• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1400122520440
  • خبرنگار : 71653

تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در عراق

تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در عراق

بنیاد سعدی و دانشگاه «واسط» در راستای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در کشور عراق در اسفندماه ۱۴۰۰‬ با یکدیگر تفاهم‌نامۀ همکاری امضا کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در نشستی که به همین منظور در بنیاد سعدی برگزار شد، فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی و صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به‌همراه کارشناسان مرتبط و مازن حسن جاسم‌الحسنی، رئیس دانشگاه واسط و مریم جواد کاظم، مدیر مرکز زبان فارسی و مدرس زبان فارسی آن دانشگاه حضور یافتند و هریک به معرفی ظرفیت‌ها و امکانات علمی و آموزشی خود پرداختند و تلاش در راستای گسترش و ترویج آموزش زبان و ادبیات فارسی را با توجه به تقاضای روزافزون دانشجویان عراقی، ضروری و اساسی دانستند.

رضامراد صحرایی در ابتدا به معرفی دستاوردها، منابع و کتاب‌های آموزشی تألیف و چاپ‌شده در بنیاد و نیز آموزش مجازی و امکانات گوناگون ایجادشده به این منظور پرداخت و مجموع آن‌ها را کمک بزرگ و شایان توجهی در جهت تسهیل آموزش زبان فارسی در خارج از ایران دانست که لازم است به نحو شایسته‌ای مورد استفاده مراکز آموزشی در کشورهای گوناگون قرار گیرد.

او سپس به معرفی مجموعۀ کتاب‌های جدید «شیراز» پرداخت و گفت: بنیاد سعدی این مجموعه را ویژۀ عربی‌زبانان طراحی کرده و در تأمین محتوا و برنامۀ آموزشی آن‌ها، رویکرد آموزش آسان و سریع زبان فارسی برای عربی‌زبانان را با توجه به نیاز ایشان برای ورود به دانشگاه‌ها و بهره‌گیری در محیط ایرانی و فارسی‌زبانان، مورد توجه قرار داده‌است.

تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در عراق


در ادامه معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اعلام آمادگی کامل این بنیاد برای حمایت و تأمین نیازهای آموزشی مراکز و نهادهای خارج از کشور که به امر آموزش زبان فارسی در خارج از کشور مشغول هستند، آن را گواه پیشرفت‌های پربازده بنیاد و اساس همکاری در چارچوب تفاهم‌نامه‌های همکاری و ضوابط اجرایی معرفی کرد.

همچنین مازن الحسنی رئیس دانشگاه واسط با بیان این‌که دانشگاه «واسط» در شهر واسط، عراق دارای گروه زبان و ادبیات فارسی و دانشجویان علاقه‌مند بسیاری‌ست، هدف از آموزش زبان فارسی در عراق را اساساً، شناخت فرهنگ، تاریخ و تمدن ایران دانست و اعلام کرد: خوشبختانه برنامه‌های بنیاد سعدی مورد استقبال فارسی‌آموزان عراقی‌ست و در کنار آن، اعطای رتبه‌های بیشتر رشتۀ آزفا به دانشجویان عراقی، تأمین کتاب‌های مورد نیاز به تعداد کافی و برگزاری دوره‌های حضوری آموزش زبان فارسی برای عراقی‌ها را در ایران به عنوان برخی اقدامات سودمند در این‌باره برشمرد.

او به وجود فضای بزرگ و مناسبی برای تأسیس مرکز مستقل آموزش زبان فارسی در دانشگاه واسط اشاره کرد و در کنار آن، جمعیت قابل‌توجه دانشجویان و متقاضیان آموزش زبان فارسی را از جمله ظرفیت‌های مساعد برای شروع همکاری با بنیاد سعدی و دیگر دانشگاه‌های بزرگ ایران در زمینۀ آموزش و گسترش زبان فارسی دانست.

تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در عراق


شهروز فلاحت‌پیشه، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی نیز به ارائۀ توضیحاتی در رابطه با شیوۀ کار و تعامل میان مراکز و بنیاد پرداخت و فرآیند برگزاری دوره‌های آموزش زبان فارسی، از طرح برنامۀ مورد اجرا توسط معاونت امور بین‌الملل (معمولاً برگزاری یک دورۀ آموزشی یا آزمون استاندارد آمفا و غیره)، انتقال طرح درخواست‌شده به معاونت آموزش و پژوهش، روش و جزئیات برگزاری و ارزشیابی پایان دوره را کاری گروهی و مشترک دانست که بدون اشتیاق و تعامل هدفمند و موفق طرفین امکان‌پذیر نیست.

او سپس با اشاره به اهمیت برقراری و حفظ ارتباط مستمر میان بدنۀ کارشناسان معاونت امور بین‌الملل و مسئولان دست‌اندرکار و مدرسان مراکز آموزشی تا پایان کار، معاونت امور بین‌الملل و کارشناسان کارآزمودۀ آن را به منزلۀ پل‌هایی برای برقراری مناسبات و تعاملات لازم میان طرف‌های داخل و خارج از ایران برشمرد.

در پایان طرفین در بنیاد سعدی و دانشگاه واسط با عقد تفاهم‌نامه‌ای، رسماً همکاری با یکدیگر در زمینۀ آموزش یکپارچه و همگام زبان فارسی در چارچوب استاندارد مرجع آموزش بنیاد سعدی را اعلام و آغاز کردند.

تفاهم‌نامه‌ای برای آموزش و گسترش خط و زبان فارسی در عراق

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha