• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400122318076
  • خبرنگار : 50130

رییس حوزه هنری استان کردستان خبر داد:

همنوازی 300 دف نواز کردستانی در تهران‎

همنوازی 300 دف نواز کردستانی در تهران‎

ایسنا/کردستان رییس حوزه هنری استان کردستان گفت: دف نوازان کردستانی دوشنبه ۲۳ اسفند ماه۱۴۰۰ در ورودی کتابخانه ملی ایران در قالب کاروانی ۳۰۰ نفره، به استقبال نوروز می روند.

امین مرادی، در گفت و گو با خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه گفت: نیمه شعبان در بین مردم کرد به نام "شب برات" مشهور است و هر ساله در این ایام برنامه های مختلفی در مساجد، تکایا و منازل مردم با محوریت ساز دف و نوای دلنشین مولودی خوانان در قالب ابیاتی عارفانه برگزار می شود.

وی افزود: امسال مصادف این روز مبارک و همچنین فرارسیدن عید نوروز فرصتی شد تا در یک همکاری بین دستگاهی در استان  و کمیسیون ملی یونسکو ایران ویژه برنامه اجرای همنوازی دف نوازان کردستانی در قالب یک گروه ۳۰۰ نفره با مداحی اساتید دکتر سید بهاء الدین حسینی و سید علاء الدین یاسینی در تهران برنامه ریزی  گردد.

رییس حوزه هنری استان کردستان بیان کرد: این برنامه با حمایت استانداری کردستان و کمیته ملی یونسکو ایران ، همراهی شهرداری سنندج، حوزه هنری ، صداوسیمای مرکز کردستان و دیگر دستگاه های اجرایی دوشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۱۴ تا ۱۷:۳۰  در ورودی کتابخانه ملی واقع در بزرگراه حقانی در تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به همنوازی ۱۰۰۰ دف نواز سنندجی در سال ۱۳۹۶ و انتخاب سنندج به عنوان شهر خلاق یونسکو گفت: دف و دف نوازی یک مشخصه ویژه مردمان کردستانی محسوب می شود و دف از جایگاه ویژه ای در استان برخوردار است.

مرادی، با دعوت از علاقه مندان جهت حضور و دیدن این اجراء گفت: افراد حاضر در این کاروان از زبده ترین دف نوازان کردستانی محسوب می شوند و هنرمندان شناخته شده و توانمندی در این کاروان حضور دارند که در این اجراء ضمن اجرای مقام های خانقاهی، قدرت همنوازی و وحدت در اجراء را به نمایش می گذارند.

نخستین کاروان نوروزی تاریخ و تمدن باختر ایران زمین از دوشنبه ۲۳ اسسفند در تهران آغاز و به ترتیب در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه ۲۶ اسفند در شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج  جهانشهرهای ایرانی با حضور هنرمندانی مطرح کشوری و مهمانانی از داخل و خارج از کشور برگزار می گردد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha