• دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121612623
  • منبع : بی بی‌ سی

اوکراین از رهبران غرب خواست به باز شدن "کریدورهای واقعی" کمک کنند

اوکراین از رهبران غرب خواست به باز شدن "کریدورهای واقعی" کمک کنند

معاون نخست‌وزیر اوکراین بار دیگر از روسیه خواست با گشایش کریدورهای بشردوستانه و خروج مردم از خاک اوکراین موافقت کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین امروز (دوشنبه) از روسیه خواست با گشایش کریدورهای بشردوستانه و خروج مردم از خاک اوکراین موافقت کند.

پیش از این، نیروهای مسلح روسیه آتش بس اعلام کردند تا ساکنان شهرهای کی‌یف، ماریوپل، خارکیف و سومی بتوانند شهرها را ترک کنند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات ویژه در اوکراین شش کریدور بشردوستانه از جمله به سمت Zaporizhzhia و Poltava اوکراین باز کردند.

ورشچوک در یک نشست خبری گفت که تخلیه افراد از جمله شهروندان کشورهای خارجی و بیش از ۲۰۰۰ دانشجو باید منحصراً به شهرک‌های واقع در خاک اوکراین انجام شود.

او از رهبران فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده خواست تا به باز کردن کریدورهای انسانی "واقعی" کمک کنند.

تاکنون دو تلاش برای باز کردن مسیری که به غیرنظامیان اجازه تخلیه از شهر ماریوپول در جنوب شرق اوکراین را بدهد، شکست خورد.

مقامات اوکراین دلیل شکست ایجاد مسیر خروج برای غیرنظامی در ماریوپول را ادامه بمباران این شهر توسط روسیه در طول ساعات آتش‌بس اعلام کرده بودند.

مقامات اوکراینی می‌گویند پیشنهاد مسکو برای باز کردن دالان‌هایی انسانی که خروجی آنها به خاک بلاروس و روسیه منتهی می‌شود کاملا غیراخلاقی است.

این واکنش در حالی مطرح می‌شود که وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه از بازگشایی چند دالان بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای کی‌یف، خارکیف و ماریوپل خبر داده بود.

سخنگوی دولت اوکراین ضمن مخالفت با پیشنهاد مسکو برای تعیین نقطه خروجی این دالان در خاک بلاروس و روسیه تاکید کرده است که شهروندان کشورش باید از طریق خاک کشورشان به مکان‌های امن تخلیه شوند.

معاون نخست وزیر اوکراین در این خصوص گفت که کی یف از پذیرش چنین دالان‌های بشردوستانه‌ای که وی آنرا «غیرقابل قبول» خواند، خودداری می‌کند.

اما جیمز کلورلی، از مدیران ارشد وزارت خارجه انگلیس، طرح‌های روسیه برای یک آتش‌بس موقت برای دسترسی غیرنظامیان به کریدورهای بشردوستانه که به بلاروس یا روسیه منتهی می‌شود را "غیرقابل باور" خواند.

مدیرکل اروپا و آمریکای شمالی وزارت خارجه بریتانیا گفته است پیشنهاد خروج به سوی کشوری که در حال حاضر کشور شما را ویران می‌کند، بیهوده است.

وی بار دیگر دورنمای اعمال منطقه پرواز ممنوع ناتو بر فراز اوکراین را رد کرد و گفت که ولادیمیر پوتین در تلاش است ناتو را به درگیری بکشاند.

او گفت که بریتانیا کمک به اوکراینی‌ها برای دفاع از خود را با حمایت اقتصادی و بشردوستانه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha