• دوشنبه / ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400122318609
  • خبرنگار : 71588

بحران اوکراین؛ محور رایزنی وزیر خارجه لبنان با مولود چاووش اوغلو و جوزپ بورل

بحران اوکراین؛ محور رایزنی وزیر خارجه لبنان با مولود چاووش اوغلو و جوزپ بورل

وزیر خارجه لبنان در جریان دیدار جداگانه با همتای ترکیه‌ای خود و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیامدهای بحران اوکراین بر لبنان را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، وزارت خارجه لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه این کشور در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد و در جریان این دیدار غسان المعلم، سفیر لبنان در آنکارا نیز حضور داشت.

 وزرای خارجه لبنان و ترکیه در جریان این دیدار روابط دوجانبه و حمایت ارائه شده توسط ترکیه به لبنان در تمامی زمینه‌های اقتصادی و غذایی را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف همچنین در خصوص پیامدهای بحران اوکراین بر اروپا و خاورمیانه و نتایج میانجیگری ترکیه برای ممانعت از وخامت اوضاع بین اوکراین و روسیه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

وزارت خارجه لبنان همچنین اعلام کرد، بوحبیب از چاووش اوغلو به خاطر دعوت جهت مشارکت در همایش دیپلماتیک آنتالیا و استقبال گرم قدردانی کرد.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، بوحبیب با جوزپ بورل نیز دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار به بررسی پیامدهای بحران اوکراین بر لبنان به ویژه در سطح امنیت غذایی و انرژی و ارائه کمک‌های فوری و فوق‌العاده به لبنان پرداختند.

وزیر خارجه لبنان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین درباره مذاکرات با صندوق بین المللی پول رایزنی کردند.

دو طرف بر لزوم دستیابی به توافق قبل از انتخابات پارلمانی به منظور بهره‌مندی لبنان از بسته‌های کمک‌های مالی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

بورل و بوحبیب همچنین پیامدهای خطرناک و روزافزونی که لبنان به خاطر وجود بیش از یک میلیون و نیم آواره سوری در اراضی‌اش همچنان از آن رنج می‌برد و همچنین آسیب‌هایی که جامعه لبنان به عنوان میزبان آوارگان متحمل شده‌ است، مورد بررسی قرار دادند.

با ادامه اختلال در تأمین گندم، دولت لبنان ضمن محدود کردن هرگونه صادرات مواد غذایی، قیمت نان را افزایش داده است.

وزارت اقتصاد لبنان با انتشار بیانیه‌ای قیمت هر قرص نان (825 گرم) را از 8 هزار لیره به 10 هزار لیره (حدود نیم دلار) افزایش داد.

در این بیانیه آمده است که علت این تصمیم افزایش چشمگیر قیمت سوخت و گندم و شکر و روغن در بازارهای جهانی است.

همزمان، «جورج بوشکیان»، وزیر صنایع لبنان، از ممنوعیت صادرات محصولات غذایی بدون دریافت مجوز صادرات از این وزارتخانه خبر داده بود.

 وی تأکید کرد که هدف از این اقدام حفظ ذخایر راهبردی محصولات غذایی و تأمین نیازهای اصلی شهروندان است.

لبنان حدود 60 درصد مصرف گندم خود و نیز حجم زیادی از روغن و شکر خود را از اوکراین تأمین می‌کند که این روزها به علت جنگ، همه صادرات خود را متوقف کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha