• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400121511179
  • خبرنگار : 71565

به طور مشروط

ارز ترجیحی حذف شد/ کالابرگ الکترونیکی صادر می شود

ارز ترجیحی حذف شد/ کالابرگ الکترونیکی صادر می شود

نمایندگان مجلس در بررسی های بودجه ای امروز سازوکار حذف مشروط ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را مشخص کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز(یکشنبه) مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۱ در بخش هزینه ای، جزء ۱ بند الحاقی ۱  تبصره ۱ را با پیشنهاد الیاس نادران به شرح زیر اصلاح کردند:

به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

نمایندگان مجلس روز گذشته در بررسی بخش درآمدی ، جز ۲ بند الحاقی ۱ را تصویب کرده بودند که به موجب آن، دولت و دستگاه های اجرایی موضوع ماده  قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ از جمله بانک مرکزی مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ets) نیستند. به منظور پایش و کنترل بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر ۲ درصد کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی اقدام نماید.

الیاس نادران عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره پیشنهاد خود گفت: پیشنهاد دارم دولت تا سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴)،ارز ترجیحی را به کالاهای اساسی و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد، باتوجه به بخش درآمدی که ارز بر اساس نرخ ets است در این قسمت منبع ریالی آن باید تامین شود، دولت نیز باید قبل از حذف کالای مورد نظر خود از سبد ارز ترجیحی، تمهیدات لازم برای جبران زیان رفاه مصرف کننده را اندیشیده باشد و قیمت مصرف کننده به شهریور ۱۴۰۰ باشد تا مردم دچار آسیب نشوند.

وی افزود: در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی هم تاکید داشته ایم که این جبران زیان از طریق بیمه یا از طرق مطمئن مورد نظر دولت انجام شود، این موضوع کمک می کند موضوع ارز ترجیحی قابلیت اجرا داشته باشد،به این پیشنهاد رای بدهید تا دولت به کالاهایی مورد نظر خود خواهد ارز ترجیحی اختصاص دهد و یا اگر چنین قصدی نداشت زیان مصرف کننده را جبران کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۰:۵۰

سلام بر تورم وحشت ناک

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۰۲

دیروز که گفتند حذف نشده. بالاخره چی شد؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۱:۵۸

عیدی دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به مردم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۱۱

حذف ارز ترجیحی امر مبارکیست ولی کالابرگ چه الکترونی چه پروتونی یا کوپنی فرقی نداره پشت همه اینها به رانت و فساد ختم میشه و هیچ تحت شرایطی هم نظارت بردار و قابل حسابرسی نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۴:۴۷

باحذف ارز۴۲۰۰تومانی ،اجاره خانه ها و هزینه های مختلف آنقدر بالا خواهد رفت که ...

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۶:۰۲

یارانه باید به بخش انرژی خانوارها داده شود.مردم مستضعف از وقتی چشم باز کرده مرغ وگوشت درست وحسابی سرسفره ندیده.ولی همین قشر باید تابستان وزمستان انرژی مصرف کند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۶ ۱۳:۳۶

تورم بسیار وحشتناکی در راه است ... .