• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: اندیشه امام و رهبری
  • کد خبر: 1400121814190
  • منبع : مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

سلسله یادداشت های تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

درخشه: الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت، الگوی بومی پیشرفت است

درخشه: الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت، الگوی بومی پیشرفت است

یک عضو اندیشکده سیاست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را باید یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در مسیر مشخص شدن مسیر پیشرفت کشور ارزیابی کرد.

به گزارش ایسنا، جلال درخشه رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور گفت: بی‌تردید، یکی از مسائل اساسی جوامع بشری در جهان جدید، توسعه و پیشرفت است؛ موضوعی که به تدریج در قرن بیستم و به‌ویژه در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به دغدغه مشترک اکثر کشورهای توسعه‌نیافته درآمد. برای پاسخگویی به این دغدغه مهم، الگوهای مختلف توسعه شکل گرفت.

استاد دانشگاه امام صادق ادامه داد: امروزه، مبانی توسعه، دربرگیرنده الگوها، نظریه‌ها و اهدافی است که در پی توضیح چگونگی پیشرفت کشورها است؛ اما باید توجه کرد که هر جامعه برای رسیدن به جایگاه مناسب و کسب پیشرفت، باید الگویی متناسب با شرایط و ویژگی‌ها، استعدادها، امکانات و الزامات بومی خود در عرصه‌های گوناگون، طراحی و انتخاب نماید. به عبارت دیگر، نمی‌توان برای وصول به هدف توسعه ملی و تاریخی، صرفاً الگویی یک‌بُعدی را مد نظر قرار داد. زیرا چنین توسعه‌ای، نامتوازن و ناهمگون خواهد بود. بنابراین، برای جامعه ایران -که به دنبال تمدن‌سازی نوین اسلامی و ایرانی است- پیشرفت باید دارای ابعاد گوناگون و مطابق با نیازها و شرایط بومی آن باشد؛ از این رو، در جهت ساخت‌مند نمودن این مهم، الگویی کامل و همه‌جانبه طراحی شد؛ الگویی که بر انگاره‌ها و اهداف جامعه ایرانی شکل گرفته است.

عضو اندیشکده سیاست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه تصریح کرد: از این منظر، تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را باید یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در مسیر مشخص شدن مسیر پیشرفت کشور در جهت تحقق آرمان‌های تاریخی ملت ایران و انقلاب اسلامی ارزیابی نمود؛ الگویی که باید راهنمای عملی نظام تلقی شود.

درخشه عنوان کرد: مرکز الگوی اسلامی‌ ایرانی پیشرفت، با بهره‌برداری گسترده و عمیق از تجربه نظام و صاحب‌نظران، اکنون این فرصت را مهیا کرده تا برای تعالی و پیشرفت جامعه ایرانی، الگوی بومیِ اسلامی‌ایرانی پیشرفت، اجرا شود و راهنمایی برای پیشرفت کشور باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۵ ۱۱:۲۶

مبانی ایران‌شناختی سند الگو که وجه ایرانی و سرزمینی آن را تبیین می‌کند یکی از نوآوری‌های آن است که در اسناد پیشین، نظیر ندارد.