• چهارشنبه / ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400122520462
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۲۵ اسفند

آزادی زاغری/ضمانت آمریکا به روسیه/لغو معافیت دو فرزندی‌ها

آزادی زاغری/ضمانت آمریکا به روسیه/لغو معافیت دو فرزندی‌ها

بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۱/ مذاکرات وین/ آزادی نازنین زاغری و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، جدیدترین تصمیم نمایندگان مجلس درباره معافیت سربازی متاهلین دارای دو فرزند در صدر اخبار پرمخاطب قرار گرفت.

نمایندگان در جلسه علنی امروز رمجلس شورای اسلامی، جهت تامین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به اعطای کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند را حذف کردند.

در این بند آمده بود که «با رعایت اصل یکصد و دهم (۱۱۰) قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و تشویق به فرزندآوری، مشمولین غایب و غیر غایب متأهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای سی سال سن دارند، از انجام خدمت وظیفه عمومی به صورت رایگان معاف می شوند.» که با توجه به طی نشدن ترتیبات و فرآیند قانونی لازم، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.

همچنین نمایندگان به منظور تامین نظر شورای نگهبان ، بند مربوط به اختصاص بودجه برای جهاد تبیین در سال آینده را حذف کردند.

بر اساس این بند مقرر شده بود که «یک هزار میلیارد ریال از درآمد حاصل از این بند به منظور تولید و  انتشار محتواهای رسانه ای در مقابله با جنگ نرم و جهاد تبیین به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می یابد.»

گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (چهارشنبه) بیست و پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

گفت‌وگوی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با شبکه خبری فرانس‌۲۴ درباره روند مذاکرات وین از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در آستانه رسیدن به توافق قرار دارند.

رافائل گروسی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه گفته که از آمریکا ضمانت کتبی دریافت کرده طرف‌ها در آستانه توافق در مذاکرات وین قرار دارند، پاسخ مثبت داد و گفت: بله، فکر می‌کنم در آستانه توافق هستیم. مشکلاتی که طی روزهای قبل پیش آمدند، البته مشکلات واقعی بودند.

ماریا زاخارووا سخنگوی‌ وزارت امور خارجه روسیه هم از اصلاح متن مذاکرات توافق وین با "حفاظت از همکاری ایران-روسیه" خبر داد و با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: مسکو همواره «کمک قابل توجهی» به روند مذاکرات وین کرده است، واکنش مذاکره‌کنندکان آمریکایی و اروپاییی در وین نشان می‌دهد آن‌ها به خوبی درک می‌کنند مسئله چیست و مشروعیت لازم را به خواسته‌های ما می‌دهند.

در مکالمه تلفنی  وزیر امور خارجه کشورمان با عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین، در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد. 

حسین امیر عبداللهیان با مرور آخرین وضعیت گفتگوها در وین، رویکرد چین را سازنده توصیف، و ابراز اطمینان کرد در صورت واقع بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف های مذاکره کننده در وین نهایی خواهیم کرد.

در این گفت و گو همچنین وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفت: نگرانی‌‎های معقول ایران را درباره مسئله توافق هسته‌ای درک کرده و از تلاش‌های آن برای دفاع از حقوق و منافع برحقش دفاع می‌کنیم.

خبرهای دیگر با محوریت مذاکرات را در لینک های زیر دنبال کنید.

توقف در مذاکرات وین یک خروج از مسیر طبیعی است

به نتیجه رسیدن برجام به روسیه بستگی ندارد، به آمریکا بستگی دارد

به تعامل با روسیه بر سر احیای برجام ادامه می‌دهیم

مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران مشمول تحریم نیست

***

حجت کرمانی وکیل نازنین زاغری و انوشه آشوری، دو زندانی دو تابعیتی ایرانی-انگلیسی که به اتهامات امنیتی دوران محکومیتشان را در ایران می‌گذراندند، گفت هر دوی آن‌ها در مسیر فرودگاه برای ترک ایران هستند.

پیش از این لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس هم در این باره گفته بود که ما سخت در تلاشیم و من به عنوان وزیر امور خارجه، آزادی نازنین زاغری، انوشه آشوری و مراد طاهباز را که همگی در ایران زندانی هستند را در اولویت قرار داده‌ام.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس امروز نیز با اشاره به اینکه، مذاکرات با تهران برای آزادی نازنین زاغری پیش می‌رود گفته بود اما نمی‌توانم چیز بیشتری در این باره بگویم، چون «مذاکرات در حال حاضر در جریان است.

همچنین ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده نازنین زاغری به کجا رسید؟ گفت: هنوز اینکه به چه شکل تصمیم گرفته شده است را نمی دانم.

گزارش تاریخی ایسنا، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد تغییر مبنای تاریخ کشورمان از هجری شمسی به شاهنشاهی در سال ۱۳۵۴ هم از خبرهای پرمخاطب بامداد امروز بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۰۷ ۰۵:۱۰

باید معاف میشدند بنده خدا ها سه چهار فرزند کجا میتونه بده خدمت