• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400121511663
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۵ اسفند

واکنش برجامی آمریکا به روسیه/درختکاری مقامات/حذف ارز ترجیحی

واکنش برجامی آمریکا به روسیه/درختکاری مقامات/حذف ارز ترجیحی

مذاکرات برجامی/ ارز ترجیحی/ روز درختکاری و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، واکنش آمریکا به درخواست تضمین برجامی روسیه در صدر اخبار پرمخاطب امروز قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به درخواست جدید مسکو از واشنگتن برای ارائه تضمین کتبی درخصوص حفظ حقوق روسیه در همکاری‌ها و روابط اقتصادی و سرمایه گذاری با ایران در رابطه با برجام واکنش نشان داد و اعلام کرد: تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله آن به اوکراین به برجام مرتبط نیست و نباید هیچ تاثیری بر احیای احتمالی این توافق داشته باشد.

سفیر جمهوری خلق چین هم در اظهاراتی تاکید کرده است که ما خواستار آن هستیم که ایالات متحده به سیاست چین واحد پایبند باشد و ضمن حفظ تعهدات سیاسی خویش، اقدامات و حمایت‌های مرتبط با "استقلال تایوان" را متوقف ساخته و همچنین توطئه "محدود کردن چین به بهانه تایوان" و هرگونه موضع یا عملی که به مثابه دخالت در امور داخلی چین باشد را متوقف نموده و از این طریق به حفظ جریان کلی مناسبات چین و آمریکا بپردازد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی پس از سفر یک روزه‌اش به تهران در نشستی خبری در وین با اشاره به دیدارش با حسین امیرعبداللهیان گفت: من با وزیرخارجه ایران گفت‌وگوی موفقی داشتم و فکر می‌کنم او قصد دارد برای انجام مذاکرات پایانی به وین سفر کند اما این را باید از خود او بپرسید چرا که من مذاکرات را دقیقه به دقیقه دنبال نمی‌کنم.

به گزارش خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع آگاه، نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که صبح امروز (یک‌شنبه) به مسکو سفر کرده است با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کاخ کرملین دیدار کرد.

به گفته این منبع آگاه، دو طرف در این دیدار که نزدیک به سه ساعت به ‌طول انجامید درباره حمله روسیه به اوکراین و همچنین رایزنی‌ها درباره بازگشت واشنگتن به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای این توافق بحث و تبادل نظر کردند.

از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان، تعیین سازوکار حذف مشروط ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی بود.

در جریان بررسی های بودجه ای نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، سازوکار حذف مشروط ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی مشخص شد که بر این اساس به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تأمین منابع مابه التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

بعد از تصویب موضوع مربوط به ارز ترجیحی در این جلسه غلامحسین رضوانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تذکری از نحوه تصمیم نمایندگان برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی انتقاد کرد و گفت:  مصوبه کمیسیون تلفیق این بوده که دولت مکلف به اختصاص مبلغ ۹ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی است اما این مصوبه امانتداری نشد و خلاف واقع ذکر شد.

با توجه به تعیین تکلیف ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس تاکید دارد که مجلس در لایحه بودجه به دولت اجازه داد تا هر موقع آماده بود نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند اما باید ساز وکارهای دیده شده در قانون بودجه به طور دقیق اجرایی شود.

اخبار دیگر با محوریت ارز ترجیحی را در لینک های زیر بخوانید.

دولت برای حذف ارز ترجیحی باید به مردم کالابرگ الکترونیک بدهد

دولت در صورت ارائه راهکارهای جایگزین مجاز به حذف ارز ترجیحی است

***

پیش از ظهر امروز (یکشنبه) به‌ مناسبت روز درختکاری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  در محوطه‌ دفتر رهبری نهال کاشتند.

مقام معظم رهبری سپس در سخنانی، با تبریک روز ولادت با سعادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به ملت ایران، آن وجود شریف را کانون عشق ملت ایران و همه ملت‌های مسلمان اعم از شیعه و غیرشیعه دانستند.

ایشان گیاه زنده را آسایش‌بخش روح و نگهدارنده جسم انسان و منبع رزق خدادی و همه‌جانبه برای آحاد بشر دانستند و تاکید کردند: به همین علت تخریب جنگل‌ها و محیط زیست و پوشش‌های گیاهی، تخریب منافع ملی است و ویران کردن بخشی از جنگل‌ها برای ساخت و ساز جز در موارد اضطراری، قطعاً به ضرر ملت است.

همچنین آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی  همراه با جمعی از خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، آتش‌نشان، سلامت و اقشار مختلف مردم یک اصله نهال بادام در منطقه قوچک واقع در ارتفاعات شرق تهران کاشت.

دیگر اخبار مرتبط را در لینک های زیر بخوانید.

کاشت درخت و بازدید از پروژه‌های درحال احداث کهریزک

هزار اصله نهال در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) غرس شد

***

توضیحات نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هم از دیگر اخبار پرمخاطب امروز بود.

علی بابایی کارنامی در رابطه با اینکه طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در چه مرحله ای قرار دارد، بیان کرد: این طرح با امضای بیش از ۱۳۰ نفر از نمایندگان که درخواست در اولویت قرار داشتن این طرح در صحن علنی مجلس را داشتند به هیات رئیسه تقدیم شده است. اما رسیدگی و تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت با توجه به بررسی بودجه سال ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، قطعا به پایان سال نمی رسد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و سومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha