• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400121713599
  • خبرنگار : 30057

استفاده تنها "۵ درصدی" از ظرفیت ۷۵۰ پژوهش‌سرا به دلیل نبود تجهیزات

استفاده تنها "۵ درصدی" از ظرفیت ۷۵۰ پژوهش‌سرا به دلیل نبود تجهیزات

وزیر آموزش و پرورش محدود شدن آموزش در محیط کلاس را از چالش‌های این وزارتخانه دانست و گفت: در حال حاضر ۷۵۰ پژوهش‌سرا راه‌اندازی شده که تنها ۵ درصد از ظرفیت آن استفاده می‌شود و دلیل آن کمبود تجهیزات آزمایشگاهی است.

به گزارش ایسنا، یوسف نوری در افتتاحیه سال بین‌المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از کودکی تا پایان دوره متوسط را پوشش می دهد، افزود: واجب التعلیم های ما حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن هستند و قطعا پیش از دبستان حدود ۸ میلیون نفر است، ضمن آنکه حدود ۲ میلیون باب مدارس غیر دولتی و آموزشگاه‌های آزاد علمی و کانون داریم و از سوی دیگر معلمان شاغل و پیشکسوت نیز در این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه این ظرفیت بزرگی است، اظهار کرد: تاثیر این دوره برای ترویج علوم پایه از همه دوره‌های آموزشی بیشتر است ولی ما با مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

نوری چالش عمده نظام وزارت آموزش و پرورش را رویکرد آن دانست و اظهار کرد: رویکرد نظام آموزشی ما، رویکردی است که از بیرون به ماتحمیل شده و آن تربیت برای "کنکور" است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با این رویکرد ما به یک روش حافظه محوری در کوتاه مدت رسیدیم، یادآور شد: از سوی دیگر جامعه به گونه‌ای بازار سازی کرده تا به رشته‌هایی پرداخته شود که درآمد آنها آنی و سریع است.

نوری خاطر نشان کرد: ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اتفاقی افتاد که بر اساس آن عملکرد ۳ سال آخر دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود و سوالات کنکور نیز به تشریحی تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق اهداف باید مبتنی بر سند تحول حرکت کنیم، گفت: از سوی دیگر نیاز داریم تا برنامه درسی را تغییر دهیم ولی شاهدیم که ارزشیابی‌ها در آموزش و پرورش مبتنی بر این سند نیست.

نوری چالش دیگر آموزش و پرورش را در حوزه محتوای درسی نام برد و ادامه داد: محتوای درسی در مدارس، کتاب است و آموزش تنها محدود به محیط کلاس شده این در حالی است که در این وزارتخانه ۳۵۲ اردگاه وجود دارد که می تواند زمینه آموزش مباحثی چون زمین‌شناسی باشد.

نوری، وجود ۷۵۰ پژوهش‌سرا را از دیگر ظرفیت‌هایی دانست که می‌توان برای آموزش مدارس از آنها بهره‌برداری کرد، ادامه داد: تنها از ۵ درصد این ظرفیت استفاده می شود که دلیل آن نبود تجهیزات آزمایشگاهی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha