• چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400121814684
  • خبرنگار : 71461

گزارشی از فعالیت‌های ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سالگرد تاسیس

گزارشی از فعالیت‌های ستادهماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سالگرد تاسیس

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور از دغدغه بچه‌های مسجد برای ایجاد فضای معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تا مشارکت چشمگیر علاقمندان به طرح آموزش رایگان هنر و ثبت‌نام بیش از ۱۷۰۰ نفر در کانون‌ها نکاتی را بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی -رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور- به مناسبت ۱۸ اسفندماه سالگرد تاسیس کانون‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد مهم‌ترین دستاورد این مجموعه پس از ۲۹ سال گفت: به نظر بنده امروز مهم‌ترین دستاورد شبکه مومنانه مساجد این است که قشر عظیمی از نوجوانان، جوانان و خانواده‌های آنها را تحت پوشش قرار داده است. در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر درگیر شبکه کانون‌ها هستند که دو و نیم میلیون به طور مستقیم عضو شبکه مساجد هستند که از این میان یک و نیم میلیون بین سنین ۱۵ تا ۴۰ سال یعنی جمعیت جوان کشور بوده که مجموعا با خانواده‌های خود به مرز ۱۰ میلیون نفر می‌رسند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های گذشته این شبکه از بچه‌های مساجد در فضای مجازی نیز اتفاقات خوبی را رقم زده و قالب فرهنگی خوبی در مساجد و بین خانواده‌ها ایجاد شده است.

به گفته وی افتخار ما امروز این است که از هر نقطه کشور برای بچه‌های مسجد شرایط کار فرهنگی آماده است و در امر آموزش مشکلی نداریم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خاطرنشان کرد: تا به امروز کانون‌ها رسمیت نداشتند و حتی ستاد نیز از سال ۱۳۹۷ با تصویب اساسنامه رسمیت پیدا کرد، خوشبختانه امسال نیز کانون‌ها رسمیت پیدا کردند و هرکانون می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت کارهای ثبت رسمی خود را انجام داده و از قالب یک شخص حقیقی به شخص حقوقی تبدیل شود.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در ادامه درباره اقدامات کانون‌ها در عرصه جهاد تبیین که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، تصریح کرد: بزرگترین فضای تبیین در عرصه انقلاب و دین «مسجد» است و زیست بوم کانون‌های مساجد یک فضای گسترده برای تبیین فراهم آورده است و هرکسی می‌تواند ایده و طرح و حتی فعالیت خود را در سراسر کشور در سامانه بچه‌های مسجد بارگذاری کند و این خود یک محل بزرگی برای فعالیت در عرصه تبیین است.

وی افزود: البته در گذشته ۵۰ دوره آموزشی و در حال حاضر نیز ۷۰ دوره آموزشی را نیز داریم که با استقبال خوبی هم مواجه شده و تا به امروز ۹۰۰ هزار نفر در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند که این ظرفیت خوبی برای عرصه تبیین به شمار می‌رود.

عضو شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین در خصوص برخی از برنامه‌های این ستاد در سالگرد تاسیس کانون‌ها(۱۸ اسفندماه) خاطرنشان کرد: امسال یکی از مباحث ما اقدام در امر آموزش‌های فرهنگی هنری رایگان مناطق محروم بود که مورد تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بوده و خوشبختانه دوره‌های آموزشی را سریعا کلید زدیم. جای بسی خوشحالی دارد که بخش عمده‌ای از اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آموزش رایگان هنر توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد رقم خورد.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در این خصوص با ارائه گزارشی تصریح کرد: تا به امروز ۲۷۰ هزار نفر برای آموزش رایگان هنر ثبت‌نام کردند که در فاز اول ۱۷۰۰ نفر از سوی کانون‌های مساجد تحت پوشش آموزش قرار گرفتند.

وی همچنین افزود: کل کشور از ابتدای این هفته مراسم‌های ویژه سالگرد کانون‌ها را داشتند که می‌توان به دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان‌ها، اعلام برگزیدگان فهما، اعلام استان‌ها برتر در رواق‌های دوازده‌گانه کانون و... اشاره کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بچه‌های مسجد را ایجاد فضای معنویت و اخلاق براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی قلمداد کرد و افزود: در این راستا تاکنون فعالیت‌های مختلفی به منصه ظهور رسیده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری طرح ملی سه‌شنبه های تکریم اشاره داشت که دومین سال برگزاری خود را با محور تجلیل از مادران شهدا، مادران فعال و موفق در عرصه‌های مختلف که علاوه بر مادری برای پیشبرد اهداف جامعه اسلامی فعالیت می‌کنند، قرار داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی گفت: از سوی دیگر برگزاری طرح «شنبه های کتاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه از دیگر فعالیت‌هایی بود که با استقبال اعضای کانون‌ها در مساجد برگزار شد؛ این طرح هرهفته شنبه‌ها با معرفی یک جلد کتاب و نقد آن از سوی اهل مسجد و اعضای کانون‌ها برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین به فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در عرصه تولید فیلم، مستند و همچنین سرود اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره «طنین مسجد» از جمله دستاوردهای کانون‌ها است که با هدف کشف استعدادهای مسجدی در عرصه فیلم‌سازی برگزار می‌شود؛ همچنین اجرای طرح ملی تهیه و تولید فیلم مستند از ۳۳ روستای شاخص فرهنگی، از سوی دیگر تولید و اجرای بیش از ۲۰۰ سرود از سوی اعضای کانون‌ها در سراسر کشور اقدام دیگری بود که به صورت تخصصی به مرحله اجرا رسید و در سطح رسانه ملی و شبکه‌های استانی بازتاب داشته و پخش شد؛ در این عرصه برگزاری جشنواره سرود «سردار آسمانی» با استقبال فراوانی از سوی بچه‌های مسجد مواجه شد و آثار فاخری به جشنواره رسید.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در پایان ابراز امیدواری کرد بچه‌های مسجد در راستای تحقق روزافزون اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تحقق جهاد تبیین بیش از پیش در عرصه‌های مختلف بدرخشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha