• پنجشنبه / ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400122621137
  • خبرنگار : 71452

با حضور طیبی و وحدتی؛

فعالیت صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کلید خورد

فعالیت صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی کلید خورد

صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی به منظور ارائه انواع خدمات مالی و توسعه بازار به طرح‌های فناورانه و نوآورانه و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و تخصصی با حضور دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی و علی وحدت رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر طیبی در این مراسم اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی جهاددانشگاهی انجام تحقیقات کاربردی و پیگیری کردن این تحقیقات تا تولید فناوری در قالب محصول و خدمات است و طبق اساسنامه برای کاربردی شدن آن موظف به ادامه کار تا تولید صنعتی و نیمه صنعتی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های جهاددانشگاهی در حوزه‌های پژوهشی و آموزشی، فرهنگی و تجاری‌سازی، افزود: جهاددانشگاهی فناوری‌های زیادی را سال‌ها تولید کرده و توان تولید فناوری‌های گسترده را هم دارد. اما برای انجام تحقیقات کاربردی و تولید محصول حرفه‌ای و تولید انبوه نیاز مالی داریم، زیرا تامین منابع تحقیقاتی آسان‌تر است، اما در مراحل بعدی نیازمند منابع مالی بیشتر هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: آخرین فناوری این مجموعه طراحی و تولید سیستم رانش مترو بوده است.

وی با اشاره به علاقه مندی برای ایجاد اشتغال جوانان، ادامه داد: یکی از اقدامات خوب در کشور ایجاد و راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی است.

جهاددانشگاهی اکوسیستم لازم فناوری و نوآوری را دارد

دکتر وحدت با اشاره به ضرورت وجود صندوق، اظهار کرد: نهاد منظمی مانند جهاددانشگاهی دارای تمام تشکیلات لازم فناوری و نوآوری است؛ یعنی مراکز رشد، پارک‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، شرکت‌ها و کمک کننده صادراتی را دارد. جهاد دانشگاهی دارای اکوسیستم لازم فناوری و نوآوری است که این اکوسیستم به یک نهاد مالی احتیاج دارد تا در کمترین زمان نیاز آن‌ها را رفع کند.

وی افزود: برای کمک به صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی در بخش اول تسهیلاتی به صندوق داده می‌شود، خط اعتباری هم داده می‌شود و بخش سرمایه‌گذاری هم دارد.

ایجاد شرکت توسعه صادرات با اولویت صادرات به کشورهای منطقه

دکتر بهروز بادکو، معاون جهاددانشگاهی و رییس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی در این مراسم با اشاره به فعالیت های این سازمان بیان کرد: این نهاد دارای ۳ پارک علم و فناوری در البرز، پارک علم و فناوری در کرمانشاه و پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است؛ این پارک‌ها در مجموع دارای ۱۶۸ شرکت پارکی، پذیرش ۵۲ شرکت پارکی، خروج ۲۰ پارک و دریافت ۴۴ مجوز دانش بنیان است.

وی افزود: شرکت توسعه صادرات نیز با اولویت صادرات به کشورهای منطقه در سوریه انجام شده و به‌زودی در لبنان و عراق هم شکل خواهد گرفت.

ایجاد صندوق جهاد دانشگاهی در راستای تقویت و تکمیل چرخه نوآوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان

دکتر کاوس حیدری، مسئول راه اندازی و مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی بیان کرد: ایجاد و توسعه ابزارها و سازوکارهای مناسب برای مشارکت و تامین مالی طرح‌های پژوهشی کاربردی، نوآورانه و فناورانه به‌ویژه در مراحل تجاری سازی و بهره برداری از یافته‌های پژوهشی یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ضروری و مؤثر در راستای تقویت و تکمیل چرخه نوآوری و گسترش اقتصاد دانش بنیان کشور است.

وی افزود: به طور معمول فرآیند توسعه و تجاری‌سازی فناوری، نیازمند صرف منابع مالی قابل توجه است که البته پیچیدگی‌ها و چالش‌های خاصی دارد. از این رو، می‌بایست در نظام تامین مالی فناوری و نوآوری با روش مناسب و در زمان مناسب به آن توجه ویژه کرد. همچنین تامین مالی بنگاه‌های فناور و نوآور در مراحل مختلف دوره عمر بنگاه متفاوت است و می بایست سازوکارها و نهادهای مناسبی برای آن در نظر گرفت.

دکتر حیدری تصریح کرد: جهاددانشگاهی بر اساس ماموریت و اهداف و همچنین سوابق و تجارب ارزنده و مؤثر در حوزه اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فناوری، تجاری‌سازی و نوآوری فناورانه اقدام به مشارکت در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی جهاددانشگاهی کرد.

وی افزود: این صندوق توسط جهاددانشگاهی، دانشگاه علم و فرهنگ، مؤسسه علمی کاربردی و تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان و تخصصی تاسیس شده و مجوز فعالیت خویش را از دبیرخانه کارگروه در صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در بهمن ماه سال جاری دریافت کرده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده پس از  مراسم افتتاح و تامین مقدمات، فعالیت خویش را آغاز می‌کند.

به نقل از جهاد دانشگاهی، موضوع فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری طبق اساسنامه مصوب هیات وزیران شامل ارائه خدمات مالی و تسهیلاتی به اشخاص حقیقی و حقوقی، ارائه خدمات ضمانت‌نامه‌ای برای اجرای طرح‌های پژوهشی، فناوری، نوآوری و تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها، جذب و یا هدایت منابع مالی دولتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و سایر صندوق‌های مجاز در راستای اجرای طرح‌های فناورانه و نوآورانه، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در طرح‌های پژوهشی و فناوری، مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی شرکت‌های پژوهشی و فناوری و دانش‌بنیان، همکاری با مؤسسات و نهادهای داخلی و خارجی و عضویت در مجامع تخصصی مرتبط، اخذ و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری، ارائه خدمات ارزیابی و امکان‌سنجی طرح‌های کسب ‌وکار و نظارت، ارزش‌گذاری پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی و فناوری، ارائه خدمات توانمندسازی به فناوران و نوآوران، ارائه انواع تسهیلات مالی و خدمات توسعه بازار نظیر ضمانتنامه، لیزینگ، فروش اقساطی، خدمات کارگزاری و عاملیت مالی در مدیریت وجوه اداره شده، سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و همچنین مشارکت در تدوین سیاست‌ها، اولویت‌ها و مقررات مرتبط با اهداف صندوق‌ها در کشور و کمک به ساماندهی و هم‌افزایی حمایت‌های موجود در کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha