• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400122318440
  • خبرنگار : 71656

نگاهی به کارنامه احسان آقایی که امروز از موزه رفت

۳ روز پرحاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران

۳ روز پرحاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران

پس از اینکه موزه هنرهای معاصر تهران دو روز پرحاشیه را زیر سایه افتتاح نمایشگاه «پنج گنج» و در کنار آن اجرای پرفورمنس «گربه جاده ابریشم» سپری کرد، امروز نیز این مکان فرهنگی و هنری به دنبال انتصاب رییس جدید موزه روز پرحاشیه دیگری را سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار بخش تجسمی ایسنا، با روی کار آمدن دولت سیزدهم، عزل و نصب‌ها به رسم همیشگی در فضای فرهنگی و هنری همچنان درحال رخ دادن است. در ابتدا با منصوب شدن محمدمهدی اسماعیلی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از معاون امور هنری پیشین یعنی محمد مجتبی حسینی خداحافظی کردیم.
با تغییر معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی برای مدتی به عنوان سرپرست در این مقام منصوب شد اما این انتصاب که از همان ابتدا عنوان شد موقتی است، زمان زیادی نبرد و پس از مدتی محمود سالاری طی حکمی به‌عنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین شد و مقام دستیاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محمود شالویی ماند.

درحالی که به نظر می‌رسید روند عزل و نصب ‌ها در دولت جدید با نزدیک شدن به پایان سال حداقل برای مدتی آرام گرفته است، امروز ـ دوشنبه ـ ۲۳ اسفند ماه هم با احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران در دولت دوازدهم خداحافظی کردیم. در ادامه به برخی اقدامات مهم این مقام مسئول در طول مدت مسئولیتش نگاهی خواهیم داشت.

بازسازی ۳۲ ماهه موزه

یکی از اقدامات احسان آقایی در طول دوران مدیریتش، بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران بود. این بازسازی از اردیبهشت ۹۷ شروع و به دنبال آن موزه برای مدت‌ دو سال تعطیل شد و البته زمان نهایی این مرمت، بسیار طولانی‌تر از زمان اولیه‌ای بود که تخمین‌زده شد. پس از اتمام روند بازسازی موزه اما این مکان فرهنگی و هنری در حالی مجددا شروع به فعالیت کرد که به گفته احسان آقایی ۳۰۰ متر به فضای گنجینه اضافه شده بود.
بر این اساس آقایی امروز درحالی با مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران خداحافظی می‌کند که این مکان فرهنگی و هنری اکنون با در دوره او بازسازی شده و ۷۰۵ اثر به این موزه و موزه‌های شهرهای دیگر اهدا شده است.

۳ روز پر حاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران
مرمت موزه هنرهای معاصر تهران


از همکاری با بخش خصوصی تا کشاندن رییس جمهور به موزه

«مروری بر آثار مهدی سحابی»؛ نمایشگاهی که در آن موزه هنرهای معاصر تهران همکاری با بخش خصوصی را آزمود. رویدادی که نه تنها هنردوستان، بلکه دوستداران ادبیات را نیز برای بازدید به موزه کشاند. آقایی که برای برپا کردن این نمایشگاه، با گالری مژده همکاری داشت، درباره همکاری موزه با بخش خصوصی پیش‌تر به ایسنا چنین گفته بود: «بخش خصوصی زمانی می‌تواند با موزه همکاری کند که در راستای برنامه‌های موزه باشد. در صورتی که بخش خصوصی در برنامه های موزه تمایل به مشارکت داشته باشد، استقبال می کنیم ولی اینچنین نیست که برنامه‌ی بخش خصوصی در موزه اجرا شود.»

از دیگر اقدامات این مقام مسئول، همکاری با جشنواره هنرهای تجسمی فجر در چهاردهمین دوره بود که طی این تعامل نمایشگاه «آینه در آینه» در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد. این نمایشگاه که مروری بر تحولات تاریخ معاصر ایران بود، ابتدا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای بازدید به این مکان فرهنگی و هنری کشاند و چیزی نگذشت که در فضای رسانه‌ای خبری مبنی بر بازدید سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان از این نمایشگاه نیز منتشر شد. احسان آقایی در بازدید این دو مقام مسئول از نمایشگاه «آینه در آینه»، به‌عنوان راهنما حضور داشت.

۳ روز پر حاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران
بازدید رییس جمهور از نمایشگاه موزه هنرهای معاصر



حملات هکری و تلاش برای بالا آوردن سایت موزه

سایت‌ و فضای مجازی از جمله منابع اصلی است که این روزها اغلب موزه‌های مشهور دنیا از آن برای اعلام برنامه‌های خود و ارائه خدمات به کاربران استفاده می‌کنند. موزه هنرهای معاصر تهران اما به دنبال حملات هکری، از مقطعی به بعد سایت خود را از دست داد و به این ترتیب دسترسی به سایت این موزه مسدود شد.

احسان آقایی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، در این رابطه چنین توضیح داده بود: «علت اینکه آن سایت پایین رفت این بود که حملات کوچک هکری به آن شد و سیستم امنیتی‌ که سایت‌مان را پشتیبانی می‌کرد، از ما خواست که اجازه دهیم تا پس از طراحی، سایت با یک سیستم امنیتی قوی تر بالا بیاید؛ بنابراین چنین شد که فعلا در دسترس نباشد تا چند ماه آینده ما یک سایت جدید را در اختیار علاقه‌مندان موزه قرار دهیم.»

آقایی درحالی با مدیریت موزه هنرهای معاصر تهران خداحافظی کرده است که دیگر فرصتی  برای ایجاد یک سایت جدید برای موزه هنرهای معاصر تهران ندارد و این مکان فرهنگی و هنری در حال حاضر از طریق اینستاگرام برنامه‌های نمایشگاه‌های خود را به هنردوستان اطلاع‌رسانی می‌کند و باید دید عبادرضا اسلامی کولایی که به‌عنوان مدیر جدید موزه منصوب شده، چه برنامه‌ای برای ایجاد یک سایت جدید خواهد داشت.

۳ روز پر حاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران
نمایشگاه اندی وارهول در موزه هنرهای معاصر تهران



حرف و حدیث پیرامون گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران

دوران اخیر مدیریت احسان آقایی بر موزه هنرهای معاصر تهران با حاشیه‌ای دیگر هم همراه بود. در یکی از برنامه‌های صداوسیما در شبکه سه سیما، مسعود فراستی که به‌عنوان منتقد تند و تیز در فضای سینما شناخته می‌شود، شبهاتی درباره‌ی اصالت گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مطرح کرد که تا مدت‌ها در فضای مجازی جنجال‌ساز شد.

آقایی اما در حالی که معتقد بود نباید به هر اظهار نظر بی اساسی پاسخ داد، در جملاتی این ادعا را بی‌پاسخ نگذاشت. او در این رابطه به ایسنا چنین گفته بود: «دنیا می‌داند برای مثال فلان نقاشی پیکاسو الان در موزه نگهداری می‌شود و اگر این کار را از موزه خارج شود و قصد فروش وجود داشته باشد، بدون سند خرید یا نامه‌ی موزه امکان فروش آن وجود ندارد. مثل سند می‌ماند. الان شما بخواهید ماشین بفروشید کسی بدون سند از شما خریداری می‌کند؟ حتی آثاری در حد چندصد دلاری را نیز بدون سند نمی توانید بفروشید چه برسد به این آثاری که در جهان شناسنامه‌ی آن به نام موزه صادر شده است.»
به این ترتیب قصه پرغصه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با اظهار نظر این مقام مسئول در همین رابطه برای مدتی به سر رسید.

پرفورمنس حاشیه‌ساز و تیر آخر مدیریت

اما همزمان شدن انتصاب رییس جدید موزه هنرهای معاصر تهران پس از دو روز پرالتهاب در این مکان فرهنگی هنری که به دنبال حاشیه پیش‌آمده در اجرای یک پرفورمنس و برخورد با روغن داخل حوض به وجود آمد، عده‌ای را به سمت این فرضیه برد که شاید این عزل و نصب‌ها مرتبط با همین قضیه باشد. برخی اما با اشاره به اینکه احسان آقایی، یکی از مدیران باقیمانده از دولت دوازدهم است، این تغییر را فرایندی طبیعی دانسته‌اند.

به هر طریق از امروز عبادرضا اسلامی کولایی ریاست موزه هنرهای معاصر را درست در دوره‌ای بر عهده می‌گیرد که حاشیه‌ها درباره این مکان فرهنگ هنری چندان هم کم نیست و حال باید دید او برای آرام کردن فضا چه تدابیری خواهد اندیشید. ایسنا در تلاش است در گفت‌وگوهایی جداگانه با آقایی و کولایی محورهای مطرح شده در این گزارش را به بحث بگذرد.

۳ روز پر حاشیه در موزه هنرهای معاصر تهران
موزه هنرهای معاصر روز گذشته

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha