• سه‌شنبه / ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1400121713765
  • خبرنگار : 71553

در گفت وگو با ایسنا اعلام شد

کاهش کانون بیماری های تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک

کاهش کانون بیماری های تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک

سازمان دامپزشکی کشور از کاهش کانون های بیماری تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۱۴۰۰خبر داد.

امین اسدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقدامات انجام شده در راستای کنترل بیماری های دامی منجر به کاهش کانون های تب برفکی شده است، گفت: سال ١٣٩٩، ۹۲۵ کانون تب برفکی گاوی  و ۶۸۴کانون تب برفکی گوسفندی در کشور شناسایی شد و این تعداد کانون تب برفکی گاوی در سال ۱۴۰۰ در  ۵۰۱ و در گوسفندی به ۱۱۱ کانون رسید.

وی ادامه داد: با واکسیناسیون حدود ۹۰درصد از جمعیت دام سبک کشور علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک میزان کانون این بیماری هم کاهش یافته است؛ به طوری که در سال ١٣٩٩ تعداد کانون های شناسایی شده از ۵۵۴ به  ۲۵۷ کانون در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

مدیر روابط عمومی سازمان دامپزشکی‌کشور اضافه کرد:در راستای دستیابی به اهداف بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه و کنترل بیماری های دامی، مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه های مرجع  با تمرکز زدائی، تسهیل و تسریع فرآیندهای تشخیص بیماری های دام به منظور افزایش سرعت پاسخ دهی آزمایشگاه های تابعه سازمان دامپزشکی در ادارات کل استان ها خدماتی را ارائه می دهند.

وی در ادامه گفت: این مراکز در راستای کوتاه تر کردن زمان به اجرا درآمدن عکس العمل های بهداشتی پیشگیرانه در هنگام  بروز بیماری های دام و طیور به ویژه عوامل بیماری‌زای حاد با سرعت انتشار بالا و یا دارای مخاطره بیماری مشترک با انسان به آموزش، تجهیز، راه اندازی آزمون تشخیص مولکولی و سرولوژی بیماری های تب برفکی، آبله گوسفندی و بزی و بیماری لومپی اسکین، طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR)، مشمشه در تک سمیان اقدام می کنند.

به گفته وی ۶ استان کشور در گستره جغرافیای مناسب و با قابلیت پوشش الزامات تشخیصی بیماری های مذکور با استاندارد کیفی بین المللی، مجهز به این توانمندی و قادر به ارائه خدمت شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha