• یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۸:۵۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1400121511875
  • خبرنگار : 71381

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

بیست و چهارمین جلسه مجلس برای بررسی جزییات بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش هزینه ای در جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.

به گزارش ایسنا، بیست و چهارمین جلسه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ریاست محمدباقر قالیباف در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه، روح الله متفکر آزاد عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

عبدالحسین روح الامینی نماینده مردم تهران هم در تذکری شفاهی تاکید کرد: بهتر است با یک رای گیری از پیشنهادات کاریکاتوری که در خصوص بودجه در صحن مجلس طرح می شود عبور کنیم.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱، نمایندگان دو میلیارد دلار از محل تسهیلات خارجی برای توسعه و بهره برداری خطوط مترو و قطار سبک شهری و طرح های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری در سال ۱۴۰۱ اختصاص دادند.

به منظور تسریع در جذب تسهیلات تصویب‌شده از بانکهای توسعه‌ای، از جمله بانک توسعه ‌اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری سازوکاری از سوی نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱ تعیین شد.

همچنین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز شدند در طرح های بزرگ زیربنایی و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در قالب تأمین مالی و تملک و  ایجاد شرکت و صندوق طرح مشارکت کنند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

با تصویب مجلس دولت مکلف به تدوین برش یک ساله از برنامه دیپلماسی اقتصادی با محوریت گسترش و تعمیق روابط تجاری با کشورهای هدف در قالب تجارت کشور - کالایی شد.

نمایندگان  ساز وکاری هم به منظور تکمیل سریع تر طرح های تملک دارایی های سرمایه ای به ویژه شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۴۰۱ پیش بینی کردند. همچنین مقرر شد که کمیته ای برای اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه و پروژه‌های پیشران تشکیل می‌شود.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در ادامه بررسی های بودجه ای امروز، نمایندگان کمیته ای به منظور مدیریت تبعات احتمالی ناشی از انتشار اوراق اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور تشکیل دادند.

در یک تصمیم بودجه ای دیگر، به دولت مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان برای احداث و تکمیل طرح های نیمه تمام مهار و تأمین آب کشور داده شد.

همچنین نمایندگان مصوب کردند که از منابع انتشار اوراق تا سقف یکصد هزارمیلیارد ریال شرکت های دولتی برای اجرای طرحهای دارای توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست‌محیطی استفاده شود.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در جریان جلسه علنی امروز،  وزارتخانه های صمت و کشاورزی به تشکیل کارگروهی اقتصادی برای تسریع در اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مکلف شدند.

نمایندگان منابعی هم برای بازآفرینی شهری بافت های فرسوده اطراف حرم حضرت معصومه و حرم امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۱ تخصیص دادند.

بر این اساس، بیست هزار میلیارد ریال از اوراق موضوع این بند به بازآفرینی شهری بافت های فرسوده پیرامون حرم های مطهر حضرت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حضرت احمدبن موسی(ع) اختصاص می یابد.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

تکمیل، تجهیز، نگهداری و مقاوم سازی فضاهای آموزشی در سال ۱۴۰۱  از دیگر موضوعات مورد بررسی نمایندگان بود که منابعی برای آن در بودجه سال آینده تخصیص دادند.

در ادامه با پیشنهاد علی اکبر کریمی نماینده اراک یک بند به تبصره ۵ الحاق شد و بر این اساس با موافقت مجلس، به شهرداری ها اجازه داده شد تا برای تسویه مطالبات و بدهی‌های قطعی شده با دستگاه‌های اجرایی، تأمین اجتماعی و بانک‌ها نسبت به تهاتر اراضی و املاک اقدام کند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

مجلس در مصوبه ای دیگر شرکت‌های بورسی را موظف به واریز سود از طریق ⁧‫سجام‬⁩ کردند که در صورت تخلف شرکت‌ها، باید سود را با جریمه ۲۰ درصدی پرداخت کنند.

همچنین سازوکارهایی برای تامین هزینه آبرسانی آب شرب روستایی و عشایری و حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های برق روستایی ‌تعیین شد.

در ادامه این جلسه، کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و فروشندگان تجهیزات پزشکی و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، مکلف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند.

گزارش کامل ایسنا از بیست و چهارمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

در یک تصمیم بودجه ای دیگر، نمایندگان تصویب کردند که مالیات بر ارزش افزوده واحدهای تولیدی هر استان به حساب استان محل استقرار واحد واریز شود.

منابعی هم برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ دینی و انقلابی در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد.

همچنین با تصویب مجلس، تولیدکنندگان و واردکنندگانی که با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به بازیافت پسماند حاصل از مواد اولیه، قطعات و کالاهای خود اقدام نموده‌اند، مشمول عوارض نمی‌شوند.

نمایندگان  کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را نیز مکلف کردند تا مالیات سالانه مربوط به هر یک از واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرداخت نمایند.

دیگر مصوبه بودجه ای جلسه نوبت عصر امروز، اختصاص منابع حاصل از صادرات دام سبک برای حمایت از دام عشایر و کاهش فشار بر مراتع بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در مصوبه دیگر منابعی را برای اجرای طرح همپایگی امنیت با توسعه شهرها و روستاها در سال ۱۴۰۱ در اختیار فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار دادند.

تخصیص منابعی به پروژه ها و طرح های مرتبط با فضای مجازی برای  سال ۱۴۰۱ دیگر مصوبه امروز نمایندگان مجلس بود.

نمایندگان همچنین سازوکاری برای محاسبه مالیات خودروهای لوکس در سال آینده اندیشیدند.

نمایندگان مجلس همچنین منابعی را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تولید و انتشار محتواهای رسانه ای در مقابله با جنگ نرم تخصیص دادند.

گزارش‌های مربوط به جلسات قبلی را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید.

گزارش کامل ایسنا از بیست و سومین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل ایسنا از بیست و یکمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل ایسنا از بیستمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل ایسنا از نوزدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱

گزارش کامل ایسنا از هجدهمین جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱ و...

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha