• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400122116312
  • خبرنگار : 71663

درخواست دیوان کیفری بین‌الملل از طرف‌های جنگ اوکراین درباره حمایت از غیرنظامیان

درخواست دیوان کیفری بین‌الملل از طرف‌های جنگ اوکراین درباره حمایت از غیرنظامیان

دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌الملل، از طرف‌های درگیر در اوکراین خواست از استفاده از سلاح‌های سنگین و انفجاری قوی در مناطق پرجمعیت خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از آی ۲۴، کریم خان، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری، جمعه در ارتباط با بحران اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اگر حملات عمدا علیه غیرنظامیان یا علیه اموال آنها باشد، این یک جنایت است.

وی در این بیانیه‌ افزود: قویاً از طرف‌های درگیر می‌خواهم که از استفاده از سلاح‌های انفجاری سنگین در مناطق پرجمعیت خودداری کنند.

کریم خان اضافه کرد که وقایع روزهای اخیر مرا وادار کرد تا بار دیگر تاکید کنم که همه شرکت کنندگان در این درگیری باید به صورت تمام و کمال به قوانین حقوق بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند.

دادستان دیوان کیفری بین‌المللی هفته گذشته پس از موافقت ۳۹ کشور عضو دیوان کیفری بین‌المللی، تحقیقاتی را درباره وضعیت اوکراین آغاز کرد.

در همین راستا وی، جمعه اعلام کرد که دو کشور دیگر، ژاپن و مقدونیه شمالی نیز از این تحقیقات اعلام حمایت کردند.

اوکراین معاهده "رم" که همان اساسنامه دادگاه کیفری بین المللی می‌باشد را امضا نکرده است، اما در سال ۲۰۱۴ به طور رسمی صلاحیت دادگاه را در مورد جنایات ارتکابی در قلمرو خود به رسمیت شناخت.

با این حال روسیه در سال ۲۰۱۶ از این معاهده خارج شد و این بدان معنی است که دادگاه کیفری بین‌المللی تنها پس از دستگیری روس‌ها در قلمرو کشوری که صلاحیت آن را به رسمیت می‌شناسد، توانایی پیگرد قانونی آنها را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۱ ۱۰:۴۶

ای بابا کریم خان : اینکه نشد موضع گیری!! چرا؟70سال تجاوز و اشغالگری فلسطین و کشتارهای دسته جمعی و نسل کشی و کودک کشی شامل این اظهار نظر شما نمیشود؟؟!!همین طور افغانستان20سال 11سال سوریه 8سال یمن چندین سال لیبی و سودان و.....در حالیکه از جنگ بین روسیه و اکراین تنها 17روز میگذرد چرا؟....چرا؟؟؟