• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400122520453
  • خبرنگار : 50210

سهم ناچیز ناوگان ریلی از حمل بار در استان مرکزی

سهم ناچیز ناوگان ریلی از حمل بار در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی سرپرست راه آهن اراک گفت: در سال جاری، جابجایی مسافران از طریق راه آهن، نسبت به سال گذشته ۱۶۶ درصد رشد داشت.

سعید ترکی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: ستاد نوروزی راه آهن از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ به صورت شبانه روزی فعال است و تمامی رفت و آمد قطارها و مسافران نیز رصد می شود تا بهترین خدمات به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به نگاه و رویکرد حاکم بر راه آهن و وزارت راه و شهرسازی در مسئله تمهیدات نوروزی، گفت: بر افزایش خدمات رفاهی و رضایتمندی مردم تاکید شده است و تمام مجموعه راه آهن برای رقم زدن این مهم آماده است.

ترکی با اشاره به اینکه پیش فروش بلیط از هشتم اسفندماه آغاز شد، گفت: دو میلیون و ۲۰۰ صندلی در نظر گرفته شده است که فروش ۵۰ درصد آنها از طریق فروش اینترنتی و ۵۰ درصد از طریق دفاتر فروش بلیط انجام شد و هنوز هم امکان خرید بلیط برای برخی از تاریخ ها وجود دارد.

وی اظهار کرد: در چهار حوزه برنامه ریزی انجام شده است و مراسم آیینی از استقبال از نوروز، برپایی سفره هفت سین و آذین بندی ایستگاه های قطار، ضدعفونی کوپه ها، سالن ها، سرویس های بهداشتی و نماز خانه و تمامی مراکز جهت پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ انجام شده است و به منظور رصد واکسیناسیون، تمهیداتی اندیشیده شده است و افراد دارای بیماری از حضور در قطار و کوپه ها قطعا منع می شوند، همچنین نمایشگاه صنایع دستی نیز تدارک دیده شده است که در سالن های ایستگاه ها برپا می شود.

سرپرست راه آهن اراک افزود: مراسم فرهنگی و مذهبی نیز تدارک دیده شده است، برای مسافران مشهد مقدس مراسم بدرقه در نظرگرفته شده است و آموزش های لازم به پرسنل جهت رفتار استاندارد با مسافران داده شده است تا برخوردی مناسب صورت گیرد.

وی اضافه کرد: به منظور حضور مسافران در سالن های انتظار، امکانات ورزشی، تفریحی و نقاشی کودکان در نظر گرفته شده است که اوقات مسافران به خوبی بگذرد.

ترکی با اشاره به سامانه شبانه روزی ۰۲۱۵۱۴۹، گفت: این سامانه در اختیار مردم است که می توانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را مطرح کنند و اگر مشکلی در قطارها، ایستگاه ها، هست به سرعت اطلاع رسانی شود تا رفع شود.

وی در خصوص فروش بلیط در استان مرکزی گفت: استان مرکزی از سهمیه قطار مشهد، ۶۸۰۰ صندلی اراک - مشهد دارد، همچنین ۲۹ هزار و ۳۲۰ صندلی از قطار کرمانشاه، ملایر و اهواز به مقصد مشهد نیز در اختیار است که مسافران می توانند استفاده کنند و هر روز به مقصد مشهد امکان سفر فراهم شده است. اگر بتوانیم ضریب اشغال قطارها را تضمین می کنیم می توان مقاصد مسافری را توسعه بخشید.

ترکی با بیان اینکه قطار جدید اضافه نشده است اما ظرفیت قطارها و سالن ها افزایش یافته است، گفت: علاوه بر مسیر مشهد، مسیر تهران، قم و جنوب کشور نیز قابل استفاده هستند و خوشبختانه امسال هیچ افزایش قیمتی اعمال نشده است.

وی بیان کرد: در سالن ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۰ درصد رشد مسافر را نسبت به سال ۹۹ داشتیم و قطعا نوروز امسال نیز بیشتر خواهد بود و برنامه ریزی ها براساس این افزایش تمایل به سفر صورت گرفته است. امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی در جهت جلب رضایت مردم داشته باشیم.

سرپرست راه آهن اراک در خصوص حمل و نقل بار در نوروز، بیان کرد: هیچ گونه کاهشی نخواهیم داشت و راه آهن به صورت شبانه روزی فعال خواهد بود. در سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن حمل بار ریلی داشتیم و این رقم در سال ۹۹ نیز تقریبا به همین میزان بوده است، البته بخش عمده ای از بار مازوت در نیروگاه های شازند، مصرف شد و عملا میزان حمل مازوت به شکل ریلی کاهش یافت.

وی اضافه کرد: در حوزه صادرات در سال جاری نسبت به سال ۹۹ عقب تر بودیم، راه آهن آماده صادرات ریلی برای صنایع بزرگ مانند پتروشیمی و آلومینیوم است.

ترکی در خصوص افزایش حمل ریلی در سال آتی اظهار کرد: ۲۱ میلیون تن بار در استان جابجا می شود که فقط یک میلیون به حمل ریلی اختصاص یافته و به دنبال افزایش سهم جابجایی ریلی هستیم. ۳۰ درصد بار کل کشور باید با ریل حمل شود و آمار استان مرکزی متناسب با هدفگذاری نیست، در حوزه ترانزیت تلاش خواهیم کرد با پتروشیمی ها رایزنی شود تا از ظرفیت ریلی استفاده شود. در حوزه طرح های توسعه ای و زیربنایی به دنبال افزایش خطوط ریلی هستیم.

وی اضافه کرد: در حوزه دهکده لجستیک فعال خواهیم بود، همچنین تلاش می شود که در سال آتی در حوزه مسئولیت های اجتماعی سهم بیشتری داشته باشیم.

ترکی در خصوص نقاط حادثه خیز ریلی در استان گفت: خوشبختانه امسال حادثه ریلی در استان گزارش نشد، اما به هر حال باید محیط ایمن شود. ایمن سازی و فرهنگ سازی نیاز است، طول خطوط بالاست و نمی توان تمام طول خطوط را محصور کرد ولی قطعا به نقاط حادثه خیز ورود خواهیم کرد و لازم است که شهرداری ها کمک کنند تا محیط های مسکونی که احتمال خطر دارند را امن تر کنیم.

سرپرست راه آهن اراک بیان کرد: تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰، تعداد مسافران استان به ۵۴۰ هزار و ۸۴۲ نفر رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ با ۲۰۳ هزار و ۴۲۹ نفر، رشد ۱۶۶ درصدی حاصل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha