• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400122318178
  • خبرنگار : 71402

فوکویاما: شکست روسیه ما را از وحشت زوال دموکراسی در جهان خارج می‌کند

فوکویاما: شکست روسیه ما را از وحشت زوال دموکراسی در جهان خارج می‌کند

«فرانسیس فوکویاما» مولف و استاد علوم سیاسی میگوید که ارتش روسیه اکنون با احتمال "شکست کامل و آشکار" در اوکراین مواجه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از هافینگتون پست، این فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه توسعهٔ اقتصادی بین‌المللی مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی پال ایچ. نیتس دانشگاه جانز هاپکینز و نویسندهٔ کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» که به خاطر نظریه‌پردازی «پایان تاریخ» مشهور است، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که «ممکن است پایان کار سریع باشد، هم برای ارتش او و هم برای حاکمیت او بر این کشور که بیش از دو دهه شده است.»

او در مطلبی برای وبسایت امریکن پرپس آورده است: فروپاشی موقعیت آنها می‌تواند ناگهانی و فاجعه‌بار باشد، نه اینکه به آرامی از طریق یک جنگ فرسایشی اتفاق بیفتد. ارتش مستقر در میدان به جایی خواهد رسید که نه می‌توان آن را تامین کرد و نه می‌توان آن را خارج کرد و روحیه سربازان دود می‌شود. این حداقل در شمال اوکراین صادق است. روس‌ها در جنوب بهتر عمل می‌کنند، اما در صورت فروپاشی شمال، حفظ این موقعیت‌ها دشوار خواهد بود.

فرانسیس فوکویاما برنامه‌ریزی «ناکارآمد» مسکو را مقصر دانست که پیش‌بینی می‌کرد از نیروهایش در اوکراین استقبال شود. او تاکید کرد: ظاهراً سربازان روسی به جای مهمات و جیره اضافی، برای رژه پیروزی خود در کی‌یف لباس‌های فرم به همراه داشتند!

اکنون، آن سربازان در خارج از شهرها گیر افتاده‌اند و هم با مشکلات تدارکاتی و هم با حملات مداوم نیروهای اوکراینی مواجه هستند. او پیش‌بینی کرد، چنانچه آنها شکست بخورند، «این پایان کار پوتین هم خواهد بود.»

فوکویاما نوشت: پوتین از شکست ارتش خود جان سالم به در نخواهد برد. او حمایت می‌شود زیرا او را مردی قدرتمند می‌دانند. وقتی او ناتوانی خود را نشان دهد و از قدرت قهری و اجباری خودش سلب شود، چه چیزی برای ارائه خواهد داشت؟

این فیلسوف آمریکایی می‌نویسد: هیچ راه‌حل دیپلماتیکی برای جنگ پیش از اتفاق وجود ندارد. هیچ سازش قابل تصوری برای روسیه و برای اوکراین وجود ندارد که قابل قبول باشد، آن هم با توجه به ضررهایی که در این مرحله دو طرف متحمل شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر بی‌فایده بودن خود را ثابت کرد. تنها چیزی که مفید بود رای مجمع عمومی بود که به شناسایی بازیگران بد یا منفور جهان کمک می‌کند.

به اعتقاد او، تصمیم دولت بایدن برای عدم ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا کمک به انتقال میگ‌های لهستان هر دو «خوب» هستند. فوکویاما نوشت: بسیار بهتر است که اوکراینی‌ها به تنهایی روس‌ها را شکست دهند و این بهانه را به دست مسکو ندهند که ناتو به آنها حمله کرده و همچنین از همه احتمالات آشکار تشدیدکننده پرهیز کنند. میگ‌های لهستان چندان به قابلیت‌های اوکراین اضافه نمی‌کنند. آنچه اهمیت بیشتری دارد، ادامه تامین جاولین‌ها (موشک ضد تانک)، استینگرها (دوش‌پرتاب‌های ضد هوایی)، پهپادهای بیرقدار، کمک‌های پزشکی، تجهیزات ارتباطی و اشتراک اطلاعاتی است. تصور می‌کنم نیروهای اوکراینی هم‌اکنون با عملیات اطلاعاتی ناتو از خارج از اوکراین هدایت می‌شوند.

این نظریه‌پرداز آمریکایی گفت: البته هزینه‌ای که اوکراین می‌پردازد، بسیار زیاد است. اما بیشترین آسیب را موشک‌ها و توپخانه‌ها وارد می‌کنند که نه میگ‌ها و نه منطقه پرواز ممنوع نمی‌توانند کاری در مورد آن انجام دهند. تنها چیزی که جلوی کشتار را می‌گیرد، شکست ارتش روسیه بر روی زمین است. این تهاجم به پوپولیست‌های سراسر جهان که قبل از حمله با پوتین ابراز همدردی می‌کردند، آسیب زیادی وارد کرده است. از جمله به ماتئو سالیونی، ژائیر بولسونارو، اریک زمور، مارین لوپن، ویکتور اوربان و البته دونالد ترامپ. سیاست جنگ، تمایلات علناً اقتدارگرایانه آنها را آشکار کرده است.

او افزود: جنگ تا این مرحله درس خوبی برای چین بوده است. چین هم مانند روسیه در دهه گذشته، ظاهرا نیروهای نظامی با فناوری پیشرفته ایجاد کرده است، اما آنها تجربه رزمی ندارند. عملکرد بد نیروی هوایی روسیه احتمالا توسط نیروی هوایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین که به طور مشابه هیچ تجربه‌ای در مدیریت عملیات هوایی پیچیده ندارد، تکرار خواهد شد. باید امیدوار باشیم که رهبری چین هنگام فکر کردن به یک حرکت در آینده علیه تایوان، خود را در مورد توانایی‌های خودش فریب ندهد، همان کاری که روس‌ها انجام دادند. شکست روسیه یک «تولد آزادی جدید» را ممکن می‌سازد و ما را از وحشت درباره زوال دموکراسی جهانی خارج می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۱:۱۳

از ژاپنی ها خود فروش تر خودشان هستند..یادشان رفته در یک ثانیه نیم میلیون ژاپنی چطور کشته شدند..حالا سرمست از غرب و آمریکا هستند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۲:۳۴

به فکر خودت باش تا این که بیای به ژاپنی ها ساسیت یاد بدی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۱۵

این آقا الان ژاپنیه مگه!؟ او آمریکایی هست .خنده دار نظر دادید.😄😄

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۳۲

ای کاش از اندیشه استفاده کنید، اندیشه گران ترین و ارزشمند ترین دارایی آدمیه. مشکل شما اینه، روسیه که براتون نماد قدرته، الان به زانو درآمده و قدرتش زیر سوال رفته. بله هیچ قدرتی ابدی نیست. ظلم پایدار نخواهد ماند. نردبان خلق این ما و منیست عاقبت زین نردبان افتادنیست هر که بالاتر رود ابله‌ترست استخوان او بتر خواهد شکست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۴۲

خود فروش و وطن فروش مشخص شد ، چه کسانی هستند ! آنهاییکه منافع ملی مردم ایران را قربانی منافع روسیه و به تملق گویی و چاپلوسی پوتین پرداخته اند ! التماس تفکر ....

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۳۱

ارتش روسیه زمینگیرتر خواهد شد و رفته رفته مضمحل

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۰:۳۳

با مرده‌ها نمی توان زندگی کرد! باید بفکر زنده‌ها بود! بقول نحست وزیر ژاپن: همینکه گوشی تلفن ژاپنی روی میز رئیس جمهور آمریکا زنگ می زند! یعنی ژاپن جنگ را برده! پس هیچ آدم عاقلی بجای پستان گاو از شاخ آن آویزان نمی شود!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۰:۵۳

احمق ها و کله خرابهایی امثال تو که کارشان فقط شعار دادن هست مثل طبل تو خالی و بجای کار کردن فقط زر میزنید،همان ژاپن الان کجاست و ما کجا هستیم،دشمنان اصلی ما امثال طرز فکرهای چون تو و دست نشانده های کمونیست و انگلیس بظاهر انقلابی هستند که خون ملت رو توی شیشه کردند و نطفه هایشان در همان کشورهایی زندگی میکنند که بظاهر دشمن هستند،کسانیکه بجای کار کردن و تلاش و پیشرفت آلت دست شدن و فقط دشمن تراشی میکنند تا اربابانشون به ممافعشون برسن با پول ملت،پس بجای زرت و پرت کردن اول کشور رو از وجود دست نشانده پاک کنیم اونم با کار و تلاش و گرفتن حق،البته اگه بزارن،وجهل و نادانی از کشور دور بشه و از تاریخ درس بگیرن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۸:۵۰

ایشان یک نفر فیلسوف با سابقه مشخص هستند و نظر خود را کاملا علمی بیان داشته است. حالا چرا شما به ملت قوی و با فرهنگ ژاپن توهین می کنی.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۱:۱۳

اول که این اقا ژاپنی نیست. دوم اینکه اگر نتیجه خودفروشی این همه پیشرفت برای ژاپن در پی داشته پس چرا برای شما چنین نتیجه ای نداشته.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۳۲

چی میگی، ژاپنیها نماد وطن پرستی هستند. وقت جنگ جانشان را فدا کردند. وقت صلح هم فکرشان را تقدیم ژاپن کردند. نه امثال شما که وقت جنگ و وقت صلح، کلا دم از جنگ میزنید و نمیتوانید مخالفان خود را که اکثر جهان و کشور هستند، تحمل کنید و تمامشون را خائن مینامید!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۱۱:۰۲

امثال توهم به فکر خودشه که اگر روسیه شکست بخوره شما هم باید کاسه کوزه رو جمع کنید وتشریف ببرید به دیار باقی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۲:۲۹

گل گفت ،اگر راست میگین منم منتشر کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۲۶

نظرات یکجانبگرانه بود، ازنوع غرب گرا،،سخنان خوبی داشت اما جهت دار

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۲:۵۳

روسیه که چیزی برای اوکراین باقی نزاشته اوکراین یه کشور کامل نابود شده است هم از لحاظ سیاسی و هم اکنون که تمام ساختارهای نظامی و اقتصادی آن از بین رفته است و این شرایطی است که زلنسکی خائن وطن فروش برای مردمش به ارمغان آورد ، روسیه پیروز بود و پیروز است ، درود بر روسیه درود بر پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۱۶

زلنسکی شجاع ترین ریئس جمهور تاریخ زمان خودش هست با شجاعت تمام در مقابل تجاوز گر ایستاد واز خاک سرزمبنش دفاع کرد. ببینم اگه دشمن به سر زمین خودت تجاوز می کرد اگه در مقابل تجاوز گر می ایستادی تو می شدی خائن .

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۳۹

بدبخت چی به تو میرسه مقدونی چی میرسه حمله به ایران

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۰۷

دمت گرم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۳۸

درود تو چقدر بدبخت خائن هستی جیره خوار روسیه حمله کرده تمام دنیا محکوم کردن اونوقت تو و ی مشت بیسواد دارین از روسیه جنایتکار حمایت میکنن تو این زمستون مردم بی گناه را آواره کرده تو قرن حاضر لعنت به خودت و اون فکر پوسیده ات

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۴۶

لعنت برروسیه وپوتین وهوادارش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۰۷

تو بابات روس هست یا مادرت ... همچین میگی درود...دومین ارتش دنیا به غلط کردن افتاده‌.. داره از چچن ها و سوری ها و ... کمک میگیره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۹:۳۲

ازپس مانده های حزب توده وکیانوریها بیشتر ازاین نباید انتظار داشت که درود بفرستند به روان پاک استالین وپوتین کمونیست واقعا تأسف اوره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۰:۱۶

راست میگویی زلنسکی مرد شجاعی هست مخصوص وقتی امضای تحریم ایران را با فتخار زد و ‌گفت تا دارو هم باید به انها نرسد چقدر خوشحال میشوی از مرگ بیماران بی دارو ؟ راست میگویی زلنسکی شجاع هست چون میلیونها دلار سلاح و موشک فروخت به عربستان برلی قتل عام مسلمانان یمن از شهید شدن یمنی ها چقدر خوشحال شدی خدا قوم ظالم را به عمل خودشان عذاب دهد جواب بیماران بی دارو وشهیدان یمن را زلنسکی و هموطنانش بدهند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۳:۱۳

باعث تاسف هست حماقت امثال شما

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۲۰

گرچه امثال شما روسیه را ستایش میکنند، ولی روسیه و بخصوص قهرمانتون، یعنی پوتین، حتی ادم هم حسابتون نمیکنه. یک وطن فروش، کثیف است. پوتین میداند کسی ک کشورش را میفروشد، بخاطر اعتقاداتش، او را هم خواهد فروخت. اگر روسیه خوب بود، مسئولین و فرزندانشون میرفتند روسیه، نه امریکا و اروپا. ولی شما ها عمل مسئولین مسئولین را نمیبینید و فقط مرگ بر امریکا را میشنوید و فریب میخورید. نماد مسئولین دورو، خانم ابتکار است. شماها به انها بال پرواز میدهیند. والا به خود بیایید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۲۷

درود یک وطن فروش از صد تا نفرین بدتره، خخخ. آخه درود یک وطن فروشِ چه ارزشی داره،. تو چه گلی به سر وزت و هم وطنت زدی که الان داری درود درود میکنی!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۱۲:۴۸

وای بر ما که عمرمون به پایان رسید و هنوز باید با مثل تو در هوای وطن نفس بکشیم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۹ ۲۲:۵۸

مطلق باشماهمنظرم, زلینسکی به اوکراین چنین ظربه زده که تادوصدسال به خودنخواهدامد!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۲:۵۶

این سایت دروغ زیاد میفرستند باور نکنید ژاپن هم یه کشور پاچه خور آمریکاست ، همه اینها از اینکه روسیه به همه شون تو دهنی زده احساس خواری و ذلیلی میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۰۸

روسیه از قدیم ندیم خائن و قابل اعتماد نبود و نخواهدشد،اخلاق کسی قابل تغییر نیس

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۲۷

همین تو دهنی بیچاره‌اش میکنه فعلاً سیصد میلیاردش پریده.یه بلایی سر روسیه بیاد از ما بیچاره تر میشن تحریم وبی ارزش شدن پول و ..... حالا دلالان تحریم از روسیه حمایت میکنند خودشون میدونن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۰۴

این دانشمند قبلا هم گفته بود پایان تاریخ بشریت و امثالهم .... زیاد حرف می زنه ولی باید مواظب بود بالاخره یک دیوانه هم که گفت جلویت چاه است باید احیتاط کرد و الا بطور کلی باید گفت که : علمی که ز ذوق شرع خالیست .... حالی سبب سیاه حالیست....

avatar

به قول خودت ساده! احتمالا تنها چیزی که خوب میدانی، همین است. درصد بسیار بالایی از بزرگترین مغزهای عالم، دین که هیچ، خدا هم قبول نداشتند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۱۲

.شماها هم( یکی) از زیر مجموعه غربی ها هستید، چرا امپراتوری ژاپن به لجن کشید شد، علتش چیست؟

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۲۱

تحلیل خیلی عالی ای بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۸:۵۴

شمام برو زیر پای روسیه را لیس بزن. انگار شما با اصل اینکار مشکل ندارین.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۲۷

بدبختا شما برید زیر پای آمریکا رو لیس بزنید نکنه بهتون نگاه چپ بندازه. یادشون رفته تنها کشوری که مورد تهاجم اتمی قرار گرفت همین ژاپن بود و توسط آمریکا هم انجام شد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۳۶

از فوكوياما بعيد بود اينقدر خرفت شده باشه و براي رضايت غربي ها بنويسه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۰۵

از کجا معلوم شاید حرف دروغ را از زبان ایشان منتشر میکنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۵۴

اینم یه استخون انداختن جلوش گفتن چند تا واق واق بکن، به هر حال آمریکا نابود است، واقیعت رو ارتش سرخ تو میدون روشن میکنه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۳:۵۴

تحلیل قابل تاملی ست برای استراژیست های وطنی ماا بدون تعصب وخیال پردازی ارتش روسیه با ان همه ساز وبرگ درگیر جنگ فرسایشی بخاطر یک اشتباه محاسباتی غلط افکار عمومی داخل روسیه اینو بهتر از فوکویاما درک میکند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۴:۳۱

روسیه قصد رسیدن به اهدافش بدون بمباران های هوایی دارد.تحلیل نضامی این شخص بسیار غلط است.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۴۴

چنان هم بی طرف نیستی.نابودی قدرت طلب ها و دیکتاتورها آرزوی دیرینه مردم ایران هست نکنه شما از مردم نیستی؟بهتره یه آمار سرانگشتی از مردم عادی ایران بگیری نه آنهایی که نان تحریم را میخورند.کاش بجای اکراین آمریکا و روسیه همدیگر رو گوشمالی بدندتا هم شمای طرفدارشرق هم طرفداران غرب بروند کمک ارباباشون و شهید در راه چکمه و بادبادک بشن.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۵۸

جناب "حرف حساب" ! پاسخ (شعار)شما چه ربطی به نظر داده شده داشت.لطفا نظر خود را روی مقاله بدهید.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۳:۰۹

پاسخ حرف حساب چه ربطی به نظر داشت که روی مقاله داده شده بود.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۲۲

یکی نوکرانگلیس مثل سلمان رشیدی به پیامبرتوهین میکنه یکی مثل این اقانوکرامریکابه پوتین واقعا خوشحال باش چون امریکاییهابیشترتومملکتت خواهند مزدور

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۱۳:۳۶

آره بابا ... همه نوکر روسیه باشن خوبه !!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۵:۳۸

عامل اصلی جنگ در تمام دنیا سیاستهای آمریکاست.اگر آمریکا قصد نابودی روسیه رو نداره چه لزومی داره به تعهدش عمل نکنه و قصد پیشروی ناتو به شرق و مرز روسیه چیست؟حال آنکه خود آمریکا هم نسبت به همکاری نظامی ایران و ونزوئلا و یا روسیه با همسایگانش حساسیت داره بنابراین سیاست یکجانبه گرایی و تسلط بر کل جهان که توسط آمریکا و غرب اعمال میشه عامل اصلی خشونت و جنگ هست

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۳۶

امریکا با 30 تا کشور ناتو رو تشکیل داده و میخاد این کشورهای روسیه وچین رو از جلوی روش برداره ولی کور خونده محور مقاومت عین خاری در گلوی امریکا پروژه جهان چند قطبی رو پیش میبره انشالله در اینده نزدیک شاهد تمدن جدید اسلامی باشیم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۲۵

بیشتر از آمریکا باید از روسیه ترسید که دشمن اول و اخرمونه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۵۷

کاملا درست است عامل بدبختی همین امریکا و اروپا هستند کاش این آقا زاده ها امریکا واروپا را ول میکردند میومند می رفتند روسیه ادم گیج میشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۹:۵۸

موافقم اما روسیه و چین هم مثل کشورهای غربی قصد پیشروی دارند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۱:۰۷

س زیاد نباید ناراحت شد چرا چون باید مشخص بشه چ کشوری باید قدرت جهان دستش باش مثال دوتا کشتی گیر تا مسابقه ندن توی میدان داور نمیتونه برنده علام کنه بقیه کشورها تماشا گرهستن باید نتیجه مشخص باش فعلان سنگ باید نگهدارید تا ببینم توی سر کدام بخور ک بشینه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۲:۳۴

لعنت بر هرچه روس و مزدورانش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۳:۲۷

گیریم که امریکا بد حتما روسیه خوبه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۸:۳۱

چرا عده‌ای دوست دارند آمریکا را فرشته نشان دهند آمریکا خود ژاپن را نابود کرد اولین بار چه کسی از بمب اتم استفاده کرد تمام کشورهای دارای بمب اتم از ترس آمریکا اتمی شدند پدر تمام زورگویی وجنابت ها آمریکاست جنایتی که توسط آمریکا در ۱۰۰سال گذشته برعلیه خاورمیانه وجهان صورت گرفته همتا ندارد چرا عده ای خجالت نمی کشند وآمریکا را فرشته معرفی میکنند پوتین برای حفظ کشورش اقدام به حمله کرد زیرا اکراین محل جاسوسی آمریکا ویهودیان شده بود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۲۴

واقعا گل گفتنددمش گرم ...اقایانی که ازژاپن انتقادمیکنندواقعااندازه مورچه مغزندارندماارزومونه توژاپن زندگی میکردیم به امیدپیروزی اکراین به نابودی پوتین جنایتکار

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۲۹

این زر ها درمورد افغانستان هم شد ؟؟!!.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۳۱

اخه چراسنگ روسهاروبه سینتون میزنیدیک کم عاقلانه نظربدیدهمین روسیه تموم سلاح نیروگاهای اتمی اکراین گرفت بعدمدتی گفت کریمه مال منه الانم میگفت۲تااستانت مال منه درصورتیکه تعهدداده بودامنیت اکراین باروسیه هست اکراینم مجبوربود عضوناتوشود که روسیه حمله کرد واقعاروسها اشغالگرند لعنت به پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۴۱

این بنده خدا چیزی بارش نیست. نظریه پایان تاریخش هم همین الان در زباله‌دان تاریخ است. کله پوک تصور می‌کرد امریکا هرگز افول نخواهد کرد و برای همیشه اوضاع جهان به همین شکل باقی خواهد ماند.‌

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۴۸

چرت میگه این پروفسور وابسته به آمریکاست اگر روسیه شکست بخوره و حکومتی بیاد که از پوتین بدتر باشه و گوشه چشمی به آمریکا نشون بده ایران آسفالته و ناتو در مرز روسیه هم رسوخ میکنه و بعد در مرز ترکیه و طالبان رو از شرق و .... بماند ... گسترش ناتو به شرق باعث بی ثباتی در منطقه میشه اونموقع حرمی هم نیست که بخواد کسی بره تو روسیه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۵۰

فوق العاده و عالی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۶:۵۹

تحلیل توخالی و جهت داری بود بهتره به فکر ناموس خودتون تو کشور خودتون باشید که سربازان آمریکایی مدام تعرض میکنن به ناموس تون

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۰۱

شتر در خواب بیند پنبه دانه ۰۰۰۰۰

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۰۳

اگر در قضاوت الله و حق را در نظر بگیریم حمله روسیه ظلم و پوتین ظالم است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۰۶

ایول،لعنت ب پوتین ،لعنت ب خائنهایی ک ب پوتین احترام و طرفدارانش،روسیه از قدیم ندیم خائن و غیرقابل اعتماد بوده و خواهد ماند،

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۱۳

همین دموکراسی اول کشور تون ژاپن و بعد دنیا رو به گند کشید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۱۸

این خود فروخته ژاپنی-امریکایی بعنوان "کار شناس و تئوری پرداز حرفه ای" در حقیقت یک موجود خلاف انسان و با یک ذات و تفکرات فاشیستی همیشه چرت و پرت گفته و میگوید." پایان تاریخ" آن نیست , که این آدم شرور و مزدور گفته و میگوید. واقعیت عینی جهان : پایان تاریخ امریکا و کل "دمکراسی امریکا و غرب " در راه است. بامید هر چه زود تر این روز برای کل جامعه بشریت. موجودیت چنین فردی و امثال او یک اشتباه بزرگ طبیعت بوده و میباشد!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۳۰

ولادیمیر‌ پوتین‌ بخاطر‌ سالهای‌ سال‌ جاسوسی‌ و آدمکشی برای رژیم‌ کمونیست‌ شوروی و بخاطر‌ ماجراجویی‌ در خاور میانه‌ و بخاک سیاه نشوند‌ مردم این منطقه‌ در دوره بعد فروپاشی‌ شوروی‌ و بلزیهایی‌ که چندین انسان شریف را به کام مرگ فرستاده‌ واقعا‌ با پاهای خودش‌ در دهان اژدهای‌ غضب‌ خدا رفت‌ تا‌ مجازات‌ شود‌ و دیگر‌ هیچوقت سر پا نخواهد‌ شد‌ اینو بهتر بحرانزیها‌ و توده ایها‌ و کاشفان تحریم‌ در گوشهای‌ حق نشنوی‌ خود فرو کنند‌ !!! تقصیر پوتین را بجای آمریکا ننویسند‌ چون‌ امریکا‌ به اندازه کافی‌ تقصیر داره‌ ولی تقصیر‌ اوکراین را یک مقدار زآن سوی داره‌ ولی‌ متجاوز‌ مجازاتش‌ فقط مرگه‌ .... وجدانت‌ را برای پوتین زیر پا میزاری‌ ؟!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۳۵

باسلام اگردرشرایط فعلی نبودیم وآمریکاوناتوازروسیه پشتیبانی می کردندمسلمااین مترسک ژاپنی که هیچ اختیاری ازخودشان ندارن می آمد اینجا به دفاع ازروسیه وراجی می کرد. درود بر شرف غیرت ایران وایرانیان عزیز

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۳۷

اگه غرب گراست یه سری از شماها هم شرق گرایید روسیه حمله کرده و باید تاوانشو پس بده من طرفدار آمریکا نیستم ولی چطور آمریکا حمله میکرد به جایی میشد متجاوز الان واسه روسیه میشه عملیات ویژه نظامی یه ذره فکرم خوب چیزیه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۷:۳۸

یه آمریکایی یا تحت تسلط آمریکا نمیتونه بگه روسیه سلطه سیاستهای تحمیلی یکجانبه رو بشکنه و ظلم پذیری جهان در مقابل غرب رو با چالش مواجه کنه خوب کاری کرده، و نباید انتظار داشت جز آنچه این اقا گفته جرات داشته باشه چیز دیگری بگه، و دموکراسی دقیقا یعنی همین که جرات نداشته باشی حقیقت رو بگی بلکه باید در چارچوب تحمیلی غرب حرف بزنی وگرنه تروریست یا دشمن هستی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۱۹

نظریه ای در سطحی ضعیف و شاید هم با همکاری اتاق فکر غرب وبه منظور تضیف روحیه پوتین وجلب نظر غربیهانوشته وبه نظر می رسد برای او که نظریه پردازی طراز اول در جهان است طول عمر زوال عقل را به همراه داشته است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۳۳

صهیونیست ژاپنی قبلا هم پایان دنیا رو پیش بینی کرده بود، نمیدونم چرا از رو نمیره و هر چی چرندیاتش جواب نمیده باز هم تز میده

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۴۸

لطفا در خصوص افغانستان نظریه بده .نه برای اوکراین زلنسکی را آوردن کشور را ویران کند .با انقلاب مخملی

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۸:۵۹

حرفش صحیح است و اگر پوتین سرنگون شود وابستگانش نیز سرنگون خواهند شد..

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۹:۰۴

دموکراسی بازی آمریکایی غربی است.روسیه برای منافع خودمی جنگد.غرب قصدنابودی روسیه ،ایران ،چین و کره شمالی رابطورجداگانه داردتانتوانندبهم کمک کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۱۹:۴۳

مرتیکه روانی،له له میزند برای کسب شهرت دوباره و زیر پوستش مورمور میشود ک روسیه زمین گیر و خوار شود تا از آن طرف دوباره یانکی های کثیف با چپاولگری و لشکرکشی های دوباره ب بهانه کوبیدن کامل روسیه یا چین،دنیا را تحت کنترل کامل خود درآورند. هنوز هستند امثال این یارو ک انقلاب اسلامی ما را تحلیل می کنند و نظر می دهند که اگر فلان کار شده بود دیگه انقلاب و امام عزیزمان ب جایی نمی رسید و.... نتیجه غفلت از قدرت و اراده ی لایزال خداوند باعث می شود ک امثال این همیشه تو رویاهای خودشان باشند و خودشان را فیل ببینند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۰:۱۳

نظره دیگه. این فوکی جان هم نظرشا گفته

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۰:۱۴

کاری به حرف های این آقا ندارم ولی پوتین که آبرو براش نمونده با این ارتش ضعیف پوشالی عاقب دیکتاتوری همینه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۰:۵۸

یکمی تاریخ بخوانید بد نمی شود! در آخرین جنگی که بین روسیه و ژاپن رخ داده، ژاپن تو دهنی محکمی به روسیه زده.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۲۰

الان کی قلاده گردنش هست ژاپن یا روسیه.شما یک ‌شور بگو که آمریکا پا گذاشته ومردمش خوشبخت شدن مگر اینکه قبول کنی قلاده گردنت باشه انوقت میشی کشور با تمدن ودمکراسی.روسیه هر چقدر هم که نامرد باشه سگش میرزه به یانکی‌ها واروپا قلاده بگوش.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۱:۰۳

جالبه. هرکسی آرزوی پیروزی برای یک طرف ماجرا داره.یا غرب یا شرق.فقط به این دلیل که هروقت به آرزوش رسید بیاد بگه :دیدین گفتم.همیشه سیاست همه دولت ها ۱۰۰ درصد خواسته ملتشون نیستن و تفکر اون ملت هم شبیه دولتمردان اون کشور نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۱:۱۸

ژاپن یادش رفته که در جنگ جهانی دوم همدست ایتالیا و آلمان نازیسم بوده و اگر فرصت پیدا کنه از ژاپن جنگ جهانی دوم هم وحشی تر میشوند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۲:۰۴

آرزو دارم شکست پوتین و تفاله های کمونیسم ر ببینم‌ ، البته نوکرهای پوتین اینقدر پر رو هستند که اگر خودش هم به شکست اعتراف کنه میان‌ تحلیل میکنن که سرورشان پیروز شده

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۲:۲۷

کاملا تحلیل درستی است و پوتین شکست خواهد خورد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۲:۳۱

والا خیلی هم منطقی گفته, روس ها روسیاه تاریخ هستن همیشه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۲:۵۲

آقای فوکویاما ثابت کرده نظریات تخیلی ، احمقانه ای داره. سالها با نظریه آرماگدون اسرائیلی های احمق رو سر کار گذاشته. از این ...تر اردوغان.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۰:۳۲

آغا چ ربطی ب اردوغان پاشا داره

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۳ ۲۳:۴۶

فوکویاما غاط کرد فوکومایا می دانی سربازان امریکایی بعد از بمباران هیروشیما وناکازاکی الان پایگاه در کشورت دارند بعد از نزدیک به یک قرن هنوز در کشورت هستند به دختراتان تجاوز می کنند باز دوست دار مریکا وغلام حلقه بگوش انها هستید در پایان خاک تو سرتان

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۰:۱۸

چه مسائلی را مطرح می سازید، از کدام دموکراسی حرف می زنید، آقای فوکویاما از اتاق های شیشه ای باید خارح شوند و وارد جوامع گردد که مشاهده کند چه خبر هست. تحلیل های فوکویاما بدرد موزه ها می خورد، شماها کجای کار هستید، بابا بیدار شوید قرن 21 است ، هزاره سوم، ظاهرا هنوز در فضای بعد از جنگ جهانی دوم سیر می کنید، لیبرالیسم مرده متحرکی بیش نیست، دوران گفتمان دینی است از خواب بیدار شوید.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۰۸:۳۳

گرایش غربی و جهت دار بودن نظر وی کاملا نمایان است.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۰:۴۱

پوتین دیکتاتور هست نوع اداره حکومت در روسیه دیکتاتوری هست این خطرناک هست ...هر کس مخالف نظر پوتین حرف بزند زندانی میشود این دیکتاتوری مطلق هست مجلس دوما هم صرفا از نوکران پوتین تشکیل شده هست و بقیه حق ندارند وارد مجلس شوند فقط نوکران و حرف گوش کنان پوتین

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۱:۵۶

حرف حق زده چیزی که در خبرها موجود این را نشان میده پر واضح فرقی نمیکند آمریکا باشد اسراییل باشد یا چین و روسیه دنیا تغییر کرده مردم اکراین از جانشان مایع می‌گزارند غیرت دارند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۴:۳۷

به امید شکست روسیه و نابودی دیکتاتوری پوتین و هم پیمانانش

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۶:۲۶

ساسان جان، تو هم؟؟!، بابا این کاسه غرب دیگه سوراخ شده از بس که امثال شما اونو لیسیدین، خسته نمیشین؟، پوتین دیکتاتوره، بعد امثال بایدن و ترامپ و جنایتکاران آمریکایی نایسن؟!، بابا ول کنین این کاسه سوراخ شده را، خوب چیز دیگه ای بلیسین.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۱۳

گل گفتی روسیه جنایتکار

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۵:۱۱

این بابا فقط و فقط بلده مزخرف بگه نه چیزی بیشتر!، هیچ کدام از نظریاتش تاکنون محقق نشده و حتی برخی را خودش بعد از چند سال رد کرده!، اما از آنجایی که ژاپنی های آمریکایی شده وقیح هم می شوند، دست از یاوه گویی و مهمل بافی بر نمی دارد.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۱۶:۰۷

غرب گرا ها چقدر سوزش دارند...دلت از جای دیگر پر است به روسیه ربطی ندارد..بخواهی نخواهی روسیه پیروز است...از غرب خوست میآید برو آنجا

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۱:۱۹

چطور کشوری با قدرت روسیه با ارتش مجهز وکارامد با بزرکنرین نیروی زمینی دنیا با پیشینه شکست المان نازی وراندن ارتش المان تا قلب اروپا نتونه از پس کشوری نسبتن ضعیف که از نظر قدرت 22 حساب میاد شکست بخوره. یکم از واقعیت بدوره.. وباور کردنی نیست.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۱:۳۲

به سخنان جورج فریدمن، موسس اطاق فکر استرات فور در یوتیوب در سال 2014 رجوع کنید تا متوجه شوید که آمریکا چه نقشه ی نابی برای تضعیف اروپا و روسیه کشیده است. متاسفانه پوتین خود را در دام آمریکا انداخت.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۱:۳۲

ای بابا تو دیگه نسخه نپیچ واسه دنیا تا حالا که هر چی گفتی اشتباه در اومد این حرفات را فقط یک مشت غرب زده شستشوی مغز شده در ایران قبول دارند که حتی غرب نه در دوران روحانی و نه رئیس آدمشون حساب کرد حرفم را قبول ندارید به این مغز شستشو شده بگویید بروند از یکی از این سفارت خانه های اروپایی فقط یک ویزای توریستی بگیرند تا بفهمند چفدر به آنها احترام می گذارند. مشکل ما غرب نیست این غرب زده ها در ایران هستند که امید دارم یک روزی به آن کشورهای معبودشان بروند و شرشان را از سر ای کشور خلاص کنند

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۱:۳۶

فقط میخواهم به این غرب زده ها بگویم اگر غرب این اندازه خوب هست پس تو ایران چه غلطی کنید ؟؟ آهان یادم رفته بود که آدمتان حساب نمی کنند و در کشورشان راهتان بدهند !!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۱:۵۶

اوج تئوری فوکویاما اینه که میگه اسلام به درد نمی خوره در حالیکه خدای خالق آسمانها و زمین در قرآن می فرماید اسلام زمین را پر خواهد کرد حتی اگر مستکبران دلشان نخواهد!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۲:۲۸

روسیه یک جنگ فرسایشی با او کرایین می کند آن قدر محدوده را تنگ میکند به فاشیستهای کیف تا یا تسلیم شوند یا موش غذایشان شود و در خرابه بخوابند زیرا دولت اوکرایین میخواست وارد ناتو بشود و بمب های اتمی را کنار گوش روسیه بگذارد. روسها سالها سعی کردند با گفتگو آمریکا و ناتو را از این کار بر حذر دارند نشد حالا از این عاشقان غرب می پرسم فکر می کنید آمریکا اجازه میداد که در کوبا روسها بمب اتمی بگذارند !!؟ حق با روسیه است

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۲:۳۶

یک نفر نوشته بود چرا به ملت قوی و با فرهنگ ژاپن توهین می کنید ؟ ملت قوی ؟؟ ژاپن نوکر آمریکاست آب بدون اجازه آمریکا نمی خورد کشورشان را هم با هزارها سرباز گرفته اند با فرهنگ ؟؟ بله قبل از جنگ جهانی دوم نه حالا که تا استخوان غرب زده شده اند و چیزی دیگرز به جز زبان ژاپنی برایشان نمانده است من ایرانی افتخار می کنم ژاپنی نیستم

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۴ ۲۲:۳۸

سفارت روسیه لانه جاسوسیه

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۳:۴۶

روسیه و انگلیس همان کشورهایی که در دوران معاصر بیشترین ضربه به کشور وارد کردن اشغال ایران در جنگهای جهانی و مرگ میلیونها ایرانی در قحطی بزرگ ،جدا کردن نزدیک به نیمی از ایران طی قراردهای کثیف ،کمی تاریخ بخونید بعد برید بالای منبر برای سخنرانی!!!!!

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۰۴

۷۰ ساله که آمریکا قلاده انداخته گردن شما ژاپنی ها بدون اجازه صاحبتون نمی‌تونید برید دستشویی شما را با بم اتم زدن بعدش هم قلاده انداختن گردنتون .الکی ادای کشورهای مستقل را در نیارید نه غیرت نه وجود نه استقلال دارید.سربازای آمریکایی هر مدتی یکبار به دخترای ژاپنی تجاوز می‌کنند شما وجود ندارید آنها را دادگاهی کنید انوقت دم از این میزنی که ژاپن کشور تاثیر گذار در جهان است.برو برا سربازای آمریکایی چند ژاپنی ببر تا هوای شما را داشته باشن.زیادی داستان‌های کارتونی می‌بینید رو مغز شما تاثیر گذاشته.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۱۵

میگه همه دنیا روسیه را محکوم کرده نه بابا کشورهایی که ۷۰ ساله قلاده گردنشان هست محکوم کردن نه همه دنیا .تو هم مثل آمریکایی‌ها جو گیر شدی دنیا فقط آمریکا واروپا نیست.فقط دوست دارم وجود داشته باشید بعد از ۱ ماه دیگه هم بیاید تو سایت تا بهتون بگم کی باخته کی برده.چون بی پولی زده به سردت قرار نیست چرند بنویسی تو چی از ارتش وجنگ میدونی که بعد از تازه ۲۲ روز میگی روسیه باخت روسیه شکست خورد مرد حسابی داری در مورد دومین ارتش قوی جهان یه ابر قدرت حرف میزنی نه از سومالی.امریکا واروپا ۲۰ سال زنو بچه پیرو جوان را بخاک وخون کشیدن بازم از افغانستان فرار شرم آور کردن.معلومه که آنها باهمدستی هم تو تلویزیون‌های تحت سلطه خودشون هر روز از ارتش روسیه بد بگن تو ابله چرا خام میشی.۴۰ ساله این بی پدر مادرها پدر مردم را درآوردن بعدبعضی عشق خارجی‌ها میان از این کودکشان حمایت می‌کنند.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۸:۴۳

شکست روسیه یعنی تک قطبی شدن جهان و زیاد شدن شرارت های امریکا و متحدانش . امپراتوری ژاپن زمانی داعیه برتری را داشت و جنایت های جنگی بسیاری را در منطقه خود انجام داده . بینش این کشور ادامه همان برتری خواهی و نگرش سلطه جویانه این کشور است که از دیگاه یک استاد ژاپنی در امریکا به گوش میرسد

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۱۲

پدرو مادرش ژاپنی هستن ولی خودش متولد و بزرگ شده آمریکاست،،،هیچ اطلاعی ندارید و فقط میگید وطن فروش یه عده به حرف مفت زدن عادت کردن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۳۴

اگر روس‌ها هم مثل شما آمریکایی ها وحشی و جنایتکار و آدم کش بودند قطعآ خیلی پیش تر از این پیروز شده بودند. وحشی تر از شما آمریکایی ها وجود ندارد پس به توحش خود افتخار کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۴۴

البته نظر ای یارو یبار در زمینه تمدن ها با شکست مواجه شد تو جامعه شناسی یازدهم انسانی به درستی معلوم شد که چرت گفتن

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۰۹:۴۶

کمی عقل و شعور به خرج دادن سخت نیست ای کسانی که مفت مجالی نوکری غرب وحشی را می کنید از زلنسکی همفکر خود درس عبرت بگیرید. کسانی که کاسه لیسی آمریکا رو می کنید چه منافعی از این عمل قبیح خود تاکنون بدست آورده اید

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۵ ۱۱:۴۰

تحلیل جالب و عالی بود

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۹ ۱۷:۳۴

برظالم لعنت ..چه امریکا باشه چه روسیه چه چین...از غریبه واجنبی برای ادم فایده درنمیادنه چین وروسیه دوست ماست که بخاهیم حسابی بازکنیم روی انها...نه آمریکا دلسوز ما....ازکافر جماعت فایده ای برای مانیست ...خداروشکر قدرت ایران انقدرهست که کسی عرضه چپ نگاه کردن به کشور عزیز مارونداشته باشه...رییس جمهور اوکراین هم فهمید ازغرب براش فایده ای نیست والکی امید بسته بود ولی ازروسهاهم حرمزاده تر وجودندارد همین روسها بارها خاک ایران رااشغال کردن ..۲۵سال با ایران جنگیدند طرفداری ازروس وامریکاجز وطن فروش وخائن نمیکنداین بی ناموس ها چقدر درکشور ماجنایت کردنداین هم قدرت پوشالی روسیه رو میرسونه که یک ماهه دراوکراین درجا میزنه امریکاهم مثل سگ از افغانستان وعراق فرارکرددوره این ابرقدرتهای پوشالی تموم شده دور دور ایرانه باعلی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۳ ۰۹:۴۰

دموکراسی را در افغانستان و عراق و یمن و سوریه دیدیم. غربی ها دروغ گو و جنایتکار هستند البته ما باروسیه رابطه بهتری داریم چون روسیه برعلیه ما تحریم نمیکنه و سرداران مارا ترور نمیکنه. هرکس کمی تاریخ بدونه میفهمد که روسیه برای حفظ امنیت خودش در مقابل گسترش ناتو مجبور به دفاع از خودش شد البته این هم تله ی آمریکا بود.به امید پیروزی روسیه ونابودی غرب زورگو.