• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400122520247
  • خبرنگار : 71573

برگزیدگان اولیه جایزه «مهرگان» معرفی شدند

برگزیدگان اولیه جایزه «مهرگان»
 معرفی شدند

دبیرخانه جایزه مهرگان فهرست بلند بهترین رمان‌ها و بهترین مجموعه داستان‌های جایزه مهرگان ادب و آثار راه‌یافته به بخش ویژه مهرگان - ادبیات زبان مادری را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه جایزه مهرگان نتایج داوری ۱۵۲۷ عنوان رمان و مجموعه داستان چاپ اول سال‌های ۱۳۹۹-۱۳۹۸ را منتشر کرد.

این کتاب‌ها در مدت ۱۶ ماه از سوی ۱۲ داور (۵ داور مرحله اول و ۷ داور مرحله نهایی) ارزیابی شده و ۲۱ رمان و ۲۱ مجموعه داستان با رأی اکثریت داوران به فهرست بلند جایزه مهرگان ادب راه یافته است.

داوری آثار را در مرحله اول: قباد آذر آئین، سودابه سلگی، مانی پارسا، آرزو چربدست و کرم‌رضا تاجمهر و در مرحله نهایی: جواد اسحاقیان، هلن اولیایی‌نیا، حسین آتش‌پرور، جواد پویان، لیلا صادقی، سیاوش گلشیری و ابوالفضل حسینی بر عهده داشته‌اند. 

بنا به گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان در بخش ویژه جایزه مهرگان ادب «ادبیات زبان مادری» داوران از میان ۲۵ اثر که ابتدا به زبان‌های غیرفارسی حوزه فرهنگ ایران - زبان مادری نویسنده - نوشته شده و سپس به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است بهترین رمان و بهترین مجموعه داستان زبان مادری را معرفی می‌کنند. جایزه مهرگان ادب با هدف رعایت حقوق معنوی نویسندگانی که در قلمرو فرهنگی و جغرافیایی ایران زندگی می‌کنند و به زبان مادری خود می‌نویسند زمینه ارزیابی این‌گونه آثار را در بخش ویژه جایزه مهرگان ادب فراهم آورده است، به برگزیدگان این بخش تندیس مهرگان و جایزه نقدی اهدا خواهد شد. 

برگزیدگان اولیه جایزه «مهرگان»
 معرفی شدند

برگزیدگان اولیه جایزه «مهرگان»
 معرفی شدند

برگزیدگان اولیه جایزه «مهرگان»
 معرفی شدند

دبیرخانه جایزه مهرگان همچنین با اعلام پایان مرحله اول داوری‌ها در سه بخش اصلی «جایزه مهرگان علم» برای انتخاب بهترین کتاب علمی- زیست‌محیطی، بهترین تشکل مردم‌نهاد و اثرگذارترین شخصیت محیط زیست ایران گزارش می‌دهد که مرحله نهایی داوری‌ها ادامه دارد و اسامی راه‌یافتگان به فهرست نهایی جایزه مهرگان علم اردیبهشت‌ماه سال آینده اعلام خواهد شد. 

داوری شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه مهرگان علم را: هوشنگ ضیایی، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور، محمدرضا داهی، بهرام معلمی و مژگان جمشیدی بر عهده دارند و در بخش ویژه مهرگان علم این دوره از مروّجان مستقلِ ترویج و توسعۀ کتابخوانی در ایران تقدیر خواهد شد. 

همچنین بنا به پیشنهاد دبیرخانه و تأئید هیأت داوران جایزه مهرگان ادب، تعدادی «تک‌داستان» برگزیده از میان مجموعه داستان‌های  داوری‌شده در دوره بیست و یکم و بیست و دوم جایزه مهرگان به علاقه‌مندان معرفی خواهد شد. تک‌داستان‌ها از میان مجموعه داستان‌های راه‌یافته به فهرست بلند این دوره و یا از میان دیگر مجموعه داستان‌ها از سوی داوران انتخاب شده است. نام این داستان‌ها از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ به تدریج اعلام خواهد شد.

از سویی علیرضا زرگر مدیر جایزه مهرگان در بخش‌هایی از این بیانیه درباره به تعویق افتادن اعلام فهرست بلند و برگزیده «جایزه مهرگان طلایی» ( با داوری از میان ۴۱ رمان که در بیست‌سالۀ گذشته (سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۷) در مهرگان ادب درخشیده بودند) و همچنین ممکن نشدن برگزاری «جایزۀ مهرگان ادب خارج از ایران» (برای انتخاب بهترین رمان‌ها و مجموعه داستان‌های فارسیِ منتشرشده در خارج از ایران) توضیح داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha