• جمعه / ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400122721435
  • خبرنگار : 71661

شورای امنیت، ماموریت سازمان ملل در افغانستان را تمدید کرد

شورای امنیت، ماموریت سازمان ملل در افغانستان را تمدید کرد

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای، ماموریت سازمان ملل در افغانستان را به مدت یک سال تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از صدای آمریکا، نماینده نروژی در شورای امنیت که پیش‌نویس این قطعنامه را تنظیم کرده است، گفت: این قطعنامه تضمین می‌کند که ماموریت کمکی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) یک مأموریت قوی و استوار برای ترویج گفت‌وگوهای سیاسی فراگیر، نظارت و گزارش در مورد حقوق بشر و تداوم تسهیل کمک‌های بشردوستانه و نیازهای اولیه انسانی، و تعامل با همه بازیگران افغان - ازجمله طالبان - است.

در این قطعنامه که با ۱۴ رای موافق به تصویب رسید، حقوق بشر از جمله حقوق زنان، دختران و اقلیت‌ها در اولویت قرار دارد.

روسیه در این رای‌گیری شرکت نکرد. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل علت شرکت نکردن در این رای‌گیری را عدم اعلام موافقت افغانستان برای حضور ماموریت سازمان ملل در این کشور دانست و گفت، این کار در ادوار گذشته مرسوم بود و انجام می‌شد، اما این بار اتفاق نیافتاد. وی همچنین اعلام کرد که در صورت شکست این ماموریت، روسیه نمی‌خواهد در مسئولیت آن شریک باشد.

جفری دلارنتیس، نماینده آمریکا گفت: اگر نیمی از جمعیت از دسترسی به آموزش محروم باشند یا اجازه کار نداشته باشند، افغانستان نمی‌تواند پیشرفت کند. آمریکا از نزدیک اقدامات طالبان را زیر نظر دارد تا اطمینان حاصل کند که این گروه به تعهدات خود مبنی بر احترام به حقوق زنان در سراسر افغانستان عمل می‌کند.

این قطعنامه همچنین بر اهمیت تشکیل یک دولت فراگیر و "مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان" تاکید می‌کند.

این سازمان همچنین به یوناما اجازه می‌دهد تا دسترسی به دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از این کشور مسدود شده‌اند، تسهیل کند. این دارایی‌ها - که حدود ۹.۵ میلیارد دلار از آن در آمریکاست - در ماه اوت سال گذشته و با به قدرت رسیدن طالبان، مسدود شد.

تصویب این قطعنامه در حالی صورت می‌گیرد که شرایط انسانی در افعانستان همچنان رو به افول بوده و حدود دو سوم جمعیت این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند؛ آماری که نسبت به سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش داشته است و برنامه جهانی غذا می‌گوید ۹ میلیون تن از افغان‌ها تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha