• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400121612338
  • خبرنگار : 71477

استرالیا از چین خواست به "اقدام جهانی" علیه جنگ روسیه بپیوندد

استرالیا از چین خواست به "اقدام جهانی" علیه جنگ روسیه بپیوندد

نخست‌وزیر استرالیا امروز (دوشنبه) ضمن اعلام اینکه چین باید به اظهارات خود مبنی بر ترویج صلح جهانی عمل کند و به تلاش‌ها برای متوقف کردن جنگ روسیه در اوکراین بپیوندد، هشدار داد که جهان در خطر تغییر شکل به دست "جرقه خودکامگی" قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا همچنین در مصاحبه‌ای مفصل گفت: حمله روسیه طبق برنامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور پیش نمی‌رود؛ ولادیمیر پوتینی که به گفته موریسون ظرفیت اینکه چقدر قادر خواهد بود به این جنگ "غیرقانونی" ادامه دهد، دست بالا گرفته است.

وی افزود: چین مدت‌ها ادعا داشت که به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ در جهان نقشی دارد و یکی از حامیان صلح و ثبات جهانی است. هیچ کشوری بیشتر از چین نمی‌تواند در پایان دادن به این جنگ هولناک در اوکراین تاثیر داشته باشند.

موریسون که دولتش درخصوص طیف وسیعی از مسائل با بزرگ‌ترین شریک صادراتی استرالیا اختلاف دارد، تاکید کرد: من از این بی‌تفاوتی و سکوت چین ناامید شده‌ام. وقتی زمان محکوم کردن این اقدامات روسیه بود، به حرف‌های دولت پکن گوش می‌دادم اما آنها سکوت سردی اتخاذ کرده‌اند.

چین بدون انتقاد از حمله روسیه، از کشورهای غربی خواسته به نگرانی‌های امنیتی "مشروع" روسیه احترام بگذارد. پکن خواستار دستیابی به راه حلی برای این بحران از طریق گفت‌وگو شده است.

روسیه کمپینی را که ۲۴ فوریه آغاز کرد، یک "عملیات نظامی ویژه" می‌داند و تاکید دارد که "هیچ قصدی برای اشغال اوکراین ندارد."

موریسون این عملیات را "نقض فاحش قوانین بین‌المللی" و "جدیدترین نمونه از نیت یک دولت خودکامه برای به چالش کشیدن اوضاع کنونی از طریق تهدید و خشونت" دانست.

اکثر کشورها تجارت با روسیه را قطع کرده و شرکت‌های پرداختی همچون "ویزا" و "مسترکارت" عملیات‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

موریسون گفت: اما چین تعرفه گندم برای روسیه را کاهش داده و احتمالا سیستم "یونیون پی" خود را در آنجا فعال خواهد کرد. این کار از نظر من کاملا با منافع بین‌المللی مغایرت دارد. می‌ترسم تا زمانی که آنها روی این موضوع شرط بسته باشند، خونریزی‌ها ادامه یابند.

اسکات موریسون که این اظهاراتش بیانگر شدیدترین انتقاد استرالیا از چین است، همچنین گفت: سکوت پکن بیانگر نزدیکی این کشور با روسیه است که پیامدهای گسترده‌ای داشته است. جرقه جدید خودکامگی به طور غریزی در جهت به چالش کشیدن و تنظیم مجدد نظم جهانی نمایان شده است.

موریسون در پاسخ به این سوال که آیا این حمله طبق برنامه پوتین پیش می‌رود یا خیر، گفت: شکی وجود ندارد که پوتین به آنچه که می‌خواست نخواهد رسید. به نظر من پوتین توانایی کشورش را در اینکه چقدر می‌تواند به این جنگ غیرقانونی ادامه دهد، دست بالا گرفته بود. مسیری که او پیش گرفته و سربازان جوان را به دل آتش می‌فرستد، نمی‌دانم در روسیه چه واکنشی خواهد داشت. مقاومت در اوکراین با گذشت زمان بیشتر خواهد شد. فکر می‌کنم که حفظ هر دستاوردی که تاکنون به طور بالقوه بدست آمده، بسیار دشوار خواهد بود.

نخست‌وزیر استرالیا که ائتلاف محافظه‌کارش در مه سال جاری میلادی با انتخاباتی رو به روست که به گفته اکثر نظرسنجی‌ها در آن شکست خواهد خورد، سال گذشته با آمریکا و انگلیس ائتلافی را حول محور زیردریایی‌های اتمی برای استرالیا تشکیل داد.

وی در این باره گفت که پایگاه‌های این زیردریایی‌ها در سواحل شرقی ساخته خواهد شد. این در حالی است که اکثر جمعیت استرالیا در سواحل شرقی این کشور سکونت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha