• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۰:۱۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400122217033
  • خبرنگار : 50177

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

انجام عملیات آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار و اعتبار ۳۳ میلیارد تومان در لرستان

انجام عملیات آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار و اعتبار ۳۳ میلیارد تومان در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: عملیات آبخیزداری در ۱۳ هزار هکتار با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان در لرستان انجام شده است.

شیرزاد نجفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اجرای طرح‌های آبخیزداری در لرستان با بیان اینکه تاکنون ۱۷ پروژه در ۱۷ حوزه استان اجرا شده است، اظهار کرد: در این راستا عملیات بندخاکی به مساحت ۱۱۷هزار ۵۰۰ متر مکعب انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین عملیات سنگی -ملاتی به مساحت ۱۲ هزار و چهارصد مترمکعب و ریپ‌رپ نیز ۵۵۰۰ متر مکعب انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: همچنین عملیات بتنی ۴۱۵ مترمکعب، سنگی گابیونی ۲۴۸۰ متر مکعب و عملیات خشکه‌چین ۵۱۲۵ متر مکعب انجام شده است.

نجفی بیان کرد: در مجموع کل مساحت تحت پوشش برای عملیات آبخیزداری در لرستان ۱۳ هزار هکتار بوده که در مجموع ۳۳ میلیارد تومان برای این مهم هزینه شده است.

وی اظهار کرد: از مجموع ۳۳ میلیارد تومان فوق، ۲۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات متفرقه، هشت میلیارد تومان از محل اعتبارات محرومیت و چهار میلیارد تومان از محل اعتبارات تملک دارایی بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان درباره اثرات اجرایی یک هکتار عملیات آبخیزداری، گفت: حجم آب ذخیره شده در هر هکتار ۵۳۰ متر مکعب، نفوذ سالیانه بطور متوسط ۱۰۰۰ متر مکعب در آبخوان‌ها، کنترل فرسایش خاک (۳۰۰۹ تن در هر هکتار)، کنترل رسوب سالیانه چهار متر مکعب در هر هکتار، افزایش علوفه سالیانه ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار، کاهش ده درصدی تبخیر در مناطق کوهستانی و ... است.

نجفی با اشاره به اینکه با اجرای یک عملیات آبخیزداری نسبت سود به هزینه بیش از پنج برابر بوده و منجر به کاهش ۳۲ درصدی تبخیر و تعریق و کاهش ۷۰ درصدی حجم سیلاب می‌شود، عنوان کرد: همچنین با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار افزایش دبی قنوات و چاه‌ها بین ۱.۵ تا ۲ برابر خواهد بود.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha