• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400121612491

کوچک انگاری آموزش و پرورش/بی توجهی به جایگاه شورای عالی در تصویب برخی قوانین

کوچک انگاری آموزش و پرورش/بی توجهی به جایگاه شورای عالی در تصویب برخی قوانین

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده است گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می‌ببینند و کوچک انگاری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، مهدی نویدادهم در پنل چالش‌ها و چشم اندازها در آیین بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین چالش پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش، چالش نظری و فلسفی است گفت: اینکه شورای عالی در دنیای متحول امروز چگونه می‌خواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد، بسیار مهم است. 

وی افزود: بارها با نیازهای روز برخورد می‌کردیم که قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا می‌آمدیم مصوبه‌ای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، می‌گذشت. 


دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید - دوران کرونا و پساکرونا- بازمی‌گردد گفت: بسیاری از نوآوری‌ها در گذشته امکان بروز پیدا نمی‌کردند، اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش ها و بسیار قابل تامل است.

نویدادهم افزود: نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده و یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمی‌شده است.

وی چالش دیگر را مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و گفت: متاسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده و به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می‌بینند و کوچک انگاری می‌کنند.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است. اگر بخواهیم دانش آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاش‌ها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.

نویدادهم افزود: یکی از راهکارها برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به روز است. اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تامل کرد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha