• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۳۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400122217045
  • خبرنگار : 71656

پرواز حاشیه بر فراز حوض گرانقیمت موزه هنرهای معاصر

پرواز حاشیه بر فراز حوض گرانقیمت موزه هنرهای معاصر
تصویری از نوریوکی ‌هاراگوچی در سفر به ایران در سال ۹۶

موزه هنرهای معاصر تهران عصر شنبه ـ ۲۱ اسفند ماه ـ میزبان پرفرمونسی حاشیه ساز شد که بر اساس تصاویری که از این حادثه منتشر شده، زنگ خطر آسیب به یکی از آثار هنری موزه هنرهای معاصر تهران را به صدا درآورد.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، حاشیه به اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» باز می‌گردد. بخش عمده اجرای این گروه، شامل بندبازی بر فراز حوض معروف موزه هنرهای معاصر بود که ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، حاکی از برخورد برخی اجراکنندگان با روغن داخل حوض و بیرون ریختن مایع داخل آن به بیرون بوده است. 

 

در ادامه می توانید ویدئویی از این پرفورمنس که منجر به حادثه بیرون ریختن مایع داخل اثر هنری به بیرون شده و در فضای مجازی منتشر شده است را مشاهده کنید:

این حوض که در واقع یک اثر ارزشمند هنری است و سال هاست که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می شود، توسط یک هنرمند ژاپنی به نام نوریوکی ‌هاراگوچی خلق شده است. او تابستان سال گذشته درگذشت و این در حالی است که سه سال قبل از فوتش به ایران سفر کرده بود تا اثرش را مرمت کند و اتفاقا از اینکه هنوز بعد از ۴۰ سال اثرش را پابرجا و کاملا سالم می دید، ابراز تعجب کرده بود.
موزه هنرهای معاصر در سال ۱۹۷۷ اثر هاراگوچی را با عنوان «ماده و فکر» خریداری کرد که ظرف فولادی جوش‌خورده مربعی‌ شکلی است که درون آن با روغن سیاه پر شده؛ از آنجا که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینه بزرگ سیاه رنگ در کف زمین است. 

حالا حادثه ای که به واسطه اجرای یک پرفورمنس بر فراز «ماده و فکر» رخ داده، عده‌ای از هنرمندان و کارشناسان را نگران سلامت اثر کرده است. 

منصوره بشیری‌پور، کارشناس اقتصاد هنرهای تجسمی با انتشار این ویدیو در صفحه اینستاگرامش به انتقاد از مسوولان و برگزارکنندگان پرداخته و با اشاره به اینکه این اتفاق یک حادثه بوده، از افرادی که به این پیش‌نمایش دعوت شدند ولی بدون هیچ اعتراضی تنها به تماشا نشستند، انتقاد کرده است. سعید باباوند، منتقد هنری نیز با بازنشر این ویدیو، انگشت انتقاد را به سمت مسوولان فرهنگی گرفته است.

کاربری در فضای مجازی نیز با اشاره به تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران یادآوری کرده است که این موزه یکی از پنج گنج تهران است.

در این بین البته نگاه هایی هم به دفاع از ماهیت کلی چنین اتفاقاتی برخاسته و یادآوری کرده اند که هنر معاصر و موزه در حال تجربه است و این اتفاق هم می تواند به عنوان نقطه عطفی در تاریخ این موزه نگاشته شود.

با این همه واکنش ها نسبت به این حادثه ادامه دارد و باید دید مسوولان در قبال آن چه پاسخی خواهند داشت. ایسنا آمادگی انتشار پاسخ های احتمالی از سوی متولیان امر را دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۱۰:۴۱

شوخی و مراوده با آثار هنری مشهور یا تاریخ هنر، موضوعی مرسوم در هنر معاصر است. اما این رفتارهای هنری تابع ضوابطی است و پیش از هر چیزی اصالت و سلامت خود اثر هنری باید رعایت شود. امیدوارم چنین سهل انگاری هایی به رویه ای قابل تکرار تبدیل نشود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۱۴:۳۶

هیچ مفهومی در این شیرجه آزاد تو طشت روغن سیاه دیده نشد جز ... فکری بهمراه لقب های هنری

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۱۶:۵۴

آن دسته از معتقدان به تجربه هنر معاصر اعتقاد دارند آیا خودشان می پذیرند در اثر هنریشان فردی دیگر شیرجه بزند؟ بیش از آنکه این اقدام نگران کننده باشد نگرانی از تصمیمات مسئولانی است که در ذهن مخاطب بیم تکرار آن را می بیند. امیدوارم این واکنشها مانع تکرار این دست از بی سلیقگیها و بی مسئولیتی ها شود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۱۶:۵۶

این دست اقدامات برای تخریب وجهه دولت سیزدهم صورت می گیرد تا مسئولان را در چشم مردم بی مسوولیت نشان دهد. باید با دست اندرکاران این اقدام برخورد شود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۲ ۱۸:۵۲

😂😂🤣