• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121814221
  • خبرنگار : 71660

نخست‌وزیر سوئد: پیوستن به ناتو امنیت اروپا را بی‌ثبات می‌کند

نخست‌وزیر سوئد: پیوستن به ناتو امنیت اروپا را بی‌ثبات می‌کند
«ماگدالنا آندرسون»، نخست وزیر سوئد

نخست وزیر سوئد درخواست‌ پیوستن به ناتو را رد کرد و گفت اکنون چنین درخواستی امنیت اروپا را "بی‌ثبات" می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سوئد از سال ۱۸۱۴ وارد جنگ نشده و سیاست خارجی خود را بر "عدم مشارکت در ائتلاف‌های نظامی" بنا کرده است، اما در سال های اخیر با افزایش تنش‌های مربوط به روسیه در منطقه بالتیک، روابط "نزدیک‌تری" با ناتو ایجاد کرده است.

پس از حمله روسیه به اوکراین که مسکو آن را "عملیات ویژه نظامی" نامیده است، درخواست‌ها از سوئد و فنلاند جهت پیوستن به ناتو افزایش پیدا کرده است.

«ماگدالنا آندرسون»، نخست وزیر سوئد، به خبرنگاران گفت: اگر سوئد در این وضعیت تصمیم بگیرد که به ناتو بپیوندد، این منطقه از اروپا را "بی‌ثبات" خواهد کرد و موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.

وی افزود: من در تمام این مدت صراحتا اعلام کرده‌ام که بهترین مسئله برای امنیت سوئد و امنیت این منطقه از اروپا این است که دولت یک "سیاست بلندمدت، سازگار و قابل پیش‌بینی" دارد و این "اعتقاد مستمر" من است.

روسیه نمی‌خواهد فنلاند یا سوئد به ناتو بپیوندند و همچنین چندی پیش، مسکو آخرین هشدار خود را درباره "پیامدهای جدی نظامی-سیاسی" در صورت پیوستن به این ائتلاف اعلام کرد.

اظهارات نخست وزیر سوئد پس از دیدار با رهبران احزاب مخالف برای بحث در مورد "بدتر شدن وضعیت امنیتی" بیان شد.

نظرسنجی روز جمعه توسط Demoskop و به سفارش روزنامه آفتونبلادت نشان داد که ۵۱ درصد از سوئدی‌ها موافق عضویت در ناتو هستند، در حالی که در ماه ژانویه ۴۲ درصد موافق این قضیه بوده‌اند. همچنین، ۲۷ درصد از شرکت کنندگان مخالف پیوستن به ناتو هستند، در حالی که در گذشته این رقم ۳۷ درصد بود.

همچنین فایننشال تایمز گزارش داد که برخی از تحلیلگران و مفسران، از انتخاب واژگان نخست وزیر سوئد انتقاد کردند. «آنا دالبرگ»، سردبیر سیاسی روزنامه اکسپرسن، با اشاره به استفاده نخست وزیر از کلمه "بی‌ثبات کننده" گفت: «چرا نخست وزیر دیدگاه کرملین را می‌پذیرد؟»

«اولف کریسترسون»، رهبر حزب میانه‌رو سوئد، اظهارات نخست وزیر این کشور را "تاسف بار" خواند و افزود که آن‌ها به ایجاد یک شکاف بین سوئد و فنلاند آن هم به "روشی خطرناک" دامن می‌زنند.

روز یکشنبه نخست وزیران کشورهای سوئد و فنلاند درخصوص حمله روسیه به اوکراین اعلام کردند که هر دو کشور "همکاری امنیتی" خود را بیشتر تقویت خواهند کرد اما "هیچ تعهدی" نسبت به پیوستن به ناتو ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۳:۵۷

آدم عاقل به این شیرزن میگن که کشورشو بازیچه ابرقدرتها نمی کنه نه زلنسکی که با ماجراجویی به دام ناتو افتاد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۲۱:۱۷

یعنی تو هم عاقلی 🤔

avatar

دقیقا درودبر این شیرزن غیور،،،اروپابداندترامپ هنوزنمرده که برای این اروپاییان پشیزی ارزش قایل نیست وکلازیرقراردادوتعهدووو میزندبرایش تعهدمصحک هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۰:۳۶

درسته ، ولی بهتره بگیم به دام آمریکا افتاد ، آمریکا از نظر نظامی و اقتصادی در وضعیت فرسایشی افتاده و داره با ایجاد ائتلاف های مختلف نظامی در سراسر دنیا با کشورهای کوچک تر ، اون کشورها رو قربانی امنیت خودش میکنه و گوشت جلو گلوله ، همچون اوکراین، چک ، بحرین ، تایوان و دیگر کشورهای کوچک اروپا ، خاورمیانه ، آسیای شرقی و .. اگر این کشورها یکم شجاعت و تدبیر داشته باشند همچون سوئد در دام آمریکا نمی افتند .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۲:۰۰

اگر زلنسکی هم عقل داشت همین کار را میکرد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۵:۱۶

نه، آدم عاقل به تو میگن که هرچی دم دستت بیاد میخوری.... شیرین عقل

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۱۹:۲۲

شیرزن نیست کلا اروپاییان بعد از هیتلر ترسو شدن در برابر روسها

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۲۰:۲۰

درود بر شما خانم این عاقلانه ترین تصمیم بود ، آمریکا براتون نون و آب نمیشه امروز وارد ناتو میشید چهار روز بعد آمریکا صدتا دردسر براتون درست می‌کنه و الان هم آمریکا از اینکه خودشو رهبر بلامنازعه جهان میدونسته و دو دهنی بزرگی از روسیه خورده نمیدونه چه بکنه به امید اینکه یه روز از خواب بیدار بشیم و اعلام کنن واشنگتن دیگه وجود نداره با خاک یکسان شده تا مابقی مردم جهان به زندگی واقعی خودشون دست پیدا کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۸ ۲۲:۲۱

کار درست را می‌کنه اصلا بعد از فروپاشی شوروی ناتو هم باید چیده میشد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۰۰:۵۸

آفرین به این خانم نخست وزیر سوئد اینقدر فهم وسیاست دارد که نمی خواهد کشور خود را درگیر جنگهای خانمانسوز بکند وبازیچه قدرت‌های جهانی شود و مستقل تصمیم می گیرد ومثل رئیس جمهور دلقک اوکراین نیست که کشور خود را با دودستی ویران کرد ومردم را آواره دیگر کشورها کرده

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۰۱:۰۴

درود بر او فقط همین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۰۱:۵۴

آفرین به این شیرزن دانا هرگز نمی‌خواهد کشور و مردمش بازیچه قدرتهای بزرگ شوند نه زلنسکی یهودی که کشورش را به باتلاقی فرو برد که آخر جنازه ی اورا از منجلاب مگه بیرون بکشن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۲:۳۴

این زن باید به افکار عمومی کشورش توجه کنه نه با خودکامگی نظر بده!!!! اون با رای همون ملت ش به این مقام و جایگاه رسیده!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۳:۵۵

شرافت در اروپایی ها هم هست احسنت یک حرف حق در اروپا شنیدیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۴:۳۲

ناتو باید منحل بشه و اونایی که حتما الان میان بگن روسیه به اوکراین حمله کرد ناتو کمکش کرد این جنگ بخاطر این بود که ناتو توافق اینکه به سمت روسیه پیشروی نمی کنه رو نقص کرد و اوکراین میخواست عضو ناتو بشه که امریکا از عمد این کارو کرد چوننننننکه الان محبوبیت باید در امریکا به شدت افزایش پیدا کرده چون از اوکراین حمایت کرد و کسی این وسط نگا نمیکنه که خودش اتش جنگ رو با تصمیم اینکه اوکراین رو عضو ناتو کنه شعله ور کرد و در ضمن این کار زلنسکی استقلال طلبی نیست دیوانگی هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۱۴:۴۱

حرف از بی ثباتی می زنه هنوز کجای کارید چند سال دیگه صبور باشید آن وقت می فهمی بی ثباتی یعنی چه یه شیش سال دندان رو جیگر بزارند اروپایی ها بعدا متوجه می شوند بی ثباتی یعنی چه ###

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۱۹ ۲۲:۱۷

امروز دنیا در قرن ۱۹ میلادی نیست سلاح های نظامی بسیار خطرناک و نامتعارف شدند بوجود آمدن ائتلاف هایی مثل ناتو برای جلوگیری از تجاوز دیگران لازم و ضروریست‌.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۳:۳۶

این جنگ سر همین ناتو بوجود اومده یجوری حرف میزنی انگار ناتو میاد کمک ایران

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۰ ۰۱:۳۳

میدونه بهترین کار برای امنیت کشورش اینه که تنش درست نکنه، اون نسبت به من وشماکه داخل ایران هستیم شرايط مملکت خودش رو بهتر تشخیص میده

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۰ ۰۸:۴۰

آمریکا برای دنیا خطرناک تر بوده تا روس ها، توی این دهه های اخیر کی جنگ به راه انداخته؟ تفکر هم خوبه اگر از منافقین نباشی