• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400122318214
  • خبرنگار : 71461

برنامه‌های طرح «آرامش بهاری» تشریح شد

برنامه‌های طرح «آرامش بهاری» تشریح شد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به طرح «آرامش بهاری» سازمان اوقاف و امور خیریه ویژه ایام نوروز گفت: امکان اسکان دائم در بقاع متبرکه بیش از ۴۳۰۰ اتاق با ظرفیت ۱۵هزار نفر در هر شب و همچنین اسکان موقت در محیط پیرامونی بقاع متبرکه ۵۰هزار نفر در هر شب را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام عادل در نشست تشریح با ارائه گزارشی از اقدامات معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی در ابتدای سال ۹۵درصد برنامه‌های ما برای اجرای نیات واقفین انجام شده و با ۲۵درصد رشد در نیات واقفین روبرو بودیم.

وی ادامه داد: طرح «مهر تحصیلی» برای حمایت ز دانش‌آموزان را داشتیم که از محل نیت واقفین بود و ۳۸هزار و ۵۰۰بسته تحصیلی آماده و ‌توزیع شد. باتوجه به افزایش قیمت‌ها از نظر ریالی نسبت به سال پیش این بسته‌ها با رشد دو برابر روبرو بود.

عادل در مورد طرح «زائران حرم رضوی» نیز بیان کرد: باتوجه به بروز کرونا و به جهت تشکر و قدردانی از کادر درمان دلاش کردیم در این دوره کادر درمان را مدنظر قرار دهیم و از این رو کادر درمانی که تا به حال زیارت حرم رضوی نرفتند هدف قرار گرفتند و با کمک وزارت بهداشت توانستیم هزار و چهل نفر را در آبان‌ماه در مشهد میزبانی کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف با اشاره به طرح «شمیم حسینی» که برای نیات واقفین در ایام ماه محرم و صفر است، خاطرنشان کرد: امسال این طرح رشد قابل توجهی داشت و چهل هزار هیات و مسجد تحت حمایت قرار گرفتند و ‌حواله‌های حمایتی به هیات‌ها و مساجد ارسال شد و در این دوره ۲۰۰مسحد شاخص نیز مورد حمایت بود.

وی افزود: طرح کمک‌های مومنانه و رزمایش همدلی نیز دیگر طرح ما در سال ۱۴۰۰ بود که توانستیم بیش از دو میلیون بسته ارزاق به ارزش ۵۰۰هزار تومان تهیه و به دست خانواده‌های نیازمند ارسال کنیم. همچنین ۵میلیون و ۵۰۰وعده غذای گرم به اقشار نیازمند در محله‌های کم‌برخوردار ارسال شد. همچنین سعی کردیم ضدعفونی اماکن و بقاع متبرکه را داشته و بسته‌های بهداشتی را نیز توزیع کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف ابراز کرد: طرح «شمیم خدمت» یکی از طرح‌های موفق ما در سال جاری بود که به آموزش مشاغل به ویژه زنان بی‌سرپرست بود، در این طرح فاز اول آموزش و توانمندسازی بود که ۱۲هزار مراجعه کننده داشت. فاز دوم ایجاد زمینه اشتغال و فاز سوم نیز بازارچه فروش محصولاتی بود که این افراد تولید کرده بودند.

عادل اضافه کرد: طرح «قرار دوازدهم» نیز از ۱۲ اسفندماه شروع شده و در این طرح شبکه خیرین که قصد کمک دارن می‌توانند با کمک‌های خود در دوازدهم هرماه کمک‌های خود را به دست نیازمندان برسانند.

وی ادامه داد: ۱۴هزار نفر مبلغ هم در سال ۱۴۰۰ به سراسر کشور اعزام شدند و قبل از هر اعزام برنامه‌های آموزشی برای مبلغین داشته‌ایم که براساس آمار ۸ جلسه برای نه هزار نفر برگزار شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف با اشاره به اجرای ویژه برنامه «آرامش بهاری» برای دوازدهمین سال پیاپی گفت: براساس سنوات گذشته این طرح از ۲۸اسفندماه تا ۱۳فروردین سال آینده اجرا خواهد شد.

عادل در مورد ضرورت‌های برگزاری طرح «آرامش بهاری» یادآور شد: اشتیاق عمومی مردم برای حضور در مراسم تحویل سال نو در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه یکی از دلایل برگزاری این طرح است، براساس آمار در سال ۹۸ بیش از سه و نیم میلیون نفر زائر در لحظه تحویل سال نو در امامزادگان حضور داشتند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر انگیزه زیارت اهل قبور در ایام آغازین سال و ظرفیت میلیونی مسافران نوروزی و قرار گرفتن تعدادی از بقاع متبرکه در مسیر مسافرت‌های نوروزی و ضرورت آمادگی جهت میزبانی از مسافران جزو اهم دلایل برگزاری این طرح است، طبق آمار در سال‌های گذشته در زمان اجرای این طرح بیش از ۴۶میلیون نفر بار زیارت در امامزادگان سراسر کشور ثبت شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات اجرایی برای این طرح افزود: هماهنگی و توجیه عوامل برگزاری این مانور بزرگ فرهنگی یکی از وظایف ما است، برای این‌ منظور در حدود ۳۰هزار نفر از هیات امنا و خدام و همچنین مدیران‌ مرکز افق در این طرح با مدیران و کارکنان ادارات اوقاف همکاری می‌کنند.

عادل بیان کرد: اعزام ۷۰۰نفر مبلغ از قم و نیز استفاده از ظرفیت مبلغین بومی در این طرح مدنظر است، تولید تابلوهای نمایشگاهی و توزیع ۵۵۰ دوره در بقاع متبرکه شاخص و همچنین برپایی خیمه‌های معرفت که به برنامه‌های ویژه کودک و نوجوانان، مشاوره خانواده، پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی و اعتقادی، ترویج سبک زندگی و عرضه محصولات عفاف و حجاب و چند رسانه‌ای؛ از دیگر برنامه‌های این طرح است.

به گفته وی، برگزاری مراسم غباروبی از امامزادگان و مزار شهدای مدفون در آستانه سال نو و اقامه نماز جماعت و ارائه برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی در ایام نوروز در بقاع متبرکه از جمله برنامه‌های طرح آرامش بهاری است.

معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف در مورد وضعیت اسکان و زائرسراها در ایام نوروز نیز اظهار کرد: ظرفیت اسکان دائم در بقاع متبرکه بیش از ۴۳۰۰ اتاق با ظرفیت ۱۵هزار نفر در هر شب و همچنین اسکان موقت در محیط پیرامونی بقاع متبرکه ۵۰هزار نفر در هر شب خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha