط میان مردم هندوستان بود، به زبان انگلیسی مبدل کردند.

آذر در ادامه بیان کرد: رهبر فرزانه دراین‌باره سخنی دقیق دارند که زبان فارسی میراث فرهنگی ما است، این میراث اگر سستی پذیرفت، می‌تواند مصیبت‌های بزرگی را برای مردم ایران در پی داشته باشد. به همین دلیل است که هر نکته‌ای را مخصوصا از طریق انگلیس یا کشورهای دیگر می‌شنویم، و روی زبان ما دست می‌گذارند، بدون تردید از روی اغراض ثانوی است و باید نسبت به حرف‌های آن‌ها هوشیار باشیم.

این مدرس زبان و ادبیات فارسی همچنین به مسئله «روز زبان مادری» اشاره کرد و گفت: این‌ها روزی را به عنوان روز زبان مادری تعیین کرده‌اند. زبان مادری ما فارسی است. کشور ما ایران است و اقوام فراوانی داریم، هر قومی نیز زبان خودش را دارد و ما برای این زبان‌ها احترام فراوان قائل هستیم. اما در مجموع، زبان رسمی کشور فارسی است. من نه در مسائل سیاسی هوشمندی دارم؛ نه هیچ اطلاعات و تحصیلی. بنابراین، نمی‌خواهم درباره آن‌چه در حیطه کار من نیست، صحبت کنم، چون کسانی هستند که دراین‌باره از من بهتر می‌دانند و خوش‌تر سخن می‌گویند. ولی درمورد زبان پارسی به شما بگویم، باید در برابر هر چیزی که حرمت زبان فارسی را بشکند، یا هر چیزی که در تخفیف و تحقیر زبان فارسی از دیگری استشمام می‌شود، محکم بایستیم.

اسماعیل آذر در عین حال بیان کرد: هیچ‌گاه کسی نمی‌تواند بگوید که مولوی از آن ترک‌هاست چون زبان او پارسی است. بگذارید همه بگویند متعلق به آن‌ها است. این‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون اساس کار مولوی، زبان فارسی است. درمورد نظامی گنجوی هم همین‌طور است؛ از «هفت‌پیکر» گرفته تا «خسرو و شیرین» و «اسکندرنامه»، شعرهای او همه به زبان پارسی است. حالا بگویند او ترک بوده، بگذارید آن‌ها هم دل‌خوش باشند. اگرچه آدم‌های بزرگ هیچ‌گاه نمی‌توانند در یک جغرافیا محدود باشند. به همین دلیل است که هر کسی می‌خواهد بگوید این افراد بزرگ از آن آن‌هاست و این‌گونه بزرگی خودشان را به تعالی برسانند ولی این هیچ‌گاه مقدور نخواهد بود.

او سپس با بیان این‌که شکسپیر اهل لندن است، اما همه دنیا از شعر او استفاده می‌کنند، گفت: در قرن نوزدهم، وقتی پای شکسپیر به فرانسه رسید و ترجمه‌ها آغاز شد، غنی‌ترین فیلسوفان آن روزگار که خودشان را در خطر می‌دیدند، از این‌که فراموش شوند و نام شکسپیر جایگزین شود، نگران بودند و برای همین شروع به تخریب شکسپیر و زبان انگلیسی کردند. برای این‌که می‌دانستند اگر شکسپیر در آن‌جا حضور پیدا کند، آن‌ها کم‌رنگ می‌شوند. این مسائل در مورد زبان وجود دارد، ولی مهم این است که ما بدانیم زبان رسمی جمهوری اسلامی ایران زبان پارسی است؛ ضمن این‌که زبان‌های محلی هم کار خودشان را می‌کنند. مثلا من زبان آذری را دوست دارم و معلم گرفته‌ام تا این زبان را یاد بگیرم. اما این چیزی نیست که بتواند نقش زبان فارسی را کمرنگ کند. اما غرب و افراد معاند روی این نقطه دست می‌گذارند که زبان‌های دیگر را علیه زبان فارسی بشورانند. اگرچه هزار سال است که هیچ‌کس نتوانسته در زبان فارسی تغییر ایجاد کند. در حالی‌که انگلیسی‌های امروز زبان ۲۰۰ سال پیش خودشان را نمی‌فهمند. پدر شعر انگلیسی جفری چاوسر است، اما اگر امروزه یک انگلیسی‌زبان می‌خواهد بداند پدرش چه می‌گوید، باید زبان پدری‌اش را برای او ترجمه کنند. ولی در زبان فارسی، با این‌که رودکی سمرقندی ۳۰۰ سال قبل از چاوسر بوده و پدر زبان فارسی است، امروز به راحتی می‌توانیم بفهمیم او چه می‌گوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۱:۲۳

پدر جان خودت هم فهمیدی چه نوشتی ؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۶:۴۹

من متاسفم که شخصی با منصب معلمی این حرفارو میزنه .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۷:۴۲

درود بر آقای آذر . زبان فارسی خیلی برای کشور مهمه از هر نظر.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۷:۴۴

فارسی نیست پارسی است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۸:۱۴

مملکت ما رها افتاده همه بهش می تازند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۸:۴۵

باید تلاش بیشتری برای حفظ زبان مقدس پارسی بشه...خصوصا الان که مد شده از کلمات منفور انگلیسی مثل فیک ..کیوت..شاینی ..و غیره و غیره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۲۰:۲۷

احسنت.کاملا درست می‌فرمایید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۸:۵۸

ابتدا.‌که باید بگویم پارسی نه فارسی پس از این هم ما پارسیان بیشتر نزدیک شدن تلاش بر دور شدن داریم ...اگر در ایران یک عرب یا اروپایی ...ببینید با چه شوقی با گرم میگیرید ،میگیم که ایرانیها مهمان نواز هستند ..ولی اگر یک افغان یا یک تاجیک ببینید . چی میگید ...خودتان قاضی باشید در صورتی که این دو کشور جز جدایی ناپذیر پارس هستند چه بخواهیم چه نه...پس بهتر آینده نر بوده و سر زمین بزرگ پارس را دوباره بسازیم ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۹:۰۴

وای بر کسی که تحمل شنیدن نظرات دیگران را نداشته باشد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۸:۴۵

یعنی چه زبان آذری نداریم زبان ترکی ؟؟ قبل از جمله مغول ها ما در ایران آذری داشتیم بعد این زبان تحت تاثیر زبان مغول ها دستخوش تغییر شد لطفاً صحبت های رایفی پور رو گوش کنید در مورد زبان آذری

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۹:۰۷

آقای اسماعیل آذر از شما بعید است که ندانید !!!!! زبان آذری نداریم، زبان ترکی است. شاید هم از روی غرض اینطور بیان می کنید!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۹:۳۱

دمت گرم آقای آذر واقعا حرف حق گفتی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۰۹:۴۶

زبان مادری چیزی نیس که بشه به محاق کشید ای بسا که زبانهای مادری اقوام در بیان از فارسی کامل تر هم هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۱۵

زبان پارسی از ان همه ملت ایران است و زبان رسمی است .البته باید به زبان های اقوام ایرانی هم احترام گذاشت و ان هارا در دانشگاه ها اموزش داد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۳۰

درود بر شما

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۵۸

احسنت ب شما ک واقعیتو گفتید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۱۸

از خداوند یکتا می خواهیم آن هایی را که خواهان نابودی زبان فارسی هستند را زبان شان را گُنگ کرده و نسل شان را منقرض کند؛ و نیز توانایی خواندن و نوشتن را هم از دست بدهند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۳۷

تا زمانی که کتاب مولانا جلال الدین محمد بلخی و کتاب نظامی گنجوی و سعدی شیرازی و حافظ و شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و حکیم عمر خیام و دیگر شاعران بزرگ ایران زمین همچون حکیم ابوالقاسم فردوسی که سر آمده همه است و همچون نویسندگان و شاعرانه دوره معاصر و زبان پژوهان که در قرنهای متمادی همت گماشته می گمارند هیچ وقت زبان پارسی از بین نمی رود و ما باید کوشا باشیم از گفتاری و نوشتاری از کلمات بیگانه استفاده نکنیم درود بر پارسی زبانان بزرگ منش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۵۳

هر جنگی تو دنیا میشه انگلیس با اسرائیل را بزن ۲۴ ساعته جنگ تمام میشه مخصوصا فرهنگی...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۲:۱۵

عالی بود، این مسئله زبان مادری بهانه است، من خودم آذریم اما عاشق زبان فارسی هستم، چون مال منه و فرهنگ من

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۲:۳۰

خیلی جالبه ، حروف انگلیسی رو پاک میکنن بجاش حرف و جمله عربی جایگزین میکنن مثلا بجای پروژه بگیم طرح نوبرن . دیگه فکر نکنن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۴

سلام، آقای آذر عزیز، ما هم به زبان فارسی احترام زیادی قائلیم، اما در مقابل تخفیف و تحقیر و توهین به زبان قدرتمند و پرسابقه و پرگویش ترکی و اسطوره های بزرگ ترک، چه در کشور عزیزمون ایران اسلامی بزرگ و چه منطقه و جهان، محکم می ایستیم، یاشاسین زبان قدرتمند و پرسابقه و پرگویش ترکی در ایران و جهان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۳:۴۴

متکلمان زبان فارسی در مقابل بعضی از زبان‌های ایرانی مانند عربی و ترکی، در جهان از جمعیت بسیار کمتری تشکیل می شوند(آمار را مطالعه بفرمایید) اکنون با چه مبنایی این زبانها شدند زبان محلی دکتر جان؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۷ ۲۰:۲۲

بله تراکتور هم بعداز منچستر اوله

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۰۳

در این مقاله بسیار نکته مهمی هست. با اتفاقات اخیر اکراین، اتفاقا، اینجا به جاست که الان گفته بشه دوره مظلوم نمایی و‌ ترویجِ مرامِ بدبختی زیستی گذشته است. و قدرتمند شدند در عرصه های مختلف زندگی شرط اصلی ماندگاری ارزشها و زبانها در دنیاست. احتمالا مخاطب این مقاله باید دست اندرکاران توسعه زبان فارسی باشن. و احتمالا همان دست اندرکاران امور میدانند که دنیا به سرعت در حال پیشرفت است. ولی آیا نهادهای داخل کشور و دانشگاههای بودجه بَر هم با همین سرعت پیشرفت به توسعه زبان فارسی کمک میکنند؟ اصلا برنامه ای برای نگه نداشتن زبان فارسی هست؟ در این میان، آیا ما به دنبال یک جواب دل خوش کننده برای روزمرگی هستیم؟ شاید. البته همیشه یک راه حل قطعی برای تمام مشکلات و عدم پیشرفت هایمان وجود دارد. و آن راه حل موجود، شانه خالی کردن از مسوولیت پذیری شخصی و اجتماعی، و بهانه تراشی و اتهام سازی است. برنامه مناسب و قابل عمل، و مستمر کار کردن لازمه پیشرفت هر کار و ایده ای هست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۵:۱۵

آفرین .درود بر استاد آذر

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۵:۲۹

ترکهای ایران از نظر زبانی نسبت به مردم ترکیه برتری دارن، چون ترکهای ایران دو زبانه هستن و به دو زبان تسلط دارن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۸:۴۵

کاملا درست می فرمایید من یک ترک هستم که با دختری کرد ازدواج کرده ام . ضمنا در شرکتی کار می کنم که مدیر کارخانه کرد است و من به عنوان ندیر فنی ترک هستم و مدیر تولید اهل گیلان است . رییس تعمیرا ت برق لر است و .... اگر زبان فارسی به عنوان زبان مشترک نبود باید در جلسات هفتگی مترجم می آوردیم که حرف های ما را برای دیگر افراد حاضر در جلسه ترجمه کند !!! چون من به عنوان یک ترک نمی توانم همه زبان های دیگر مانند گیلکی ووکردی و لری و ... را یاد بگیرم تا بتوانم با همه صحبت کنم . زبان فارسی همچنین زبان ارتباطی من با فامیل های کرد خودم هست . یک زبان مشترک در کشوری که زبان ها و لهجه های گوناگونی در آن وجود دارد لازم است . این زبان اکنون فارسی است که با اختلاف بسیار زیاد از نظر منابع ادبی غنی ترین زبان در کشور است . مهم این است که همه ما ایرانی هستیم . حرف های تفرقه افکنانه معمولا ریشه در دخالت بیگانگان برای ایجاد اختلاف اظهار شده ووتوسط برخی از هموطنان متاسفانه شعله ور می شود . این همان چیزی است که بیگانه بویژه انگلیس می خواهد .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۹:۱۳

جمهوری آذربایجان دنبال تفرقه بین اقوام با شرف ایران است در حالیکه آذربایجان دنبال تجزیه ایران است باید اقوام ایران هوشیارا باشند واتحاد همبستکی خود حفظ کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۹:۴۲

زبان هر ملت یا قومی باید حفظ شود و این از شروط قانون اساسی می باشد که همه بچه ها بتوانند به زبان مادری خود بنویسند و آموزش داده شوند .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۲۱:۳۷

آموزش زبان مادری و آموزش " به " زبان مادری دو مقوله کاملا جدا هستند. آموزش زبان مادری یعنی اینکه طرف بیاد اون زبان رو یاد بگیره ولی آموزش به زبان مادری یعنی اینکه همه دروس مثل ریاضی و شیمی و غیره به زبان مادری تدریس شوند که اولی خوب هست ولی دومی واقعا خطرناکه.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۰۸

سیاست تمام استعمارگران در همه جای دنیا تقسیم و کوچک سازی جوامع بزرگ و ایجاد اختلاف بین جوامع محلی است.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۰۹

زبان فارسی فخر ایرانزمین است، این داستان‌ها که رسانه های دشمن شنیده میشود چیزی جز دشمنی آنهاوکینه آنها نسبت به ایران عزيز نشان نمیدهد، اما مردم بخوبی ازماهیت رفتارانها آگاه هستن وباجان ودل از میراث ارزشمند خوددفاع میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۲۰

اولن که زبان پارسی زبان ملی و واحد و رابط اقوام ایرانه ...زبان پارسی و لری و کوردی خراسانی و مازنی و سیستان بلوچستانی و اذری یه ریشه دارن ...به غیر از ترکی ...که روسیه هم اعتراف کرد که اذریها پارسن و زبونشون رو باختن و روسیاهیش موند واسه پانترکای زبونباخته ریشه زن ....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۰:۳۱

سلام بحث شما کاملا صحیح است و ما همه به زبان پارسی یا فارسی افتخار می کنیم. ولی شما اصل موضوع را که تحقیر و اذیت افراد غیر فارسی زبان است و سختی هایی که آنها بدلیل زبان خود در این سیستم سختگیرانه ی کاملا پارسی متحمل می شوند را کاملا نادیده گرفته اید و از لحاظ علمی شما فقط جبهه گیری کرده و هیچ راهکرد مفیدی در اظهار نظر خود اراعه نداده اید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۲۱:۱۳

انگل ستان ، صهیونیسم ، پانترکیسم از هر حیله ای برای تضعیف و جلوگیری از قدرت ایران استفاده میکنند باید مراقب حیله گری و دسیسه این گرگ صفتان باشیم

avatar

پارسی را باید پاس داریم جناب آذر با نوشته ی پربار وپر محتوی شان مبارزه ی خوبی را آغاز نموده ولی کافی نیست یعنی کار وهمت همگانی نیاز است، همه دست بدست هم باید داد نویسنده گان هنرمندان صاحبان رسانه همه وهمه باید زبان قدرت مند فارسی را از گزند اجنبی وغلامانش حفظ کینم تا آسیب نبیند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۰۱:۲۰

مرگ‌ بر انگلیس

avatar

زبان مادری من زبانی است که در سرزمی مادری رسمی است پارسی زبان مادر است زیرا زمین مادر ماست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۰۶:۴۷

عالیست استاد ارجمند!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۰۸:۴۸

مرحبا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۰:۲۱

وقتی خودت میگه پای بی بی سی باز شده یعنی اینکه دستور داره ذهن مردم رو به یکسری چیز های دیگه مشغول کنه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۰:۲۴

این حرفا کاملا درسته ولی کو گوش شنوا،همه میدونیم که انگلستان همیشه سعی در نابودی فرهنگ و جمعیت و مانع مدرن شدن ایران میشه،ولی چرا مقامات کشور از زبان پارسی حمایت لازمو انجام نمیدن بخاطر عوامل نفوذی انگلیسه،عوامل نفوذی ابتدا اومدن شعار فرهنگ کمترو وارد فرهنگ مردم ایران کردن،مصیبت جمعیتی ایجاد کردن بعد اومدن تحریمها رو آغاز کردن بعد میخوان ایران نه جمعیت داشته باشه و وسعت و نه زبان مشترک و اونا میگن حتی ایرانیها نباید اینترنت و تکنولوژی داشته باشن،الان نگاه کنید ۹۰درصد نمایندهای مجلس دارن سیاست انگلستانو در ایران اجرا میگنن ولی چاره نیست قدرت دست نفوذیهاست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۱:۳۶

این طرف اینقدر که نگران زبان فارسی کاش کمی ارزش و نگرانی برای زبانهای بومی و محلی استانهای مختلف کشور که درحال نابودی هستن هم بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۲:۱۷

سلام نام دیگرش را "تقدیس خطا" و بزرگداشت "انحراف از معیار" بگذاریم چرا که دلیل عمده پیدایش زبان مادری اقوام این بود که بر خلاف امکان جستجو و اصلاح آنی نگارش و تلفظ واژه ها در تمدن امروزی در غیاب رسانه ها و مراکز دانشگاهی توزیع شده و همه گیر در تمدنهای گذشته ایرانی، کانون عمده علوم و ادبیات در دربار و مراکز حکومتی اجماع می شد. سران اقوام دور و نزدیک در مراودات حکومتی خود این ادبیات را به قوم خود انتقال می دادند، سختی بسیار زیاد و مشقت جانکاه راه و ارتباطات درباری و مقرون بصرفه نبودن سفر برای اصلاح خطای ادبی در اثر اعوجاج پدید آمده در پی دهان بدهان چرخیدن واژه ها و سینه بسینه گشتن بین چند نسل یک قوم در مکان خاص، سبب عدم تطبیق آن با ادبیات درست و پیدایش زبان قومی یا مادری یا فارسی لهجه دار با انحراف از معیار می شد. هنوز برای تامین سلامت جانی اقوام برخی نقاط دور افتاده مشکلاتی هست چه رسد به تامین سلامت واژگان و انطباق واژه گان یک قوم با نمونه سالم آن، در مثلاً هزار سال پیش.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۳:۴۶

تشکر بابت این مطلب با احترام به تمام قومیت های اصیل و عزیز با لهجه ها و زبان های شیرین در ایران بزرگ زبان فارسی بزرگانی چون حافظ و سعدی و فردوسی و خواجوی کرمانی و رودکی و خیام و ... داره، زبانی که بین ما ایرانیها و افغانستانی ها و تاجیکستان مشترکه و با فرهنگ غنی معلومه که میترسن ما. بان های مادری مون رو دوست داریم اما پارسی زبان ملی و مشترک ماست شکرشکن شوند همه طوطیان هند زین قند پارسی که به بنگاله می‌رود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۳:۴۷

وقتی تاریخ کشور را حذف می‌کنند نتیجه آن هوجوم بیگانگان ب این مرز و بوم میشود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۴:۲۰

زبان مادری هر کس برای خودش محترم هست ولی سایر ملتهای ساکن ایران با زبانهای گوناگون حق دارند بزبان خودشان بخوانند و بنویسند و این حق طبق بند ۱۵ قانون اساسی برای سایر اقوام و ملل برسمیت شناخته شده است که بعد از ۴۳ سال از وقوع انقلاب این حق مسلم به عمد توسط مرکز گرایان متوهم از سایر ملل ایران گرفته شده است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۴:۳۱

عزیزم تاج سرم مشکل ما برنج هندی هس که کیلویی شده پنجاه هزار تومان...بظار اینحا که ارظون شد نوبط مشکلاط فارثی برثیم.اجرکم عندالله

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۶:۳۶

زبان فارسی فقط یکی از زبان‌های رایج در جغرافیای ایران است که بعلت سادگی بعنوان زبان رسمی و اداری در آمده. این باعث نمی شود که بقیه زبانها نادیده گرفته شده و یا تا حد حذف کنار گذاشته شوند. حداقل باید به اصل 15 قانون اساسی عمل شود و 43 سال گذشته نیز جبران شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۶:۵۰

ایسنای گرامی .اگر مصلحت در نگذاشتن نظرهاست .باشد.ولی تبادل نظر هرچند مخالف موجب قوام وبسط خبر در دنیای رسانه است .گذاشتن ستون نظر وبی توجهی به مخاطب به اعتبار مخبر آسیب میرساند .البته اکثریت دنبال کنندگان مطالب میداننداگر تحلیل وگزینش نظرها نباشد واویلا!!

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۴ ۲۰:۳۲

بدون انکه توهینی اتفاق بیوفته بسیار کامل و زیبا گفتید

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۹ ۱۸:۵۸

فارسی را آل بویه و طاهریان که اصالتا فارس نبودند گسترش دادند تنها زبان ایرانی هست که بیش از هرزبان واژگان مشترک داره قبل از اسلام زبان رسمی ایران پهلوی بود (هنوز بعضی قسمت های فارس نشین هست) پهلوی کمترین اشتراک را با فارسی دارد فارسی زبانی بود که تقریبا همه مردم ایران می فهمیدند دوزبانه یا چند زبانه کردن کشور فقط باعث کاهش سرعت علمی کشور هست (ترجمه مقالات و کتاب ها و...)