• سه‌شنبه / ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400122419199
  • خبرنگار : 71477

استرالیا و هلند اقدام قانونی علیه روسیه را به خاطر هواپیمای ام‌اچ‌۱۷ آغاز کردند

استرالیا و هلند اقدام قانونی علیه روسیه را به خاطر هواپیمای ام‌اچ‌۱۷ آغاز کردند

استرالیا و هلند اعلام کردند، اقدام قانونی مشترک علیه روسیه را در آژانس هوانوردی سازمان ملل به خاطر ساقط کردن هواپیمای ام‌اچ‌۱۷(MH ۱۷) آغاز کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ در ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۴ میلادی از آمستردادم به طرف کوالالامپور در حرکت بود که بر فراز شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی‌طلبان بود، ساقط شد. به گفته بازرسان و دادستان‌های بین‌المللی این هواپیما با یک موشک سطح به هوای ساخت روسیه ساقط شد و در جریان این رویداد ۲۹۸ تنی که سوار بر این هواپیما بودند، کشته شدند.

اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا گفت، براساس قوانین بین‌المللی روسیه مسئول ساقط شدن این هواپیماست و ارجاع این موضوع به سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل گامی رو به جلو در احقاق حق قربانیان این رویداد از جمله ۳۸ استرالیایی سوار بر این هواپیماست.  

دولت هلند اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل نیز از این اقدام مطلع شده است.

ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه هلند در بیانیه‌ای گفت: مرگ ۲۹۸ غیرنظامی از جمله ۱۹۶ هلندی نمی‌تواند و نباید بدون پیامد باقی بماند. رویدادهای کنونی در اوکراین نیز بر اهمیت این موضوع تاکید دارد.

این روند نادر تحت یکی از ماده قانون‌های کنوانسیون شیکاگو سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی انجام می‌شود. این ماده قانون برای حفاظت از هواپیماهای غیرنظامی در برابر آتش تسلیحات طراحی شده است. این ماده قانون در سال ۱۹۸۴ میلادی به دنبال ساقط شدن یک هواپیمای کره جنوبی توسط جنگنده‌های جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۸۳ اضافه شد.

این اقدام سازمان ملل جدا از اقدام دادگاه هلندی است که برای محاکمه چهار مظنون این پونده تشکیل شده است.

استرالیا اعلام کرد، ما به دنبال دریافت غرامت کامل از روسیه برای صدمه به وجود آمده و تعلیق حق رای روسیه در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل است؛ سازمانی که استانداردها برای سفرهای هوایی غیرنظامی را تعیین می‌کند.

اگر چه این سازمان قدرت نظارتی ندارد اما در مرکز سیستم جهانی امنیت هوانوردی قرار گرفته که ورای موانع سیاسی فعالیت می‌کند.

موریسون گفت: حمله بی‌دلیل و غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین که ماه گذشته آغاز شد بر لزوم پاسخگو کردن روسیه برای آنچه که نقض فاحش قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، تاکید دارد.      

استرالیا و هلند اعلام کردند، آنها بر اسنادی که نشان می‌دهند هواپیمای ام‌اچ۱۷ توسط یک سیستم روسی سطح به هوا ساقط شد که از روسیه برای جدایی‌طلبان شرق اوکراین ارسال شده بود و پس از ساقط شدن این هواپیما مجددا به روسیه بازگشت، تکیه دارند.  

این در حالی است که مسکو همیشه هرگونه مشارکت در ساقط شدن این هواپیما را رد کرده و تئوری‌های جایگزینی را مطرح کرده که توسط محققان بین‌المللی رد شده‌اند.

اگرچه نتیجه در سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی سازمان ملل نامشخص است اما کارشناسان تاکید دارند که این اقدام به عنوان راهی برای تحت فشار گذاشتن روسیه به انجام مذاکره درخصوص این رویداد تلقی می‌شود.   

ماریس پاین، وزیر امور خارجه استرالیا گفت: استرالیا و هلند با حسن نیت مذاکرات با روسیه را ادامه دادند اما روسیه به صورت یکجانبه در سال ۲۰۲۰ از این مذاکرات خارج شد.

هلند سال گذشته اعلام کرده بود که می‌خواهد روسیه را به میز مذاکرات باز گرداند اما انجام اقدام قانونی علیه مسکو را نیز رد نکرده بود.

این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha