• جمعه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400122015884
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۹و۲۰ اسفند

هفدهمین سفر استانی رئیسی/توییت‌های مذاکراتی/توصیه‌های رهبری درباره جهاد تبیین

هفدهمین سفر استانی رئیسی/توییت‌های مذاکراتی/توصیه‌های رهبری درباره جهاد تبیین

در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم/ مذاکرات وین/ تغییر ساعت رسمی و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی در روزهای پنج شنبه و جمعه، نوزدهم و بیستم اسفند ماه ۱۴۰۰ ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم صبح امروز عازم استان مازندران شد.

رئیس جمهور در بدو ورود به استان مازندران در فرودگاه ساری با بیان اینکه این استان از ظرفیت‌های گسترده و متنوع اقتصادی برخوردار است، گفت: بی تردید با برنامه ریزی دقیق و حساب شده می‌توان از ظرفیت‌های گسترده استان مازندران نه فقط به نفع آبادانی این استان بلکه برای کشور استفاده کرد.

بازدید از بندر و اسکله امیرآباد یکی از برنامه های سفر آیت الله سیدابراهیم رئیسی به مازندران بود که در جریان این بازدید، ضمن گفتگو با مسئولین این منطقه از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیت‌های آن قرار گرفت و تاکید کرد: با توجه به اهمیت و موقعیت منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد، ضرورت توسعه ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی این بندر باید مورد توجه قرار گیرد.

دیگر اخبار مرتبط را در می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

زمینه‌های طبیعت‌گردی با رعایت ملاحظات زیست محیطی در منطقه میانکاله فراهم شود

تاکید رئیسی بر سالم‌سازی و تأمین امکانات رفاهی و بهداشتی سواحل

دستور رئیسی برای راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ساری در ۶ ماه آینده

دولت به دنبال مبارزه ریشه‌ای و علمی و تخصصی با فساد است

***

در ادامه تلاش ها و رایزنی ها  برای احیای توافق هسته ای در مذاکرات وین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود با اشاره به گفت وگوی مفید و سازنده با جوزف بورل نوشته است: تلاش ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند. نتیجه مذاکرات وین را توافق جمعی تعیین می کند و نه رویکرد یک جانبه! تلاش مشترک نیاز است. این منطق و عقلانیت است که باید غلبه داشته باشد.»

 از طرف دیگر دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان معتقد است که آمریکا اراده‌ای برای دستیابی به توافق قوی و قابل دفاع ندارد.

دریابان علی شمخانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

در همین رابطه رئیس جمهور هم در توییتی با تاکید بر اینکه مذاکرات براساس چارچوب تعیین‌شده از سوی رهبری دنبال می‌شود، افزود: دولت در گام اول، خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به دنبال رفع تحریم‌ها است. دولت مردمی مذاکرات را کاملاً براساس چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری دنبال می‌کند و از هیچ یک از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

مکث در گفتگوهای وین به دلیل عوامل خارجی هم خبری بود که جوزپ بورل ساعاتی پیش در صفحه توییتر خود منتشر کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: به دلیل عوامل خارجی به مکث در گفتگوهای وین نیاز است. نهایی اساسا آماده و روی میز است.به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و توافق ادامه خواهم داد.

در همین رابطه سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در توییتی اعلام کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

خبرهای دیگر با محوریت مذاکرات را در لینک های زیر بخوانید.

مسائل دشوار کمی در مذاکرات وین باقی مانده است

هیچ تحریمی نمی‌تواند مانع از رشد مردم ایران شود

تعامل با روسیه در مذاکرات وین را به مسئله تحریم‌های مسکو ربط نخواهیم داد

باید خیلی زود در مذاکرات وین به توافق رسید

***

توضیحات ابوالفضل ابوترابی در  پی انتشار خبری به نقل از وی در فضای مجازی  مبنی بر اینکه "قانون تغییر ساعت رسمی کشور لغو شده و از سال ۱۴۰۱ ساعت قدیم و جدید وجود نخواهد داشت" از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: این  مطلب که به نقل از بنده پخش شده است، صحیح نیست. هنوز چیزی در مجلس درخصوص لغو قانون تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب نمایندگان نرسیده است.

نمایندگان مجلس خبرگان رهبری هم در پایان نهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری (دوره پنجم) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی(ره) با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از این دیدار، تصویب بودجه‌ای سنگین در مجلس شورای اسلامی برای جهاد تبیین را غلط و بی‌نتیجه خواندند و گفتند: من با این شیوه برخورد با مسائل موافق نیستم و تجربه گذشته نیز نشان می‌دهد این بودجه‌ها غالباً هدر می‌رود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین دولت و مجلس را موظف به عمل به ضوابط قانونی دانستند و افزودند: دولت باید از قوانین مجلس تبعیت کند و مجلس نیز مطلقاً در کار اجرا وارد نشود.

در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران هم حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی بالاترین فساد را ایجاد یاس نسبت به انقلاب و نظام دانست و گفت:  پیشرفت های علمی، نفوذ منطقه ای و غیره در چهل سال گذشته را ندیدن ظلم است. برخی بی خبران با کسانی که صد سال کار کرده اند، انقلاب ما را مقایسه می کنند در حالی که ما در این چهار دهه با ترور و تحریم و جنگ مواجه بودیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha