• شنبه / ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400122116822
  • خبرنگار : 99999

وزیر خارجه طالبان در آنتالیا: درباره زمان تشکیل حکومت فراگیر، پیش‌بینی نمی‌توانیم بکنیم

وزیر خارجه طالبان در آنتالیا: درباره زمان تشکیل حکومت فراگیر، پیش‌بینی نمی‌توانیم بکنیم

امیرخان مقتی، وزیر خارجه طالبان در مجمع دیپلماسی آنتالیا در مورد چشم‌انداز ایجاد دولت فراگیر گفته است که با اصلاحات در حکومت طالبان امیدوار است که "آهسته آهسته حکومت کامل شود،" و افزود که "اینکه تا چه‌وقت این کار انجام می‌شود، پیش‌گویی" نمی‌توانیم کرد.

به گزارش ایسنا، او این اظهارات را در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی بیان کرد و افزود که شاید کشورها بنا به "مجبوریت‌هایی" اعلام نمی‌کنند اما "تعامل" با حکومت طالبان "مثل حکومت به رسمیت شناخته شده" است.

متقی در سخنرانی خود در یک پنل این مجمع نیز گفت که "تمام کارمندان دولت قبلی با ما کار می‌کنند، و تنها سران حکومت قبلی فرار کردند. در تمام دنیا وقتی کسانی انتخابات را می‌برند تمام جناح‌ها را وارد حکومت نمی‌کنند، پس چرا از طالبان درخواست‌ متفاوتی مطرح می‌شود."

هیات طالبان به دعوت ترکیه در دومین مجمع دیپلماسی آنتالیا شرکت کرده که از ۱۱ تا ۱۳ در ترکیه با حضور مقام‌های کشورها، دیپلمات‌ها، فعالان مدنی و کارشناسان برگزار شده است.

متقی در حاشیه جلسات با شماری از وزیران خارجه کشورهای دیگر خوش‌وبش کرده است و دیدارهای سه جانبه با وزیر خارجه قطر و نماینده ویژه آمریکا داشته است.

در حالی که جامعه جهانی و همسایگان افغانستان بر ایجاد دولت فراگیر توسط طالبان همچنان تاکید کرده‌اند، و آن را شرط اصلی به رسمیت شناختن دولت جدید در افغانستان دانسته‌اند.

اما متقی گفته‌های پیشین خود را بازهم تکرار کرد که "اگر فراگیربودن این است که نماینده همه اقوام در حکومت باشند، در کابینه ما نماینده همه اقوام هستند و از همه ولایت‌ها کسانی حضور دارند."

به گزارش بی.بی.سی متقی مدعی شد که در هفت ماه گذشته توانسته‌ایم اقتصاد و پول افغانستان را از سقوط نجات دهیم.

این در حالی است که بنا به گزارش نهادهای بین‌المللی اقتصاد افغانستان در شرف سقوط کامل قرار دارد و بانک‌های افغانستان به خاطر کمبود نقدینگی از فعالیت‌های عادی خود باز مانده‌اند.

افغانستان با قحطی عمومی مواجه شده و بیش از نیمی از جمعیت کشور به کمک‌های فوری غذایی نیاز دارند.

وزیر خارجه طالبان گفت که از کمک‌های بشردوستانه کشورها به افغانستان "قدردانی" می‌کنیم.

او گفت که "حتی یک نفر" هم افغانستان تحت تسلط امارت اسلامی را به دلایل سیاسی" ترک نکرده و نمی‌کنند و موج مهاجران فقط به دلیل اقتصادی این کشور را ترک می‌کنند.

وزیر خارجه طالبان گفت که "تمام شرایط به رسمیت شناختن را تکمیل کرده ایم." و خواستار به رسمیت شناخته شدن توسط جامعه جهانی شد و افزود که "جرم ۴۰ میلیون افغان چیست که مورد تحریم دنیا قرار گرفته‌اند. آیا هیچ دولت انقلابی دیگری در جهان وجود ندارد."

متقی تاکید کرد که به جای استفاده از "اهرم‌های فشار" دنیا بهتر است با دولت طالبان "همکاری" کند.

او در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی مدعی شد که "نیروهای مخالف طالبان وجود ندارند، البته شخصیت‌های مخالف وجود دارند که در بیرون از افغانستان هستند و ما به همه پیام داده‌ایم که به کشور عزیز خود بیایند."

فاطمه گیلانی، عضو تیم مذاکرات صلح دولت پیشین افغانستان نیز در سخنانی در این مجمع گفت که "ما باید خوشبین باشیم، دیگر وقت نداریم که به مشکلات گذشته بپردازیم." او افزود که "من با متقی موافقم که افغانستان حالا در یک دست قرار دارد."

او افزود که "کلید راه حل" کنونی افغانستان در دست دولت طالبان است. طالبان باید "وعده‌های که در آغاز داده بودند را عملی کنند". او از طالبان خواست که حکومتی ایجاد کند که "همه افغان‌ها خود را در آن ببینند."

آمریکا: حکومت باید انعکاس تنوع جامعه افغانستان باشد

توماس وست، نماینده ویژه آمریکا برای افغانستان در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا دیدارهایی با هیات طالبان داشته است، در سری توییتی نوشته است که "دیدگاه‌های متحدان و شرکای خود را (با طالبان) در میان گذاشتیم، جامعه جهانی باید (در افغانستان) دخیل بمانند."

او تاکید کرده که هنوز "در مورد حقوق بشر، حفاظت از دستاوردها و انعکاس غنای جامعه افغانستان در حکومتداری موارد زیادی باقی مانده است."

او این مجمع دیپلماسی را "مفید" توصیف کرده و نوشته است که با هیات طالبان در مورد رشد اقتصادی و ثبات، آموزش و سفر هوایی صحبت کرده است.

وست از بازگشایی دانشگاه‌های دولتی برای پسران و دختران استقبال کرده است.

حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان در سری توییتی نوشته که در دیدار روز گذشته تام وست با امیرخان متقی، "دو طرف توافق کردند که ۳.۵ میلیارد دلار بانک مرکزی افغانستان را که از دعوای محکمهٔ آمریکا آزاد شده است، به هیچ وجه به‌عنوان کمک‌ها به مؤسسات خیریه داده نشود.

اما طرف آمریکایی در این مورد چیزی نگفته و در آخرین اظهارت در این مورد رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که این ۳.۵ میلیارد دلار می‌تواند به عنوان غرامت به بازماندگان حملات یازدهم سپتامبر پرداخت شود.

متقی در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی نیز گفت که آمریکا دارایی‌های افغانستان را به شکل "غیرقانونی مسدود کرده" و افزود که "این حق مردم افغانستان و هیچ کس، رئیس جمهور آمریکا و دیگران حق ندارند که در سرمایه مردم افغانستان تصرف کنند."

او خواستار آزادسازی "هرچه عاجل‌تر" سرمایه افغانستان شد، که به گفته او "چون که پشتوانه بانک مرکزی افغانستان است."

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha